2013-10-30, 16:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och vad har det exakt med nån .... definierat, tack .... "själ" att göra?
Kan du demonstrera en enda definition av något verkligt? Jag är helt säker på att ALLA vetenskapliga definitioner är modellbeskrivningar av något verkligt.

Definition av Bogomil: pseudokommunicerande källa som företrädesvis producerar korta kritiska meningar uppbyggda kring ett tjugotal begrepp från argumentationsanalys och kunskapsteori från ett föreställt hyperperspektiv.
Citera
2013-10-30, 16:02
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag vill minnas att du precis blev uppmanad att definiera vad du menar med "själ"...missade du det?

Jag försökte förklara. Sen om du inte vill förstå är en annan sak.

Ta nu mitt exempel och utvärdera från det!
Citera
2013-10-30, 16:05
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vad menar du med själ?
En 'varelse' som lever vidare efter att jag är död.
Själen är ingen varelse, själen är bara ditt "jag". Sen om det lever vidare eller inte, det vet ingen. Håller du med att du har ett "jag" inom dig?
Citera
2013-10-30, 16:06
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Varför är självmedvetna datorer en teoretisk omöjlighet enligt dig?

Det är där själen kommer in för en själ är ett litet universum och en sol..

En robot och en dator kan aldrig bli medveten men dom håller på och lurar människoslavarna att robotar och maskiner på nått sätt kommer gå om människan i intelligensnivån, men det är bara ett annat sätt för att berätta för slavarna att dom nu är nerdummade till samma nivå som en maskin och deras själ ska sättas på en maskin och sen ska känslorna och själen bort så dom bara följer order utan att tramsa runt och fråga efter lön och ställa krav på slavdrivaren som bättre slavbetarvillkor.

Och slavdrivarna hintar om att det är "framtiden" med transhumanism och dvs göra om sig sjäv till en robot och sen ta piller som rensar bort själen så man inte har massa tråkigt käsnlor och bryr sig om sanning och rättvisa.

För när dom skapade människan från neadertalaren så hände ett problem när dom första människorna var lika intelligenta som "gudarna"/utomjorindgarna, men även spirituella dvs en kontakt med högre dimensioner genom sitt tredje öga / the seat of the soul, vilket inte "gudarna"/utomjordingarna längre är eftersom dom ä fallna änglar som gjort brott i andra galaxer och flytt till våran planet och blev fast när högremaktr placeratde en karantän runt om jorden som gör att inga utomjordingar kan lämna jordens atmosfär, och det är det som människan har användts som slav för att göra, återuppfinna teknologin som utomjordingana tappade när Atlantis sjönk och skapa en robotslav som kan följa order genom att först genmodifiera neadertalaren och göra dom smartare så människor kan få sin historia styrd med järnhand för att pskas att komma på nyare och nyare teknologier som dom tror kan göra så dom kan ta sig ifrån Jorden men även göra människor till slavrobotar som kan följa order.

Och i människorna finns själen som skriker efter rättvisa och att nånting är fuffens med politiker och krigen som dom skapat över hela planeten och kanske fienden inte finns där politikerna säger att fienden finns utan kanske politikerna och systemet är fienden mot folket och dera staktik är att säga att fienden finns på andra sidan landsgränsen.

Problemet är helt enkelt människors multidimensionella själ som får människor att bete sig moralisk och ha kärlek för djur och människor dvs dom blir dåliga slavar så länge utomjordnigarna inte kan "rensa bort" känslorna och själen vilket dom vet precis hur man gör men människorna måste göra det mot sig själva för människor är fortfarane solgudar som har en fri vilja som utomjordingar inte kan säga nånting om, dom utomjoridngarna som är här är galaktiska brottslingar och dom kommer inte häifrån och dom har varit här i tusentals år redan medans deras människokloner skapar krig och en världregeringsplats där utomjordingarna kan styra ifrån sen innan dom arrangerar så alla blir uppätna för att karman från när dom åt djur gjorde så dom blev fast med utomjordnigarna som trodde sig äga mänskligheten men dom ägde bara dom människor som lät sig ägas genom att äga andra dvs äg bara dig själv illa kvickt för annars skapar du karma som gör att du måste uppleva att bli ägd dvs vara nåns ägodel.

äger du dina barn? eller din fru?

Tyvär isåfall för då är du ägd elle rkommer få att uppleva att bli ägd dvs att vara nåns ägodel eftersom du trode att du ägde människor som inte gillar att vara ägda..

klart det ska vara djupt gott folk när vi diskuterar själen. eller tycker ni det ska vara ytligt som en apa?
Citera
2013-10-30, 16:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och vad har det exakt med nån .... definierat, tack .... "själ" att göra?

Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Helt enkelt för att det mer eller mindre bevisar att det är själen som styr kroppen.

Ta följande exempel:

Du har nyss vunnit på Lotto (eller något annat spel) och är eld och lågor över att få plocka ut pengarna och unna dig saker du aldrig kunnat innan. Du är så uppspelt och upphetsad över detta att du springer som en gasell ner till bankomaten. Är det själen eller kroppen som styr dina steg då?

Det som "styr" är helt enkelt det samlings-koncept som en "Bogo" är. Jag kan inte se hur du kan stoppa en "själ" in i detta .... och så på köpet utan att definiera vad det egentligen är du refererar till som "själ".

Det är allt, allt för lätt för "själa"koncepts-manglerna att gömma sig bakom denna semantiska diffusitet.
Citera
2013-10-30, 16:12
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Jag försökte förklara. Sen om du inte vill förstå är en annan sak.

Ta nu mitt exempel och utvärdera från det!

Det går inte att få ut någonting av det där exemplet. Det var rent nonsens.

Definiera nu exakt vad du menar med "själ", så utgår vi från det.
Citera
2013-10-30, 16:14
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det går inte att få ut någonting av det där exemplet. Det var rent nonsens.

Definiera nu exakt vad du menar med "själ", så utgår vi från det.
Själ är ekvivalent med "jaget". Något mer du vill veta?
Citera
2013-10-30, 16:17
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag är dock utbildad dataprogrammerare så jag vet extra mycket om vad datorer är kapabla till och dom är inte kapabla till att vara medvetande och ta val eller fråga sig jälva vad dom är för något..

Men vi kan programmera robotar och datorer så dom spelar teater och lurar dig att dom är intelligenta genom att härma mänskliga drag.. Men dom kommer dock aldrig bli medvetna och det är vad dom som styr samhället vet om.

Därför är deras plan att byta ut den dåliga trälen människan mot en robotmänniska som saknar känslor och därför kan arbeta utan att ställa krav som bättre arbetsvillkor och högre lön tex.. Med andra oord så ska dom sätta människors huvuden på robotkroppar och göra så människorna inte har några känslor utan bara följer order.

dom skapade mänskligheten i labratorium så dom ser människan som sin skapelse och att det är dags att gå till steg 2 när det gäller sin skapelse och göra om människan till transhuman robotslavar utan känslor.

självklart så är högre makter med i bilden och tillåter inte sånnt med guds barn mänskligheten utan detär bara om man ger upp sig själv till slavdrivaren innan det är för sent, men det har nog även mycket att göra med hur många andra människor man äger..

Om du tror att du äger dina barn och din flickvän tillexempel så skapar du karma som gör att du måste känna på hur det är att bli ägd. och det är därför religioner förespråkar att 2 personer kan äga varandra trots att det i killens dna står inskrivet att killen ska utöka flocken om det går bra med en tjej, och då lurar dom tjejerna att killen är ond om han ens tittar på andra tjejer.

det naturliga förhållandet är inte 2 personer för vi är flockdjur och i naturen hade killar flera fruar för det är smartast för 2 arbetande slavar kan aldrig uppfostra barn så dom får ofta ge sina barn till systemet som gärna uppfostrar barnen åt slavarna.

Men detta ska väl din själ tala om för dig det är inget jag ska behöva komma och skriva till dig i dessa ista dagar, du har haft internet i 20+ år så du har haft chansen att ta reda på saker och lyssna på alternativa röster om allting som berör ditt liv.
De som inte har satt sig in i vad en dator är i grunden och vad ett program egentligen är kan romantisera kring begrepp som AI, vilket egentligen bara är lite extra smarta rutiner som stödjer sig på mänsklig kunskap av något slag. Ett program är bara ett flödesschema presenterat i en form som kan tolkas av datorn. Datorn räknar och jämför och skapar output vars relevans beror av intelligensen hos programmeraren.

Att ett flödesschema någonsin kommer att "besitta" ett medvetande är långt utöver varje programmerares föreställningsvärld.

Men det gör inte program ofarliga eller lättkontrollerade. De skapar system och rutiner som ligger långt utanför mänaklig makt att styra eller förutse konsekvenserna av.
Citera
2013-10-30, 16:17
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Själ är ekvivalent med "jaget". Något mer du vill veta?

Det är din definition, ja. Så till dig ställer jag frågan:

Om med "själ" du egentligen bara menar "produkten som produceras av min hjärna", varför envisas du med att kalla det för själ, med tanke på att ordet "själ" kommer med en hel del bagage (främst beroende på att väldigt många människor tycks se det som någon form av - från hjärnan - fristående ande som styr oss)?
Citera
2013-10-30, 16:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Kan du demonstrera en enda definition av något verkligt? Jag är helt säker på att ALLA vetenskapliga definitioner är modellbeskrivningar av något verkligt.

Gravitation.

Citat:
Definition av Bogomil: pseudokommunicerande källa som företrädesvis producerar korta kritiska meningar uppbyggda kring ett tjugotal begrepp från argumentationsanalys och kunskapsteori från ett föreställt hyperperspektiv.

Inflikandet av "pseudo" i samband med ordet "kommunikation" är korrekt när det rör sig om min kommunikation med inkompetens och okunnighet på sandlåda-nivå. För till synes verkar min funktion på detta forum mera att vara pedagog/undervisare om argumentationsfel än att delta i en debatt med ett hyfsat kvalitets-nivå.

Att du själv är "sur" över den kritik du får blir ju inte legitimerat av att du ställar en sån dumfråga om "definitioner" som du gjorde ovan. Förmodentligen med syftet att skapa nån falsk analogi mellan definitionen av "själ" och rationella definitioner.
Citera
2013-10-30, 16:21
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Gravitation.

Inflikandet av "pseudo" i samband med ordet "kommunikation" är korrekt när det rör sig om min kommunikation med inkompetens och okunnighet på sandlåda-nivå. För till synes verkar min funktion på detta forum mera att vara pedagog/undervisare om argumentationsfel än att delta i en debatt med ett hyfsat kvalitets-nivå.

Att du själv är "sur" över den kritik du får blir ju inte legitimerat av att du ställar en sån dumfråga om "definitioner" som du gjorde ovan. Förmodentligen med syftet att skapa nån falsk analogi mellan definitionen av "själ" och rationella definitioner.
Visa då hur gravitation definieras...
Citera
2013-10-30, 16:21
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
De som inte har satt sig in i vad en dator är i grunden och vad ett program egentligen är kan romantisera kring begrepp som AI, vilket egentligen bara är lite extra smarta rutiner som stödjer sig på mänsklig kunskap av något slag. Ett program är bara ett flödesschema presenterat i en form som kan tolkas av datorn. Datorn räknar och jämför och skapar output vars relevans beror av intelligensen hos programmeraren.

Och vad är det som säger att datorn inte nån gång i framtiden kan förbättra dessa rutiner själv? Och på så vis bli en bättre programmerare än programmeraren som programmerade det ursprungliga programmet?

Citat:
Att ett flödesschema någonsin kommer att "besitta" ett medvetande är långt utöver varje programmerares föreställningsvärld.

Vad spelar det för roll vad folk idag kan föreställa sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in