Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Datorprogram som simulerar något är bara ett modernt sätt att avbilda verkligheten. Men lika lite som Mona Lisa får ett medvetande av att konstnären är genialiskt duktig, lika lite får ett datorprogram ett medvetande av att programmeraren är genialiskt duktig. Varken färgklickar eller binära operationer ger medvetande. Men det är en gammal dröm/vanföreställning som funnits länge (se Pinochio, homonunculus m.m.)
Om jag gjort programmet som du säger har ett medvetande har jag ju uppenbart tolkningsföreträde.
Det där tycker jag inte alls svarar på min fråga. För det första, en datorsimulering avbildar verkligheten, men till skillnad från en målning kan en simulering också avbilda beteendet som föremålet har i verkligheten. Så om vi simulerar en människa tillräckligt väl, kommer han ha exakt samma beteende som en riktig människa, och detta inkluderar också medvetandet, för så länge man inte tror på en mystisk andlig själ är medvetandet ingenting annat än en funktion av kroppen.
För det andra, hur vet du att andra människor är medvetna? Jo, genom hur de beter sig och vad de säger. Så vi måste tillämpa samma resonemang för att avgöra om ett datorprogramm är medvetet eller ej, eller hur? Så om ett datorprogram verkar vara medvetet, vad har vi för rätt att säga att det inte är det? Att vi förstår hur datorprogrammet funkar, dvs. förstår koden, spelar ingen roll, för även om vi förstod exakt hur våra mänskliga hjärnor fungerar så hade vi inte plötsligt förlorat våra medvetanden.
Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Medvetandet om det egna jaget ändras, t.ex när man är deprimerad eller har druckit alkohol, men medvetandet som sådant, möjligheten att uppleva, den är densamma.
Ok, så med "medvetande" menar du bara möjligheten att uppleva? I så fall, så visst. Jag menade att medvetandet är mer än bara det, det är hur vi upplever världen. Hur som. Men även möjligheten att uppleva förändras ju av alkohol/droger; för om du dricker mycket nog blir du medvetslös. Så även med din definition av medvetande tycker jag att medvetandet inte är konstant, utan påverkas av fysiska saker.