Flashback bygger pepparkakshus!
2006-12-29, 23:40
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Bergman är Sveriges mest överskattade filmakare. Är det inte ångest så är det överdrivet teatraliskt. Han förstörde svensk film utomlands för decennier framåt.

Jag kan i princip inte säga nåt till gubbens försvar på något sätt.
Finns filmare som varit och är mycket bättre än han varit och någonsin kommer att bli

På vilket sätt förstörde han för svenska filmskapare? Jag ska inte säga att jag är något Bergman-fan men att han är en stor filmskapare är knappast någon överdrift. Mannen anses ju vara ett geni inte bara utav viktigpettrar och förståsigpåare i Sverige. Han är ju välrennomerad över hela världen.
Citera
2006-12-29, 23:40
Medlem
Trumpeters avatar
Tycker själv att det är en mycket bra film.
Citera
2006-12-30, 00:15
Medlem
Reflexivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
På vilket sätt förstörde han för svenska filmskapare? Jag ska inte säga att jag är något Bergman-fan men att han är en stor filmskapare är knappast någon överdrift. Mannen anses ju vara ett geni inte bara utav viktigpettrar och förståsigpåare i Sverige. Han är ju välrennomerad över hela världen.

Jag kanske borde ge honom en chans ändå. Kan du tipsa om någon enligt dig bra film som inte är alltför lång?
Citera
2006-12-30, 00:21
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Jag har respekt för ditt kunnande inom svensk film cineasten. Men Bergman åtminstone vad jag har sett har inte imponerat. Nu har jag ju inte sett hela hans filmkatalog men delar av sjunde inseglet och fanny och Alexander samt nåt stycke från Persona är vad jag vilar mina åsikter på.
det samlade begreppet är ångest och svårtillgänglighet.
Ja han är välrennomerad över hela världen vilket jag tycker är fullständigt obegripligt.

Cineasten det är väl inte första gången du ser att jag är Anti Bergman.
Citera
2006-12-30, 00:26
Medlem
final_cuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflexivitet
Denna 5 timmar långa film av Ingemar Bergman visade SVT för några dagar sedan. Jag såg c:a en halvtimma av den, kanske 10 minuter på tre skilda ställen av filmen.
Så du såg sammanlagt ca en halvtimme av en 5 timmar lång film och bestämde dig att nu minsann ska jag såga den?
Citera
2006-12-30, 00:40
Medlem
fnuskes avatar
Citat:
Bergman är Sveriges mest överskattade filmakare. Är det inte ångest så är det överdrivet teatraliskt. Han förstörde svensk film utomlands för decennier framåt.

Jag kan i princip inte säga nåt till gubbens försvar på något sätt.
Finns filmare som varit och är mycket bättre än han varit och någonsin kommer att bli

Du skulle inte vilja komma med lite exempel nu när du intagit en sån bisarr position? Vilka är dessa svenska (antar att det är det du menar) filmare som fått stå i skuggan av Bergman internationellt?

Personligen tycker jag man får ta filmen för vad den är och åtminstonde se hela så man vet vad poängen var. Det är ju lite som att sätta sig och se 2001 och klaga över vad dessa förbannade apor håller på med sättet som trådskaparens kritik är framlagd.

Tycker trådskaparen ska se nittioen minuter långa Smultronstället : http://www.imdb.com/title/tt0050986/ då jag värderar den högre än Det Sjunde Inseglet som kanske mer ikoniskt associeras med Bergman. Även Persona och Såsom I en Spegel är filmer jag haft mycket nöje av min MTV-generation till trots, mycket mer så än just Fanny & Alexander.
Citera
2006-12-30, 00:45
Medlem
Relays avatar
Fnuske
Det jag förmodligen stör mig mest på är den samlade kulturelitens okritiska hyllning till vad han gjort. Det samlade begreppet som jag ser det är ÅNGEST. Fanny och Alexander undvek jag medvetet.
Men nu är ju åsikter rätt subjektivt så du får väl gilla det han gör. Men blås inte upp hans verk så som den samalade kulturtrojkan gjort under alla dessa år.

När det gäller svenska filmare som fått stå i skuggan är det kanske bättre du fråga Cineasten det är han som är experten på svensk film.
Citera
2006-12-30, 00:54
Medlem
cecels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av final_cut
Så du såg sammanlagt ca en halvtimme av en 5 timmar lång film och bestämde dig att nu minsann ska jag såga den?

ja..skämtar trådskaparen?
Citera
2006-12-30, 00:59
Medlem
Waldo.Lydeckers avatar
Det finns ju två versioner av filmen. Bioversionen på tre timmar och tv-versionen på fem timmar. Tv-versionen var väl dessutom klippt för att visas som mini tv-serie? Jag har sett den i ett sträck, både på tv och på bio. Fem timmar Fanny & Alexander på bio kan få en åttaåring att känna sig väldigt liten. Om man tycker att tempot är lågt kan man ju alltid försöka få tag på den kortare versionen. Men jag tycker att den känns längre och segare än den längre versionen. Märkligt.
Citera
2006-12-30, 01:00
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ja han är välrennomerad över hela världen vilket jag tycker är fullständigt obegripligt.
Vem säger det mest om, kultureliten, Bergman eller dig?

Citat:
När det gäller svenska filmare som fått stå i skuggan är det kanske bättre du fråga Cineasten det är han som är experten på svensk film.
Jag är inte expert. Inte på långa vägar. Visst har jag sett en hel del svensk film men just Bergman har jag inte sett mycket av faktiskt.

cecel: Nej det är inte trådskaparen som skämtar. Det var jag som ändrade den intetsägade rubriken till något mer träffande.
Citera
2006-12-30, 01:01
Medlem
Waldo.Lydeckers avatar
Citat:

... När det gäller svenska filmare som fått stå i skuggan ...

Så det är Bergmans fel att han är så pass jävla bra att få andra filmskapare kommer upp till hans nivå? Men det är sant, Sverige är medelmåttornas land. Du är ett ypperligt exempel.
Citera
2006-12-30, 01:13
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waldo.Lydecker
Så det är Bergmans fel att han är så pass jävla bra att få andra filmskapare kommer upp till hans nivå? Men det är sant, Sverige är medelmåttornas land. Du är ett ypperligt exempel.
Eller så var det andra som hyllade medelmåttan så att bättre filmskapare inte fick det erkännande dom förtjänade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in