2010-06-30, 08:48
Medlem
Matees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
I så fall förnekar man att man har liv

beroende på definition av själ.
Citera
2010-06-30, 10:23
Medlem
NumeroUnos avatar
Så länge ordet "själ" inte definieras blir diskussionen lönlös. Att TS skriver att den finns i en apa gör det inte mer obegripligt än vad det var från början.
Citera
2010-06-30, 10:26
Medlem
Förr tänkte jag att psyke och själ var samma "sak".
Nu tänker jag att själen (djupet) kan vara frisk även då psyket (ytan) tagit skada.
Psyket upplever och själen sammanfattar (rensar bort, bevarar det viktiga för den som själen finns i).
Senast redigerad av LadyG 2010-06-30 kl. 10:38.
Citera
2010-06-30, 10:54
Medlem
wwtfsmds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molnig
Vi har alla en själ.
Men vissa förnekar det.

Ingen har en själ.
Men vissa påstår i ren blindo att vi har.

Som någon annan sa så skulle en definition på "själ" vara hjälpsamt vid det här laget.
Nu är det bara att luta sig tillbaka och se hundratals personer komma med varsin helt egen definition. Detta ska bli intressant!
Citera
2010-06-30, 11:46
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag har alltid känt att jag utan tvekan har en själ, ända sedan jag först stötte på begreppet när jag var sådär 7 år gammal.
Citera
2010-06-30, 12:06
Bannlyst
Jovisst har alla en själ.
Inget konstigt alls.
Citera
2010-06-30, 12:18
Medlem
Pontus900s avatar
Citat:
Inget konstigt alls.

vi alla har en osynlig apa i huvudet som styr oss, Inget konstigt alls.
Citera
2010-06-30, 12:24
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Inget konstigt alls.
Det har funnits både levande och Döda själar utifrån beskrivningen av själ som individ. Obs! Lästipps!

I övrigt? - Nej.
Citera
2010-06-30, 12:41
Medlem
Lavris avatar
Antagligen inte för jag är ginger..

Citera
2010-06-30, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Det är själva livet.

Hesekiel 18:4
"Den själ som syndar - det är den som kommer att dö."
Predikaren 9:5, 10
”Ty de levande är medvetna om att de kommer att dö, men vad de döda beträffar, är de inte medvetna om någonting alls, inte heller har de någon lön, ty minnet av dem är glömt – Allt som din hand finner att göra, ger det med själva din kraft, ty det finns ingen verksamhet eller planläggning eller kunskap eller vishet i sheol, den plats dit du går.”

Ord 16:25
”Det finns en väg som är rätt i en mans ögon, men dödens vägar är dess slut efteråt.”

Psalm 115:17
”De döda lovprisar inte Jah, nej ingen av dem som far ner i det tysta.

Psalm 146:4
”Hans ande går ut, han vänder tillbaka till sin mark, på den dagen förgås verkligen hans tankar.”
Det är sant att ibland står ordet ”själ” för betydelsen ”liv” i Bibeln, men det är inte så enkelt att man bara rätt och slätt kan översätta ordet ”själ” med liv i överallt.
Bibeln skrevs ursprungligen på hebreiska och grekiska. De ord i Bibelns grundtext som ofta har återgetts med ”själ” är det hebreiska ordet nẹfesh och det grekiska ordet psykhe.
De här två orden förekommer mer än 800 gånger i Bibeln.
Andra exempel på hur ordet översätts, är - 1 Moseboken 46:18, som lyder enligt Åkesons översättning – ”Dessa voro söner av Silpa, vilken Laban gav Lea, sin dotter, och hon födde åt Jakob dessa sexton själar.” i bl.a. 1917 års översättning står det här ”personer” istället för själar.
Så det är tydligt att Bibeln ibland använder ordet ”själ” med avseende på människor.
Citera
2010-06-30, 13:02
Medlem
DraXStyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlideAway
..i en apa? Okej.

Ja men det vore väl trevligt att ha en själ. Vad en själ är, är dock svårare att svara på. Jag tror att själen präglas av ens egna tro, och vad man därmed uppfattar den som.

Själen är någonting heligt i kroppen, som inga röntgenbilder någonting kommer att kunna visa.
Kanske för att den egentligen inte finns där, eller så finns den där för att vi tror att den finns där, eller så finns den där i alla fall och skapar en massa onödig övervikt.

Im gonna go with alt. numero 2

edit så här ser min själ ut: http://www.youtube.com/watch?v=88CA7G8eWQU

Dualism, Fykalism och Dubbelaspekts teorin. Googla dessa så slipper jag förklara. Jag tror mer på Dualismen, jag har svårt att tro att det endast är kemiska processer som utgör själen som fysikalismen står för.
Citera
2010-06-30, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikE
Det har du iofs rätt i, att vi inte är något annat än biologiska robotar om vi inte har en själ. Men det är knappast ett bevis för att vi har en själ, för vad är det som säger att vi inte enbart är biologiska robotar?
om vi bara är biologiska robotar så finns det ingen idé för oss att ha den här konversationen. vad har det för betydelse om mina atomer säger att vi har en själ och dina säger att vi inte har det? allting, inklusive den här konversationen, blir helt meningslöst om man verkligen tror att vi är biologiska robotar. moral, tankar och allting är bara elektrokemi.

Citat:
Många har upplevt saker ja, men de upplever också saker som strider emot varandra. Vissa säger sig ha upplevt helvetet, medens vissa säger sig ha fått bekräftat att helvetet inte finns.
det kan bero på att vissa gick till helvetet, och andra gick till himlen... därför upplevde de bara den ena.

Citat:
Även om jag kan förstå att man kan se sina egna upplevelser som bevis för övertyga en själv, så kan inte den stora massan se det som bevisat bara för någon har haft en upplevelse.
den stora massan... mänskligheten... har haft andliga upplevelser.

Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Ordet "själ" är ett av dessa gravt överskattade ord som egentligen inte betyder något.

Frågan kunde likväl vara "tror ni att vi har en ghghgjhgliuä''?
att du inte vet vad ordet själ betyder beror nog på att du har inte tillräckligt bra kunskap om ämnet. det kan också bero på att du har en relativt låg intelligenskvot.

en själ är en andlig kropp som vi människor har.

Citat:
Vi har givetvis ett medvetande som är beroende av vår fungerande neurokemi.

Vad mer kan man begära?
problemet med neurokemin är att den kan inte överleva döden, såsom själen kan.

Citat:
Ursprungligen postat av Pontus900
Är det trovärdigt för dig om en person kommer och berättar att han egentligen är världens skapare fast i en människokropp?
självklart inte. men det har inget med saken att göra. andliga fenomen har observerats i tusentals år, det är löjligt att påstå att de inte existerar.
Senast redigerad av ikosaedri 2010-06-30 kl. 13:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in