Citat:
Ursprungligen postat av Scanface
Jag är inte ute efter att förkasta det ena eller det andra.
Jag kan bara resonera efter vad jag själv prioriterar, och det är att jag har mer respekt för erfarenhet än en bok i hyllan. Om sedan erfarenheten sträcker sig inom en period av 20 år så har jag mer än respekt för den. Boken står fortfarande kvar där i hyllan och säger sitt.
Det kanske är ett dåligt sätt att se på det hela, men det är så jag fungerar och hittills har det inte visat sig vara fel i alla fall.
Vi har två olika synsätt på det hela och jag menar inte att jag säger att ditt skulle vara fel. Jag har full respekt för det, men jag kan bara utgå från det jag själv föredrar.
Nu går jag lite OT bara för jag tycker diskussionen är intressant. 20 års säger egentligen ingenting, jag vet människor som tränat i 20 år och fortfarande inte har fullt grepp om hur ett vanligt kostupplägg ska se ut. Men en bok kan säga en hel del beroende på vem som skrivit den. En del böcker är skriva av riktiga stolpskott som inte vet vad dom pratar om, medans andra böcker är skrivna av människor som samlat erfarenheter från andra människor, och då är hips vips boken bättre.
En del är smarta och har kunnat utvärdera sina erfarenheter och dra slutsatser, medans andra inte gör det. Vissa böcker är bra, andra skit. Så det är svårt att säga vilket som är bäst, jag tror på en blandning av båda. Men när det gäller just anatomi tror jag mer på böcker, en axel ser ut på ett visst sätt, oavsett vem som skrivit boken, medans erfarenheter inte behöver säga någonting om hur axeln ser ut och fungerar. Man kan ha skitbra erfarenheter av en övning, men som andra inte ens kan utföra.
Säger väl egentligen ingenting om vem som har "rätt" här, men tycker ändå det är intressant att jämföra erfarenhet vs. studier.
Själv håller jag mig fortfarande till att köra framför, ser ingen anledning till att köra en övning på ett sätt som eventuellt kan vara skadligt, när det går minst lika bra att köra den mot bröstet.