2006-12-29, 15:35
Medlem
Scanfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apatisk
En person som bildar sig uppfattningar utifrån sin personliga erfarenhet inte är trovärdig.
Vad yrar du om? det var ju det värsta jag någonsin hört. Kunskap kombinerat med erfarenhet är det tyngsta som finns. Du menar att man helt och hållet ska förlita sig på all skit som står i böcker? Sitter du och röker heroin så här dags din stojare!!?
Citera
2006-12-29, 15:40
Medlem
Scanfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Hehe precis det jag skrev till arne från början.

"Frågan du ska ställa dig är varför man ska köra bakom nacken? Att byggare på 70-talet körde så ser jag ej som något svar då dom hade väldigt lite kunskap inom anatomi och fysiologi utan mer körde på känn, men du kanske har en bättre förklaring?

Övningen är ju konstruerad för att köras framför nacken så varför gå emot anatomins grunder bara för att vara annorlunda. Egentligen borde ju dom som kör drag bakom nacken få förklara varför dom gör de det istället för tvärtom
Svaret är enkelt. Jag har kört bakom nacken hela mitt träningsliv och har aldrig fått några problem. Det talar sitt eget lilla språk. Utför övningen på rätt sätt och slipp problem, enklare än så är det inte.

Den person som fick mig intresserad av träning var Ulf Larsson. Vilken historia inom byggarvärlden han har borde du veta Uffe körde alltid bakom nacken, han körde också framför. Under hela den tid som Uffe tränat ådrog han sig aldrig några skador av den övningen. Utför man den på rätt sätt så är det inga problem.
"Att byggare på 70-talet körde så ser jag ej som något svar då dom hade väldigt lite kunskap inom anatomi och fysiologi utan mer körde på känn"
Ser det ej som något svar? Det talar ju sitt eget klara språk. Vad dina böcker än säger så blev Uffe aldrig skadad, han körde den på rätt sätt, precis som de från 80-talet gjorde, de på 90-talet gjorde och de på 2000 talet också gör. Det handlar om rätt utförande, och då spelar det ingen roll vad böcker säger. Ibland väger erfarenhet lite tyngre än en massa jumbo i böcker. Ganska otroligt att folk gömmer sig bakom böcker än idag istället för att ta sig till kunskap på det sätt som är lite mer respektablare. Men jag antar att det är därför vi har kyrkor kvar än idag, dit bibeldyrkare kan gå och få kontakt med verkligheten.
Citera
2006-12-29, 16:58
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scanface
Svaret är enkelt. Jag har kört bakom nacken hela mitt träningsliv och har aldrig fått några problem. Det talar sitt eget lilla språk. Utför övningen på rätt sätt och slipp problem, enklare än så är det inte.

Den person som fick mig intresserad av träning var Ulf Larsson. Vilken historia inom byggarvärlden han har borde du veta Uffe körde alltid bakom nacken, han körde också framför. Under hela den tid som Uffe tränat ådrog han sig aldrig några skador av den övningen. Utför man den på rätt sätt så är det inga problem.
"Att byggare på 70-talet körde så ser jag ej som något svar då dom hade väldigt lite kunskap inom anatomi och fysiologi utan mer körde på känn"
Ser det ej som något svar? Det talar ju sitt eget klara språk. Vad dina böcker än säger så blev Uffe aldrig skadad, han körde den på rätt sätt, precis som de från 80-talet gjorde, de på 90-talet gjorde och de på 2000 talet också gör. Det handlar om rätt utförande, och då spelar det ingen roll vad böcker säger. Ibland väger erfarenhet lite tyngre än en massa jumbo i böcker. Ganska otroligt att folk gömmer sig bakom böcker än idag istället för att ta sig till kunskap på det sätt som är lite mer respektablare. Men jag antar att det är därför vi har kyrkor kvar än idag, dit bibeldyrkare kan gå och få kontakt med verkligheten.
Eftersom arnold / uffe / arne gjorde si och så, så måste de ju va rätt. Fan vad folk yrar.

Om man litar på gamla byggare utan utbildning framför ortopeder är man ju ute och cyklar lite, men som sagt det är inte mina axlar som pajar.

Man får helt enkelt bilda sig en egen uppfattning. Jag studerar anatomi djupgående och jämför sedan allt praktiskt för att få en sån korrekt bild som möjligt. En byggare vill växa till vilket pris som helst och dom är oftast väldigt dåligt pålästa.

Att använda ett argument som att: nej men byggare jag känner gör alltid denna övning och han har aldrig skadat sig är fan skrattretande. Det är som att säga: nej men en kompis till mig körde anabola och fick inga bieffekter, då kommer inte jag heller få det.
Citera
2006-12-29, 17:21
Medlem
Scanfaces avatar
Citat:
Eftersom arnold / uffe / arne gjorde si och så, så måste de ju va rätt. Fan vad folk yrar.

Om man litar på gamla byggare utan utbildning framför ortopeder är man ju ute och cyklar lite, men som sagt det är inte mina axlar som pajar.

Man får helt enkelt bilda sig en egen uppfattning. Jag studerar anatomi djupgående och jämför sedan allt praktiskt för att få en sån korrekt bild som möjligt. En byggare vill växa till vilket pris som helst och dom är oftast väldigt dåligt pålästa.

Att använda ett argument som att: nej men byggare jag känner gör alltid denna övning och han har aldrig skadat sig är fan skrattretande. Det är som att säga: nej men en kompis till mig körde anabola och fick inga bieffekter, då kommer inte jag heller få det.
Jag är inte ute efter att förkasta det ena eller det andra.
Jag kan bara resonera efter vad jag själv prioriterar, och det är att jag har mer respekt för erfarenhet än en bok i hyllan. Om sedan erfarenheten sträcker sig inom en period av 20 år så har jag mer än respekt för den. Boken står fortfarande kvar där i hyllan och säger sitt.

Det kanske är ett dåligt sätt att se på det hela, men det är så jag fungerar och hittills har det inte visat sig vara fel i alla fall.

Vi har två olika synsätt på det hela och jag menar inte att jag säger att ditt skulle vara fel. Jag har full respekt för det, men jag kan bara utgå från det jag själv föredrar.
Citera
2006-12-29, 17:56
Medlem
Axons avatar
Citat:
Jag kan bara resonera efter vad jag själv prioriterar, och det är att jag har mer respekt för erfarenhet än en bok i hyllan. Om sedan erfarenheten sträcker sig inom en period av 20 år så har jag mer än respekt för den. Boken står fortfarande kvar där i hyllan och säger sitt.

Det kanske är ett dåligt sätt att se på det hela, men det är så jag fungerar och hittills har det inte visat sig vara fel i alla fall.

Vi har två olika synsätt på det hela och jag menar inte att jag säger att ditt skulle vara fel. Jag har full respekt för det, men jag kan bara utgå från det jag själv föredrar.
Det tycker jag du gör rätt i Scanface. Lycka till med träningen.

Kram
Citera
2006-12-29, 18:51
Medlem
Citat:

Nu går jag lite OT bara för jag tycker diskussionen är intressant. 20 års säger egentligen ingenting, jag vet människor som tränat i 20 år och fortfarande inte har fullt grepp om hur ett vanligt kostupplägg ska se ut. Men en bok kan säga en hel del beroende på vem som skrivit den. En del böcker är skriva av riktiga stolpskott som inte vet vad dom pratar om, medans andra böcker är skrivna av människor som samlat erfarenheter från andra människor, och då är hips vips boken bättre.

En del är smarta och har kunnat utvärdera sina erfarenheter och dra slutsatser, medans andra inte gör det. Vissa böcker är bra, andra skit. Så det är svårt att säga vilket som är bäst, jag tror på en blandning av båda. Men när det gäller just anatomi tror jag mer på böcker, en axel ser ut på ett visst sätt, oavsett vem som skrivit boken, medans erfarenheter inte behöver säga någonting om hur axeln ser ut och fungerar. Man kan ha skitbra erfarenheter av en övning, men som andra inte ens kan utföra.

Säger väl egentligen ingenting om vem som har "rätt" här, men tycker ändå det är intressant att jämföra erfarenhet vs. studier.

Själv håller jag mig fortfarande till att köra framför, ser ingen anledning till att köra en övning på ett sätt som eventuellt kan vara skadligt, när det går minst lika bra att köra den mot bröstet.
Citera
2006-12-29, 18:56
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StormWrath
Nu går jag lite OT bara för jag tycker diskussionen är intressant. 20 års säger egentligen ingenting, jag vet människor som tränat i 20 år och fortfarande inte har fullt grepp om hur ett vanligt kostupplägg ska se ut. Men en bok kan säga en hel del beroende på vem som skrivit den. En del böcker är skriva av riktiga stolpskott som inte vet vad dom pratar om, medans andra böcker är skrivna av människor som samlat erfarenheter från andra människor, och då är hips vips boken bättre.

En del är smarta och har kunnat utvärdera sina erfarenheter och dra slutsatser, medans andra inte gör det. Vissa böcker är bra, andra skit. Så det är svårt att säga vilket som är bäst, jag tror på en blandning av båda. Men när det gäller just anatomi tror jag mer på böcker, en axel ser ut på ett visst sätt, oavsett vem som skrivit boken, medans erfarenheter inte behöver säga någonting om hur axeln ser ut och fungerar. Man kan ha skitbra erfarenheter av en övning, men som andra inte ens kan utföra.

Säger väl egentligen ingenting om vem som har "rätt" här, men tycker ändå det är intressant att jämföra erfarenhet vs. studier.

Själv håller jag mig fortfarande till att köra framför, ser ingen anledning till att köra en övning på ett sätt som eventuellt kan vara skadligt, när det går minst lika bra att köra den mot bröstet.
Bra skrivet. Speciellt det jag markerade. Folk förstår nog inte att anatomi är grunden i alla styrketräning. Folk som säger att den och den övningen känns mer där eller tar mer på insidan av biceps går bort totalt för mig.

En muskel sitter där den sitter och ska man kunna utvärdera en övning måste man ha koll på anatomin till 100%!
Citera
2006-12-29, 19:00
Medlem
Scanfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StormWrath
Nu går jag lite OT bara för jag tycker diskussionen är intressant. 20 års säger egentligen ingenting, jag vet människor som tränat i 20 år och fortfarande inte har fullt grepp om hur ett vanligt kostupplägg ska se ut.
Ja, det har du rätt i. Men de personer med ca 20 års erfarenhet jag talar om är de som ägnat sig åt BB på professionell nivå.

Allra bäst väger nog en kombination av de bägge delarna, som Axon faktiskt till viss del har och ännu håller på att bygga upp, även om han är rätt ung. Han är ju både aktiv som byggare och är påläst, utbildad inom många olika områden, och jag om jag inte tar helt fel så håller han väl också på att studerar vidare inom andra ämnen på området?
Citera
2006-12-29, 19:02
Medlem
mesmiles avatar
Citat:
Folk som säger att den och den övningen känns mer där eller tar mer på insidan av biceps går bort totalt för mig.

Citat:
Jag har testat latsdrag bakom nacken såväl som militärpress bakom nacken men absolut inte fått samma kontakt som att köra dem såsom dom är konstruerade, framför nacken.

Jag har alltid tyckt att Arne verkar mycket kunnig utifrån det han skriver och litar på att det går utmärkt att köra bakom nacken om man gör det rätt. Personligen tycker jag dock att det känns knasigt (för osmidig kanske?) och kör därför alltid framför.

//mvh
Citera
2006-12-29, 19:17
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ja, det har du rätt i. Men de personer med ca 20 års erfarenhet jag talar om är de som ägnat sig åt BB på professionell nivå.

Allra bäst väger nog en kombination av de bägge delarna, som Axon faktiskt till viss del har och ännu håller på att bygga upp, även om han är rätt ung. Han är ju både aktiv som byggare och är påläst, utbildad inom många olika områden, och jag om jag inte tar helt fel så håller han väl också på att studerar vidare inom andra ämnen på området?
Kunskap är makt men hur man införskaffar sig kunskap är a och o. Man kan inte göra som arne och bara tro. Det gäller att ha kött på benen från många års anatomi studier så man kan backa upp det man säger.

Erfarenhet är viktigt men inom anatomi fungerar det inte riktigt på det sättet. En axel kommer alltid vara en axel och skadas på samma sätt oavsett om man lärt sig att dra bakom nacken eller vad det nu kan vara.
Citera
2006-12-29, 20:39
Medlem
Arne Perssons avatar
Ok Axon! Nu räcker det med ditt skitsnack här om mig! Hoppas att dom inte går på dina anatomiska utläggningar som knappast håller vid hårdare prövning.
Till övriga vill jag bara säga att jag har läst anatomi längre än stackars 22 åriga Axon är gammal, har försökt förklara detta för honom men han fattar självklart inte det. Att han sedan inte i förstår mina motiveringar till att man KAN utan problem köra latsdrag bakom nacken visar ytterligare bara att han INTE förstår anatomi i grunden. Det tar år att lära sig anatomi och dom åren har knappast lilla axon.
Dom som har gått mina kurser vet lite mer om min bakgrund. Dom vet även att jag motiverar mina påståenden i detalj. Hade dom inte hållit så hade det såklart protesterats vilt bland allt fackfolk som gått mina kurser. Jag har betydligt mer än medicinlinjens anatomi bakom mig!
Efter 36 års träning som har man även den praktiska delen i kroppen och det har knappast en person som nästan precis börjat träna.

Lille Axon var knappt född när jag började hålla utbildningar inom Svenska Kroppskulturförbundet. Grattis Axon!
Citera
2006-12-29, 20:52
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Han tyckte den va klockren precis som latsdrag bakom nacken.

Jag skulle aldrig köra någon av dem men som sagt det är inte mina axlar som kommer gå sönder utan dom som kör övningarna. Jag kan bara hjälpa dem med deras rehab senare.

Kram

Du är ju helt livsfarlig med dina lögner! Lägg av nu det bara säger jag! Håll dig till sanningen för f-n! Hoppas folk här börjar inse vilken pajas du är! Patetiskt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in