Denna 5 timmar långa film av Ingemar Bergman visade SVT för några dagar sedan. Jag såg c:a en halvtimma av den, kanske 10 minuter på tre skilda ställen av filmen.
Det som slog mig var att ingen av dialogerna i filmen kändes naturlig, utan det kändes lite som "Hej, nu säger jag mina onaturliga repliker med dramatisk röst". Ingen av karaktärerna kändes därmed realistisk. Jag har aldrig mött en enda människa som pratar på det sättet. Hur normalt är det att en tioårig kille (eller något åt det hållet) presenterar sig för en jämnårig kille med orden: "Mina föräldrar är döda" med teatralisk röst och sedan går därifrån? (det var ungefär så jag kom ihåg det).
Sedan såg jag en snutt där en gubbe pratade på en bröllopsliknande tillställning. Han höll en oerhört lång och ointressant monolog.
Jag pratade med en kompis någon dag senare. Han sa att Bergman anses vara finkultur. Det är alltså så att bara för att något är finkultur så måste det inte vara bra?
Jag menar, det finns ju dålig och bra skräpkultur. En del skräpkultur kan vara mästerlig, och en del kan ha urusel kvalitét.
Är det likadant med finkultur? Att det finns bra finkultur, och usel finkultur? Ungefär som att det kan finnas fula diamanter?