2013-10-30, 16:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Själ är ekvivalent med "jaget". Något mer du vill veta?

"Ekvivalent" som identisk, synonymt, korrelationistisk ... och med "själ" eller "jag" som den överordnade betydelse?

Du har nämligen inte sagt nånting med denna vaga definition.
Citera
2013-10-30, 16:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Själen är ingen varelse, själen är bara ditt "jag".

Är det verkligen helt utanför din kompetens att vara precis/specifik?
Citera
2013-10-30, 16:24
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det är din definition, ja. Så till dig ställer jag frågan:

Om med "själ" du egentligen bara menar "produkten som produceras av min hjärna", varför envisas du med att kalla det för själ, med tanke på att ordet "själ" kommer med en hel del bagage (främst beroende på att väldigt många människor tycks se det som någon form av - från hjärnan - fristående ande som styr oss)?
Ja, då kanske vi inte borde använda ordet "själ". För mig går det bra om du kallar det för "jaget". Inga problem för min del. Sen det här om att "jaget" är en produkt av hjärnan finns det inga belägg för. När vi har full förståelse av hjärnan, ja då kommer vi att veta om "jaget" produceras i hjärnan eller inte. Jag har för mig att vid år 2020 så kommer man att förstå hur hela hjärnan fungerar, om jag minns rätt.
Senast redigerad av kunskap1 2013-10-30 kl. 16:27.
Citera
2013-10-30, 16:24
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Visa då hur gravitation definieras...

Kraften med vilken olika massor attraheras till varandra. Berätta nu varför du frågor om detta när vi pratar om själar???
Citera
2013-10-30, 16:29
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Och vad är det som säger att datorn inte nån gång i framtiden kan förbättra dessa rutiner själv? Och på så vis bli en bättre programmerare än programmeraren som programmerade det ursprungliga programmet?

Vad spelar det för roll vad folk idag kan föreställa sig?
Man kan absolut göra program som producerar program som output. AI-programmerare kan också föreställa sig program som utvecklar sig själva och blir bättre och bättre. Men ett flödesschema som ger ett flödesschema som output har absolut ingenting med upplevelse att göra.

Upplevandet är grunden. Kunskaper och attityder och förmågor och minnen är något yttre som upplevs. Medvetandet är lika outgrundligt som Big Bang.
Citera
2013-10-30, 16:30
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja, då kanske vi inte borde använda ordet "själ".

Kanske??? Låter det inte fullständigt självklart med tanke på risken för missförstånd?

Citat:
För mig går det bra om du kallar det för "jaget". Inga problem för min del.

Då hoppas jag att du fr o m nu slutar kalla det själ.

Citat:
Sen det här om att "jaget" är en produkt av hjärnan finns inga belägg för.

Klart det finns! Finns mängder! Att du inte förstått det, ändrar inte på saken...

Citat:
När vi har full förståelse av hjärnan, ja då kommer vi att veta om "jaget" produceras i hjärnan eller inte.

Vi vet det redan till en väldigt hög sannolikhetsgrad.

Men för skojs skull: Var tror DU "jaget" kommer ifrån och vad är DINA belägg?

Citat:
Jag har för mig att vid år 2020 kommer man att förstå hur hela hjärnan fungerar, om jag minns rätt.

Enligt vem? Låter fullständigt osannolikt om du frågar mig...
Citera
2013-10-30, 16:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Visa då hur gravitation definieras...

Google is your friend. Om du vill ge dig in på att skapa falska analogier i ditt demagogi-byggande omkring "själ" får du skaffa dig den nödvändiga OT-kunskap själv. Jag har inga intentioner om att bli involverat i en OT-debatt om elementär fysik med en vetenskaps-nincompoop.

Det räckar med att jag skall förklara philosophy-for-dummies.
Citera
2013-10-30, 16:32
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
"Ekvivalent" som identisk, synonymt, korrelationistisk ... och med "själ" eller "jag" som den överordnade betydelse?

Du har nämligen inte sagt nånting med denna vaga definition.
1.Med "ekvivalent med" menar jag identiskt med.

2. Med "jaget" menar jag den drivkraft som finns inom varje människa. Denna drivkraft gör att du börjar handla, tänka, tala osv.

Något mer?
Citera
2013-10-30, 16:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Sen det här om att "jaget" är en produkt av hjärnan finns det inga belägg för.

Jo, en hel del; men inte slutgiltigt.
Citera
2013-10-30, 16:33
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Kraften med vilken olika massor attraheras till varandra. Berätta nu varför du frågor om detta när vi pratar om själar???
Bogomil efterfrågar en definition av "själ" medan definitioner bara är beskrivningar av modeller.

Din schematiska definition av gravitation är ändå bara en definition av Newtons modell av gravitation, som bygger på hans modell av något han kallar för "kraft".

Om någon hågad person gör en modell av "själen" så har modellen en definition. Men den som försöker göra en modell av sin själ har nog problem...
Senast redigerad av iesho 2013-10-30 kl. 16:35.
Citera
2013-10-30, 16:35
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Man kan absolut göra program som producerar program som output. AI-programmerare kan också föreställa sig program som utvecklar sig själva och blir bättre och bättre. Men ett flödesschema som ger ett flödesschema som output har absolut ingenting med upplevelse att göra.

Vad vet du om vad datorer kan "uppleva" i framtiden? Är inte i praktiken hjärnan en sorts dator som tar in data från omvärlden och producerar en upplevelse utifrån den? Vad säger att man inte kommer kunna producera något liknande i framtiden?

Citat:
Upplevandet är grunden.

Grunden till vad?

Citat:
Kunskaper och attityder och förmågor och minnen är något yttre som upplevs. Medvetandet är lika outgrundligt som Big Bang.

???
Citera
2013-10-30, 16:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Medvetandet är lika outgrundligt som Big Bang.

Nej, det kan enkelt beskrivas som "självorganiserande komplexitet". Därmed inte sagt att det inte finns mycket mer att lära om det.
Senast redigerad av Bogomil 2013-10-30 kl. 16:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in