Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Visst håller med dig, alla tankar och processer kan man inte kontrollera,
Då borde vi redan där vara överens om att fri vilja inte existerar?
Citat:
men det finns faktiskt tankar och minnen som man kan kontrollera.
1. Det innebär inte att fri vilja existerar. Dels för att det inte är ALLA tankar och minnen, och dels för att du även måste visa att det inte är den materiella verkligheten som gör att du kontrollerar dem.
2. På vilket sätt kan du kontrollera dem? Kan du välja att rakt av radera ett minne?
Citat:
Vissa av mina minnen kan jag plocka fram
Det är inte att kontrollera. Det är att plocka fram.
Citat:
och vissa av mina tankar kan jag kontrollera.
1. "Vissa" räcker inte
2. Du måste visa att det är DU som kontrollerar dem och att det inte är den materiella verkligeheten som gör att du kontrollerar dem.
Citat:
Om jag väljer att plocka fram mina minnen från min barndom, vem/vad startade denna process enligt dig?
Svårt att säga. Vi
upplever det som att det är vårt medvetande som gör det, men det betyder inte att det är så.
Citat:
Visst är kemiska processer viktiga i hjärnan, våra minnen och tankar kan inte fungera utan kemiska processer.
Kan vi styra dessa kemiska processer från start till slut?
Citat:
Men frågan kvarstår: vem/vad är det som startar en tanke i hjärnan?
Beror på. Finns ju massa olika varianter av tankar. Kan två exempel.
1. Du bestämmer dig för att "nu ska jag tänka på färgen röd" och sen gör du det. Precs som ovan så
upplever vi det som att det är vårt medvetande som gör det (men det betyder inte att det är så). Man kan ju t ex fråga sig varför du fick för dig att besluta dig för att tänka på färgen röd? Var kom det ifrån?
2. Ett fenomen som händer då och då, det har säkert hänt dig också. I mitt fall missade jag en uppgift på tentamen i Linjär Algebra. Sedan tänker jag inte mer på det över huvud taget. 24 h senare så får jag svaret från ingenstans, utan förvarning. Här
upplever vi det inte ens som att vi kontrollerar tanken. Att det då skulle vara någon fri vilja som ligger bakom snilleblixten känns ganska långsökt.
Citat:
Den dagen då vi har full förståelse för den komplexa hjärnan, ja då kan vi börja tala om "jaget" bildas i hjärnan eller inte. Tills dess är det bara spekulationer.
Vi kan säga det redan nu. Att vi inte vet EXAKT hur det går till spelar ingen roll, men att det är hjärnan som gör det råder ingen som helst tvekan kring.