2013-10-21, 23:04
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Är det smärtsamt för materialister att bejaka sitt psyke? Är det bättre att känna sig som en väl fungerande maskin?

För troende är det definitivt tvärtom! Det skulle vara smärtsamt att förneka själen, som vi upplever är skyddad av förtroendet för Gud.
Tror bara inte på en själ.

Lite svårt att förklara varför min själ blir onykter när jag dricker alkohol osv.
Den typen av frågeställningar gör att en själ ter sig otrolig.
Citera
2013-10-22, 08:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Tror bara inte på en själ.

Lite svårt att förklara varför min själ blir onykter när jag dricker alkohol osv.
Den typen av frågeställningar gör att en själ ter sig otrolig.
Men du har väl ändå ett psyke och en personlighet? Att dina sinnen och hämningar påverkas av alkohol är inte konstigt enligt vetenskapen. Att personligheten påverkas av alkohol är kanske svårare att förklara, men skulle t.ex kunna bero på att man lever ut en undanträngd personlighet?
Citera
2013-10-22, 08:33
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Men du har väl ändå ett psyke och en personlighet? Att dina sinnen och hämningar påverkas av alkohol är inte konstigt enligt vetenskapen. Att personligheten påverkas av alkohol är kanske svårare att förklara, men skulle t.ex kunna bero på att man lever ut en undanträngd personlighet?
Jag hade accepterat det om min kropp vart oredlig av alkoholen men att min själ blir det kan inte modellen kropp kontra själ förklara. Själen borde vara oberörd mao.

Beror nog endast på att "själen" sitter i cellkomplexet som vi kallar hjärnan.
Och alkohol funkar inte så bra i större mängder om mental aktivitet står på schemat.
Citera
2013-10-22, 10:35
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jag hade accepterat det om min kropp vart oredlig av alkoholen men att min själ blir det kan inte modellen kropp kontra själ förklara. Själen borde vara oberörd mao.

Beror nog endast på att "själen" sitter i cellkomplexet som vi kallar hjärnan.
Och alkohol funkar inte så bra i större mängder om mental aktivitet står på schemat.
Jag förstår din tanke men självklart är själen påverkad av det liv vi lever. Man kan glömma bort sin själ och leva ett liv helt färgat av krav och lystnad. Min upplevelse av den avskalade själen visade mig hur liten jag var, jämfört med självmedvetandets mer voluminösa bild.

En natt i min ungdom började jag höra röster från ventilen i sovrummet. Jag försökte inte tolka in röster i bullret utan en klar och tydlig barnröst kallade familjärt på mig genom att använda mitt smeknamn.

För att göra en lång historia kortare: snart var jag omgiven av röster, personligheter med namn och karaktär, vilka förändrade min tillvaro och belastade min sociala situation. Detta är vad psykiatrin kallar för ”psykos”, och som så många andra med mina ”symtom” fick jag uppleva hur rösterna med tiden blev alltmer aggressiva och elaka: smädelser och förklenande tilltal som liknar de som förekommer här på Flashback förgiftade mitt inre.

Men så en dag ingrep en ande av en helt annan sort, en allvarlig men varsam närvaro som skrämde bort de elaka demonerna och som frågade den enda kvarvarande ”debattören”, nämligen jag själv: ”Nå? Har du en själ?”

Befriad från demoner och attityder, andligt naken inför något mycket större än mig, vågade jag inte ens svara.

Själen är det innersta av det psyke som påverkas av mina sinnen, drogade eller inte, och som är möblerat efter de roller jag upprätthåller inför omgivningen.
Citera
2013-10-22, 10:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Är det smärtsamt för materialister att bejaka sitt psyke?

Är "psyket" synonymt med 'själ'? Varför?

Citat:
Är det bättre att känna sig som en väl fungerande maskin?

Nu behövar man faktisk inte vara determinist även om man är positivistisk materialist.

Citat:
För troende är det definitivt tvärtom! Det skulle vara smärtsamt att förneka själen, som vi upplever är skyddad av förtroendet för Gud.

Ni är välkomne till att ha er snuttefiltism. För vissa av er är den säkert gynnsam, eftersom ni inte klarar av kunskapsgap.
Citera
2013-10-22, 10:47
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag förstår din tanke men självklart är själen påverkad av det liv vi lever. Man kan glömma bort sin själ och leva ett liv helt färgat av krav och lystnad. Min upplevelse av den avskalade själen visade mig hur liten jag var, jämfört med självmedvetandets mer voluminösa bild.

En natt i min ungdom började jag höra röster från ventilen i sovrummet. Jag försökte inte tolka in röster i bullret utan en klar och tydlig barnröst kallade familjärt på mig genom att använda mitt smeknamn.

För att göra en lång historia kortare: snart var jag omgiven av röster, personligheter med namn och karaktär, vilka förändrade min tillvaro och belastade min sociala situation. Detta är vad psykiatrin kallar för ”psykos”, och som så många andra med mina ”symtom” fick jag uppleva hur rösterna med tiden blev alltmer aggressiva och elaka: smädelser och förklenande tilltal som liknar de som förekommer här på Flashback förgiftade mitt inre.

Men så en dag ingrep en ande av en helt annan sort, en allvarlig men varsam närvaro som skrämde bort de elaka demonerna och som frågade den enda kvarvarande ”debattören”, nämligen jag själv: ”Nå? Har du en själ?”

Befriad från demoner och attityder, andligt naken inför något mycket större än mig, vågade jag inte ens svara.

Själen är det innersta av det psyke som påverkas av mina sinnen, drogade eller inte, och som är möblerat efter de roller jag upprätthåller inför omgivningen.
Jo det brukar vara så, en vän till mig klarade inte av att stå emot en dag.
Rösterna vart för mycket för honom.
Glad för din skull att du fann balans i tid.

Men frågan som måste ställas är ju hurvida dessa röster är reella eller hur?
Det har ju bl.a visat sig att psykoser med religiösa inslag nästan försvinner med dopaminhämmare. Det ger ju att normalnivåer av dopamin inte ger dessa ""överspel"" så uppenbart finns det ju en kemisk obalans i hjärnan som orsakar dessa problem eller hur?
Citera
2013-10-22, 10:55
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Är det smärtsamt för materialister att bejaka sitt psyke? Är det bättre att känna sig som en väl fungerande maskin?

Jag tänker på mig själv och mitt medvetande som en otrolig och fantastisk elektrokemisk maskin, om jag måste sätta det i ord. Det är inget jag går runt och tänker, men eftersom du propsar och om jag reflekterar är det hur jag skulle beskriva det.

Om det är så att vi har en själ skulle jag mer än gärna vilja veta mer om det, vad implikationerna är och vad den praktiska tillämpningen kan vara. Jag är nyfiken och inkvisitiv när det gäller sådana spännande saker. Däremot har jag ingen anledning än så länge att tro att en metafysisk själ finns, helt enkelt.
Citera
2013-10-22, 11:02
Medlem
Ordet själ ges olika betydelse beroende på vem som använder ordet.

Religiösa kopplar det till liv, ande och evigt liv.

Ickereligiösa kan också använda ordet men menar då mer känslan av ett jag, ett medvetande och liv som dör när kroppen dör.

Den uppenbara skillnaden är tron på en själ som överlever döden.
Citera
2013-10-22, 11:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Ordet själ ges olika betydelse beroende på vem som använder ordet.

Religiösa kopplar det till liv, ande och evigt liv.

Ickereligiösa kan också använda ordet men menar då mer känslan av ett jag, ett medvetande och liv som dör när kroppen dör.

Den uppenbara skillnaden är tron på en själ som överlever döden.
Det går inte att erfara eller bevisa att medvetandet dör med kroppen, så det är mer en gissning eller en tro. Jesus hävdar att endast Gud kan döda själen.
"Var alltså inte rädda för dem. Det finns ingenting gömt som inte skall komma i dagen och ingenting dolt som inte ska bli känt. Vad jag säger er i mörkret, det skall ni säga i dagsljuset, och vad jag viskar i ert öra, det skall ni ropa ut från taken. Var inte rädda för dem som kan döda kroppen men inte kan döda själen. Frukta i stället honom som kan förgöra både själ och kropp i helvetet. Säljs inte två sparvar för en kopparslant? Men ingen av dem faller till marken utan att er fader vet om det. Och på er är till och med hårstråna räknade. Var alltså inte rädda: ni är mer värda än aldrig så många sparvar." *[Matt 1981 10:26].
Citera
2013-10-22, 11:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det går inte att erfara eller bevisa att medvetandet dör med kroppen, så det är mer en gissning eller en tro. Jesus hävdar att endast Gud kan döda själen.

Trassla dig nu inte in i bevisbörda-jonglerande.
Citera
2013-10-22, 19:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag tänker på mig själv och mitt medvetande som en otrolig och fantastisk elektrokemisk maskin, om jag måste sätta det i ord. Det är inget jag går runt och tänker, men eftersom du propsar och om jag reflekterar är det hur jag skulle beskriva det.

Om det är så att vi har en själ skulle jag mer än gärna vilja veta mer om det, vad implikationerna är och vad den praktiska tillämpningen kan vara. Jag är nyfiken och inkvisitiv när det gäller sådana spännande saker. Däremot har jag ingen anledning än så länge att tro att en metafysisk själ finns, helt enkelt.
Jag tror att du har en själ utan att veta om det. Du tar ditt medvetande för givet och den fantastiska elektrokemiska maskinen är en gissning byggd på ganska outvecklad forskning. Sinnena och nervsystemet påverkar vårt medvetande. Vår bild av oss själva stämmer nog ganska dåligt överens med den nakna sanningen: själen.
Citera
2013-10-22, 20:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tror att du har en själ utan att veta om det.

Aaah, en clairvojant.

Citat:
Du tar ditt medvetande för givet och den fantastiska elektrokemiska maskinen är en gissning byggd på ganska outvecklad forskning.

Med en vetenskaps-strawman.

Citat:
Sinnena och nervsystemet påverkar vårt medvetande. Vår bild av oss själva stämmer nog ganska dåligt överens med den nakna sanningen: själen.

Och det här lille steget till: "Sanningen" ..... kommar det att manifestera sig på ett rationellt sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in