2005-02-06, 11:46
#1
I nomineringstråden om "bästa svenska filmen genom tiderna" här intill nämns ofta Ingmar Bergmans Fanny och Alexander och ibland också Alf Sjöbergs Hets. Bägge är som bekant skrivna av Ingmar Bergman, och i manushänseende kanske man kan se dem som Bergmans första och sista biograffilm. Tänkte därför det kunde vara intressant med en tråd som jämför de två.
Skillnaderna är förstås många, Fanny och Alexander har som släktdrama ett mycket rikare persongalleri, fler sidospår, stora tablåer, magiska och övernaturliga motiv och annat som saknas i Hets. Men ur en viss synvinkel kan man kanske se dem som tvillingfilmer, som bägge har som centralt tema skildringen av en ynglings förhållande till en äldre man som formellt har den samhälleliga rollen som uppfostrare och vägledare men som framstår som synnerligen sadistisk och demonisk. I Hets är det ju den unge studenten Jan-Erik Widgren som har att tampas med sin latinlärare Caligula, i Fanny och Alexander står den centrala striden - så central att man kan undra vad Fanny har i filmtiteln att göra, hon fungerar ju mest som rekvisita - mellan Alexander Ekdahl och hans styvfar biskop Vergérus. (Man kan vidare parentetiskt notera att bägge "bovrollerna", om det nu handlar om sådana, spelas av skådespelare som annars ofta förknippas med lättsammare revyroller, Stig Järrel respektive Jan Malmsjö.) I motställning till dessa "onda" fadersgestalter finns i bägge filmerna också en snäll och lite tomtig fadersfigur, klassföreståndaren Pippi/Gösta Cederlund respektive Oscar Ekdahl/Allan Edwall.
Lektor Caligula respektive biskop Vergérus har ju även utanför sina filmer blivit något av svenska arketyper för ondskefulla gestalter inom skolan respektive kyrkan. Men i bägge filmerna finns också scener där den "onde" figuren på ett eller annat sätt försöker bättra sig och försona sig med eller åtminstone närma sig sin unge antagonist. Caligula vädjar om Widgrens förståelse och tålamod bl.a. i en scen i skoltrappan, och ber mer naket om hjälp i slutscenen. Biskop Vergérus låter trots sina försakelseideal styvsonen behålla sin nallebjörn, och försöker tafatt intressera sig för Alexander i en godnattscen (den där han frågar "Vilken bok läser du, Alexander?", men inte får något svar). I bägge fallen blir responsen ringa eller ingen, och det misslyckade kontaktförsöket leder i stället till upptrappat krig.
En intressant fråga kan då vara om skurkarna verkligen förtjänar sitt onda rykte? Är filmerna så enkla som de ofta tolkas, att det handlar om en polariserad konflikt mellan en ung oskuldsfull man och en ond fadersgestalt - studentens unga och renhjärtade kärlek kontra lärarens sadistiska och depraverade begär i Hets; fantasi och ungdomlig lekfullhet kontra biskopens rigida, bigotta och glädjelösa uppfostringsideal i Fanny och Alexander - där det "goda" till slut segrar över det "onda" (även om det i det senare fallet dröjer sig kvar i biskopens spökgestalt)? Är det inte så att de unga männen genom sin självupptagenhet också är medskyldiga till att helveteskarusellen fortsätter snurra?
Denna tolkning kanske ligger närmare till hands i fråga om Fanny och Alexander, där det ibland är lättare att känna sympati för den mänskligt bristfällige biskopen i all hans kyligt våldsamma brutalitet än för den ständigt sturige och motvillige Alexander, som till skillnad från sin syster knappt uppvisar ett enda vänligt eller medmänskligt drag under hela filmen. Det är faktiskt möjligt att se filmen som berättelsen om en pojkdemon som bara vill ha sin privilegierade värld, sina fantasier och sin mamma helt för sig själv, som utan att blinka tycker sig ha rätt att sprida lögner om att styvfadern mördat sin förra familj (att det verkligen handlar om lögner antyds ju av spöksynerna på vinden, där biskopens döttrar Pauline och Esmeralda vittnar om att det verkligen rörde sig om en olycka), och som slutligen - med hjälp av Ismaels magi - tar livet inte bara av styvfadern utan också av hans faster Elsa på ett synnerligen fruktansvärt sätt - bara för att sedan flytta hem och fortsätta kalasa på äpplen och leka med sin dockteater. Slutet gott allting gott? Man vill kanske rentav se en Fanny och Alexander II - The Revenge där biskopens och Emelies dotter vuxit upp och utkräver hämnd på halvbrodern som dödat hennes far.
Jan-Erik Widgren i Hets är väl mänskligare och hyggligare än Alexander, och verkar i början mest perplex inför Caligulas plötsliga och patetiska försök att visa sig mänsklig - men å andra sidan kan hans upprepade avvisande av den hjälpsökande lektorn i slutscenen - "Får jag gå nu?" - tolkas som ganska hjärtlöst. Det vore intressant med era synpunkter och tolkningar kring detta.
Skillnaderna är förstås många, Fanny och Alexander har som släktdrama ett mycket rikare persongalleri, fler sidospår, stora tablåer, magiska och övernaturliga motiv och annat som saknas i Hets. Men ur en viss synvinkel kan man kanske se dem som tvillingfilmer, som bägge har som centralt tema skildringen av en ynglings förhållande till en äldre man som formellt har den samhälleliga rollen som uppfostrare och vägledare men som framstår som synnerligen sadistisk och demonisk. I Hets är det ju den unge studenten Jan-Erik Widgren som har att tampas med sin latinlärare Caligula, i Fanny och Alexander står den centrala striden - så central att man kan undra vad Fanny har i filmtiteln att göra, hon fungerar ju mest som rekvisita - mellan Alexander Ekdahl och hans styvfar biskop Vergérus. (Man kan vidare parentetiskt notera att bägge "bovrollerna", om det nu handlar om sådana, spelas av skådespelare som annars ofta förknippas med lättsammare revyroller, Stig Järrel respektive Jan Malmsjö.) I motställning till dessa "onda" fadersgestalter finns i bägge filmerna också en snäll och lite tomtig fadersfigur, klassföreståndaren Pippi/Gösta Cederlund respektive Oscar Ekdahl/Allan Edwall.
Lektor Caligula respektive biskop Vergérus har ju även utanför sina filmer blivit något av svenska arketyper för ondskefulla gestalter inom skolan respektive kyrkan. Men i bägge filmerna finns också scener där den "onde" figuren på ett eller annat sätt försöker bättra sig och försona sig med eller åtminstone närma sig sin unge antagonist. Caligula vädjar om Widgrens förståelse och tålamod bl.a. i en scen i skoltrappan, och ber mer naket om hjälp i slutscenen. Biskop Vergérus låter trots sina försakelseideal styvsonen behålla sin nallebjörn, och försöker tafatt intressera sig för Alexander i en godnattscen (den där han frågar "Vilken bok läser du, Alexander?", men inte får något svar). I bägge fallen blir responsen ringa eller ingen, och det misslyckade kontaktförsöket leder i stället till upptrappat krig.
En intressant fråga kan då vara om skurkarna verkligen förtjänar sitt onda rykte? Är filmerna så enkla som de ofta tolkas, att det handlar om en polariserad konflikt mellan en ung oskuldsfull man och en ond fadersgestalt - studentens unga och renhjärtade kärlek kontra lärarens sadistiska och depraverade begär i Hets; fantasi och ungdomlig lekfullhet kontra biskopens rigida, bigotta och glädjelösa uppfostringsideal i Fanny och Alexander - där det "goda" till slut segrar över det "onda" (även om det i det senare fallet dröjer sig kvar i biskopens spökgestalt)? Är det inte så att de unga männen genom sin självupptagenhet också är medskyldiga till att helveteskarusellen fortsätter snurra?
Denna tolkning kanske ligger närmare till hands i fråga om Fanny och Alexander, där det ibland är lättare att känna sympati för den mänskligt bristfällige biskopen i all hans kyligt våldsamma brutalitet än för den ständigt sturige och motvillige Alexander, som till skillnad från sin syster knappt uppvisar ett enda vänligt eller medmänskligt drag under hela filmen. Det är faktiskt möjligt att se filmen som berättelsen om en pojkdemon som bara vill ha sin privilegierade värld, sina fantasier och sin mamma helt för sig själv, som utan att blinka tycker sig ha rätt att sprida lögner om att styvfadern mördat sin förra familj (att det verkligen handlar om lögner antyds ju av spöksynerna på vinden, där biskopens döttrar Pauline och Esmeralda vittnar om att det verkligen rörde sig om en olycka), och som slutligen - med hjälp av Ismaels magi - tar livet inte bara av styvfadern utan också av hans faster Elsa på ett synnerligen fruktansvärt sätt - bara för att sedan flytta hem och fortsätta kalasa på äpplen och leka med sin dockteater. Slutet gott allting gott? Man vill kanske rentav se en Fanny och Alexander II - The Revenge där biskopens och Emelies dotter vuxit upp och utkräver hämnd på halvbrodern som dödat hennes far.
Jan-Erik Widgren i Hets är väl mänskligare och hyggligare än Alexander, och verkar i början mest perplex inför Caligulas plötsliga och patetiska försök att visa sig mänsklig - men å andra sidan kan hans upprepade avvisande av den hjälpsökande lektorn i slutscenen - "Får jag gå nu?" - tolkas som ganska hjärtlöst. Det vore intressant med era synpunkter och tolkningar kring detta.