Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
om vi bara är biologiska robotar så finns det ingen idé för oss att ha den här konversationen. vad har det för betydelse om mina atomer säger att vi har en själ och dina säger att vi inte har det? allting, inklusive den här konversationen, blir helt meningslöst om man verkligen tror att vi är biologiska robotar. moral, tankar och allting är bara elektrokemi.
Ja helt meningslös blir den då, och inte bara meningslös utan urlöjlig också.
Ta bara en sådan sak som att vi bryr oss om varandra? Varför ska vi göra det då vi bara är robotar? Skitlöjligt ju. Men hur meningslöst och hur löjligt det än blir så bevisar det knappast att vi har en själ. Man kan kanske se det som ett tecken, men inte som ett bevis.
Citat:
”det kan bero på att vissa gick till helvetet, och andra gick till himlen... därför upplevde de bara den ena.”
den stora massan... mänskligheten... har haft andliga upplevelser.
Nu säger de sig ha pratat med andar som har bekräftat detta o.s.v.. Det finns även många andra saker som strider emot varandra, som exempelvis att vissa säger att de har träffat Gud medens andra säger det finns ingen Gud, utan bara någon form av energi o.s.v, och om vi ska gå in på detaljer så blir det ännu mer motsägelsefullheter.
Visst det kanske finns en förklaring i motsägelsefullheterna, som att energin manifesterar sig i form av Gud bara för göra övergången lättare för de kristna o.s.v. Men man kan fortfarande inte se andras upplevelse som något bevis, isynnerhet då de har så olika upplevelser.
Jag kan förstå att man BÖRJAR tro på något mer (men inte mer detaljerat än så) om man är med om några upplevelser som man inte kan förklara på andra sätt än att det finns något mer, med förutsättning att upplevelsen är äkta.
Sen har inte den stora massan haft några kontakter med andar eller har haft en OBE eller liknade? Men du kanske syftar på känslan vissa får av att ha läst någon religiös bok?
Men man förlora tyvärr sin respekt för en persons förmåga att ifrågasätta om den bygger sin tro på en random bok, för det är bara idioti. Så även om denna person skulle ha någon upplevelse, så skulle jag inte ge så mycket för det, eftersom de helt uppenbarligen saknar grundförmågan att ifrågasätta saker och ting.
Men det finns skeptiker som har haft astralprojektion, och de har lite mer trovärdighet. När det gäller just OBE, så verka de ändå börjar på ett liknade sätt för alla, nämligen att de lämnar kroppen och befinner sig i det rummet deras kropp ligger, sen kan det skilja sig ganska så kraftigt så fort de lämnar detta stället.
Jag säger dock inte att det inte finns något mer, jag vet inte, det kanske gör det, jag tycker det finns tecken för både och, men om man ska tro så ska man grunda det på upplevelser och inte någon sagobok.