2013-10-31, 16:14
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nånting i stil med "möjlighet till beslutsfattande opåverkat av den materiella verkligheten" tycker jag låter rimligt.
Ge exempel tack.
Citera
2013-10-31, 16:15
Medlem
LaAranaDiscotecas avatar
Du är själen. -Du har en kropp
Citera
2013-10-31, 16:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Men frågan kvarstår: vem/vad är det som startar en tanke i hjärnan?

Visst kvarstår frågan, men det befogar på intet sätt även perifäre försök på att introducera 'arguments from ignorance'.
Citera
2013-10-31, 16:19
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
För enkelhetens skull kan du se på hjärnan som en låda med sladdar och kopplingar som genom elektriska impulser utför beräkningar.

En enkel modell som förklarar hur vårt beteende styrs:

Stimuli ---> Hjärnan beräkningar slutsats ---> Reaktion

Vissa reaktioner är helt och hållet automatiska och kan inte modifieras medvetet (eller omedvetet) så som reflexer. Andra är svårmodifierade såsom instinktiva och betingade beteenden.

Självmedvetandet är ett medvetande om att du reagerar på stimuli. Jaget är ett medvetsnde om hur du brukar reagera på stimuli. De två sitter inte på några specifika ställen i hjärnan utan är ett resultat av ett samspel mellan ett flertal centra.

Det fet-markerade. Om hjärnan inte får några stimuli, sker det då inga beräkningar i hjärnan? när vi sover t.ex., ja då sker det ju inga stimuli, men hur kommer det sig att hjärnan är aktiv? Hur kommer det sig att vi drömmer? En fråga till: vad startar en tanke i hjärnan?
Citera
2013-10-31, 16:21
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forhelvete
Jag trodde du var klar med mig...

Inte när det gäller att förklara för dig att du är dum i huvudet. Bara när det gäller att presentera nån form av innehåll till en diskussion.

Citat:
Det är förövrigt du som är en pajas,

Är din pappa starkare också?

Citat:
du klarar ju inte ens av att föra en civilicerad diskution

Beror mest på att du är dum i huvudet.
Citera
2013-10-31, 16:22
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Citat:
Sen det här om att "jaget" är en produkt av hjärnan finns det inga belägg för.

Jo, en hel del; men inte slutgiltigt.
Du kanske kan komma med källhänvisning till ditt påstående?
Citera
2013-10-31, 16:22
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Visst håller med dig, alla tankar och processer kan man inte kontrollera, men det finns faktiskt tankar och minnen som man kan kontrollera. Vissa av mina minnen kan jag plocka fram och vissa av mina tankar kan jag kontrollera. Om jag väljer att plocka fram mina minnen från min barndom, vem/vad startade denna process enligt dig?

Visst är kemiska processer viktiga i hjärnan, våra minnen och tankar kan inte fungera utan kemiska processer. Men frågan kvarstår: vem/vad är det som startar en tanke i hjärnan?

Den dagen då vi har full förståelse för den komplexa hjärnan, ja då kan vi börja tala om "jaget" bildas i hjärnan eller inte. Tills dess är det bara spekulationer.
Du driver det lite för långt kan jag tycka.

Är det fortfarande Breivik du har i åtanke om allt du öht diskuterar opch placerar in motdiskutanter i det?

Riktigt så funkar inte vare sig vetwsnakap eller religion, religion borde icke ha så rutten roll! men det verkar du skita i. du är mer eller mindre anti-teist du, som framgår. inte minst vid dödsfixeringen och den "full devotion" : säker på att du inte är extremidolog-wannabe?

hån... NEJ, en rak fråga.
Citera
2013-10-31, 16:23
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Visst kvarstår frågan, men det befogar på intet sätt även perifäre försök på att introducera 'arguments from ignorance'.
Har inte introducerat 'argument from ignorance', är bara nyfiken vad olika medlemmar tror om den saken.
Citera
2013-10-31, 16:24
Medlem
forhelvetes avatar
Citat:
Inte när det gäller att förklara för dig att du är dum i huvudet. Bara när det gäller att presentera nån form av innehåll till en diskussion.

HAHAHA!!! Och det menar du att du gör...
Citera
2013-10-31, 16:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Har inte introducerat 'argument from ignorance', är bara nyfiken vad olika medlemmar tror om den saken.

Korrekt, det har du inte och jag har inte insinuerat det heller.

Jag ville bara preventivt profilera att försök på att introducera 'arguments from ignorance' är irrelevante.
Citera
2013-10-31, 16:37
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Visst håller med dig, alla tankar och processer kan man inte kontrollera,

Då borde vi redan där vara överens om att fri vilja inte existerar?

Citat:
men det finns faktiskt tankar och minnen som man kan kontrollera.

1. Det innebär inte att fri vilja existerar. Dels för att det inte är ALLA tankar och minnen, och dels för att du även måste visa att det inte är den materiella verkligheten som gör att du kontrollerar dem.

2. På vilket sätt kan du kontrollera dem? Kan du välja att rakt av radera ett minne?

Citat:
Vissa av mina minnen kan jag plocka fram

Det är inte att kontrollera. Det är att plocka fram.

Citat:
och vissa av mina tankar kan jag kontrollera.

1. "Vissa" räcker inte

2. Du måste visa att det är DU som kontrollerar dem och att det inte är den materiella verkligeheten som gör att du kontrollerar dem.

Citat:
Om jag väljer att plocka fram mina minnen från min barndom, vem/vad startade denna process enligt dig?

Svårt att säga. Vi upplever det som att det är vårt medvetande som gör det, men det betyder inte att det är så.

Citat:
Visst är kemiska processer viktiga i hjärnan, våra minnen och tankar kan inte fungera utan kemiska processer.

Kan vi styra dessa kemiska processer från start till slut?

Citat:
Men frågan kvarstår: vem/vad är det som startar en tanke i hjärnan?

Beror på. Finns ju massa olika varianter av tankar. Kan två exempel.

1. Du bestämmer dig för att "nu ska jag tänka på färgen röd" och sen gör du det. Precs som ovan så upplever vi det som att det är vårt medvetande som gör det (men det betyder inte att det är så). Man kan ju t ex fråga sig varför du fick för dig att besluta dig för att tänka på färgen röd? Var kom det ifrån?

2. Ett fenomen som händer då och då, det har säkert hänt dig också. I mitt fall missade jag en uppgift på tentamen i Linjär Algebra. Sedan tänker jag inte mer på det över huvud taget. 24 h senare så får jag svaret från ingenstans, utan förvarning. Här upplever vi det inte ens som att vi kontrollerar tanken. Att det då skulle vara någon fri vilja som ligger bakom snilleblixten känns ganska långsökt.

Citat:
Den dagen då vi har full förståelse för den komplexa hjärnan, ja då kan vi börja tala om "jaget" bildas i hjärnan eller inte. Tills dess är det bara spekulationer.

Vi kan säga det redan nu. Att vi inte vet EXAKT hur det går till spelar ingen roll, men att det är hjärnan som gör det råder ingen som helst tvekan kring.
Citera
2013-10-31, 16:40
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forhelvete
HAHAHA!!! Och det menar du att du gör...

Av din reaktion att döma gissar jag att din svaga läsföståelse slog till igen. Jag skrev att jag VAR FÄRDIG med presentera diskussionsinnehåll för dig. Och Jag skrev att jag INTE VAR FÄRDIG med att förklara för dig att du är dum i huvudet. Blev det för svårt nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in