2010-06-30, 13:45
Medlem
Pontus900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
självklart inte. men det har inget med saken att göra. andliga fenomen har observerats i tusentals år, det är löjligt att påstå att de inte existerar.

Jo för i grund och botten handlar det om samma sak, folk som tror sig ha upplevt vissa saker och fört det vidare.

Jag väljer att inte tro på något otroligt förrän jag upplevt det själv. Om ens det.

Du nämner att det har funnits iakttagelser i tusentals år, min fråga till dig är varför något förstärks ju äldre det blir?
Senast redigerad av Pontus900 2010-06-30 kl. 13:47.
Citera
2010-06-30, 13:48
Medlem
Kurtwaldherlsons avatar
Jag har ingen själ för den tog djävulen några år tillbaka. Då jag nyser väldigt mycket och det sägs ju att när man nyser det är då djävulen försöker dra ut själen ur kroppen. Hihihi men jag mår prima även fast jag inte har någon själ.
Citera
2010-06-30, 14:45
Medlem
Varangians avatar
Citat:
att du inte vet vad ordet själ betyder beror nog på att du har inte tillräckligt bra kunskap om ämnet. det kan också bero på att du har en relativt låg intelligenskvot.

en själ är en andlig kropp som vi människor har.

problemet med neurokemin är att den kan inte överleva döden, såsom själen kan.

Ja, det är nog för komplext för mitt arma förstånd...

Kan du inte förklara för en oupplyst exakt vad en själ är, samt, hur du har fått denna intrikata kunskap?
Citera
2010-06-30, 15:07
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Ja, det är nog för komplext för mitt arma förstånd...

Kan du inte förklara för en oupplyst exakt vad en själ är, samt, hur du har fått denna intrikata kunskap?
Hehe, ikosaedri är nog inte intresserad av vad som är sant utan bara att ha något att hävda för att framstå som att han vet något. Eftersom ingen kan bevisa att han ljuger så anser han sig vara trygg med det. Du vet i sandlådan gäller det att hävda sig.
Citera
2010-06-30, 15:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus900
Du nämner att det har funnits iakttagelser i tusentals år, min fråga till dig är varför något förstärks ju äldre det blir?
ju fler gånger något observeras destå mer tyder det på att det är sant. till exempel vetenskapen för 200 år var ganska primitivt, men idag är vetenskapen mycket äldre, därför är det bättre. religionerna är ännu äldre, därför är de ännu sannare.

om man iaktar något bara en gång så kan man inte vara säker på om man såg rätt osv. men om man iaktar det många gånger så.... herregud, det här är ju helt grundläggande vetenskap, du måste veta det här redan...

Citat:
en själ är en andlig kropp som vi människor har (som jag redan nämnde tidigare). jag har fått den här kunskapen från gudarna som skrev biblarna. och som jag nämnde tidigare finns det tusentals år av observationer som tyder på att det finns andliga kroppar och saker som är vanligtvis osynliga för oss.

Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Du vet i sandlådan gäller det att hävda sig.
varför har du då en avatar där du har stoppat huvudet i sanden?
Senast redigerad av ikosaedri 2010-06-30 kl. 15:35.
Citera
2010-06-30, 15:42
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Det är inte jag på bilden. Tror du att du är en katt?
Citat:
jag har fått den här kunskapen från gudarna
Haha
Citera
2010-06-30, 15:44
Medlem
Varangians avatar
Citat:
en själ är en andlig kropp som vi människor har (som jag redan nämnde tidigare). jag har fått den här kunskapen från gudarna som skrev biblarna. och som jag nämnde tidigare finns det tusentals år av observationer som tyder på att det finns andliga kroppar och saker som är vanligtvis osynliga för oss.

Vad är en "andlig" kropp? Är inte just definintionen på "kropp" en samling materia? Trodde jag iaf.

En samling icke-materiell materia således?

Vilka var gudarna som skrev biblarna då? Samt hur fick kunskapen, gick du på någon ackrediterad kurs?
Citera
2010-06-30, 15:57
Medlem
Citat:
om vi bara är biologiska robotar så finns det ingen idé för oss att ha den här konversationen. vad har det för betydelse om mina atomer säger att vi har en själ och dina säger att vi inte har det? allting, inklusive den här konversationen, blir helt meningslöst om man verkligen tror att vi är biologiska robotar. moral, tankar och allting är bara elektrokemi.

Ja helt meningslös blir den då, och inte bara meningslös utan urlöjlig också.

Ta bara en sådan sak som att vi bryr oss om varandra? Varför ska vi göra det då vi bara är robotar? Skitlöjligt ju. Men hur meningslöst och hur löjligt det än blir så bevisar det knappast att vi har en själ. Man kan kanske se det som ett tecken, men inte som ett bevis.

Citat:
”det kan bero på att vissa gick till helvetet, och andra gick till himlen... därför upplevde de bara den ena.”

den stora massan... mänskligheten... har haft andliga upplevelser.

Nu säger de sig ha pratat med andar som har bekräftat detta o.s.v.. Det finns även många andra saker som strider emot varandra, som exempelvis att vissa säger att de har träffat Gud medens andra säger det finns ingen Gud, utan bara någon form av energi o.s.v, och om vi ska gå in på detaljer så blir det ännu mer motsägelsefullheter.

Visst det kanske finns en förklaring i motsägelsefullheterna, som att energin manifesterar sig i form av Gud bara för göra övergången lättare för de kristna o.s.v. Men man kan fortfarande inte se andras upplevelse som något bevis, isynnerhet då de har så olika upplevelser.

Jag kan förstå att man BÖRJAR tro på något mer (men inte mer detaljerat än så) om man är med om några upplevelser som man inte kan förklara på andra sätt än att det finns något mer, med förutsättning att upplevelsen är äkta.

Sen har inte den stora massan haft några kontakter med andar eller har haft en OBE eller liknade? Men du kanske syftar på känslan vissa får av att ha läst någon religiös bok?

Men man förlora tyvärr sin respekt för en persons förmåga att ifrågasätta om den bygger sin tro på en random bok, för det är bara idioti. Så även om denna person skulle ha någon upplevelse, så skulle jag inte ge så mycket för det, eftersom de helt uppenbarligen saknar grundförmågan att ifrågasätta saker och ting.

Men det finns skeptiker som har haft astralprojektion, och de har lite mer trovärdighet. När det gäller just OBE, så verka de ändå börjar på ett liknade sätt för alla, nämligen att de lämnar kroppen och befinner sig i det rummet deras kropp ligger, sen kan det skilja sig ganska så kraftigt så fort de lämnar detta stället.

Jag säger dock inte att det inte finns något mer, jag vet inte, det kanske gör det, jag tycker det finns tecken för både och, men om man ska tro så ska man grunda det på upplevelser och inte någon sagobok.
Citera
2010-06-30, 16:31
Medlem
Citat:
att förneka att själen finns är irrationellt för att det finns så mycket bevis för såna andliga grejer. till exempel folk som har sett spöken och andar. sånt har man observerat i tusentals år. det finns även fotografiska bevis.
Varför skulle sådana saker bevisa att själen finns?
Det bevisar väl snarare att Satan finns.
2Tessalonikerna 2:9
Citera
2010-06-30, 16:52
Medlem
Drandreassons avatar
Hur definierar man själ? Det skulle vara lite misslyckat att förespråka en själs existens utan att ens veta vad det är...
Citera
2010-06-30, 16:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Det är inte jag på bilden. Tror du att du är en katt?
det är en mask som jag har på mig.

Citat:
Vad är en "andlig" kropp? Är inte just definintionen på "kropp" en samling materia? Trodde jag iaf.
man kan säga att det är materia, men det är materia som är osynligt för oss, därför säger vi att det är andligt. det finns många saker som är osynliga för våra sinnen (radiovågor och röntgenstrålar till exempel). vetenskapen säger att det bara finns materia, men eftersom vi som tror på religioner vet att det finns så mycket mer måste vi dela det i två delar: ande och materia. även vetenskapen nuförtiden har blivit tvungna att dela det i materia och "energi" igen.

Citat:
Vilka var gudarna som skrev biblarna då?
de var högt utvecklade människor som levde på jorden för länge sedan. faraorna i egypten till exempel brukade vara halvgudar i början, men när gudarna lämnade vår planet blev faraorna och kungarna så småningom vanliga människor.

Citat:
Samt hur fick kunskapen, gick du på någon ackrediterad kurs?
jag läste om det i olika myter och religioner.
Citera
2010-06-30, 16:57
Medlem
Citat:
ju fler gånger något observeras destå mer tyder det på att det är sant. till exempel vetenskapen för 200 år var ganska primitivt, men idag är vetenskapen mycket äldre, därför är det bättre. religionerna är ännu äldre, därför är de ännu sannare.

om man iaktar något bara en gång så kan man inte vara säker på om man såg rätt osv. men om man iaktar det många gånger så.... herregud, det här är ju helt grundläggande vetenskap, du måste veta det här redan...

Ikosaedri ibland glömmer du att du är ett troll och skriver vettiga saker! Fast nu har du hittat tillbaka till de vanliga tokerierna...kör hårt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in