2008-07-27, 00:45
  #529
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatorn
Har jag snackat skit om knäböj eller? Har inget emot dig annars och vet att du är påläst men just latsdrag bakom nacken kan jag inte annat än säga nej till.

Hur mycket har du egentligen kört latsdrag bakom nacken? Jag menar bara att ur skadlighetssynpunkt för axelregionen så bör du nog öppna dina ögon vad gäller knäböj och press bakom nacken.
Citera
2008-08-22, 01:44
  #530
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjerttheman
Jag skulle lyssna på Arne, jag vet inte om han är det nu men han har iallfall varit utbildningsansvarig för bodybuildingförbundet, vad har ond saft att sätta emot?

har haft kvinnliga VM silver medaljören i BJJ på både behandling och råd,har fått en speedway åkare på svensk elit nivå som varit klassad som handikappad och smärtkliniks patient i tre år bra på två behandlingar,

Han hade enligt läkarna skolios som är medfött skelettfel,missbildade rygg kotor och sned höft som varit låst sedan olyckan.jag justerade höften och muskler så att hans skolios(alltså vissa svenska läkare är inte helt ok,han hade inte skolios men ryggen blev kroniskt böjd av höften och läkarna slarvade och sjukgymnasten försökte i två år) och efter tre år av tunga medeciner och slarviga och okunniga inom sjukvården med kronisk värk.

Han blev rak och smärt fri på en timme,tog en till behandling och har nu varit bra i 8 månader utan piller.

Jag är emot skryt och säger inte att jag är jesus,men jag är glad över hans nya liv och ser det som min bästa insats för en klient,jag kan jävligt mycket om en lite nisch om muskler och leder och respekterar läkarna som kan det jag inte kan.

tror du mig eller vill du kontakta referenserna?
Citera
2008-08-22, 01:59
  #531
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Hur mycket har du egentligen kört latsdrag bakom nacken? Jag menar bara att ur skadlighetssynpunkt för axelregionen så bör du nog öppna dina ögon vad gäller knäböj och press bakom nacken.

Arne du måste ändå hålla med om att bästa träningen är fokus på muskelns huvud funktioner och lång rörelsebana?

latsdrag fram är mer effektivt och du kan läsa alla "biblar" i anatomi och fysiologi och du kommer läsa det jag sagt.

Jag är heller inte hysterisk angående skade risken utan mer effektivast muskelarbete,sen så är det allmänt känt att kan man träna lika effektivt (och här mer) utan att vara i kanten på ledpannan (och helst o kroppens minst skyddade led) så är det ju naivt att inte ta till sig det.

Många har även svaga/överspända muskler i rotatorkuffen och dom är faktiskt i risk då både ledbrosket slits samt subluxations risk.
Citera
2008-08-22, 09:00
  #532
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ond saft
Arne du måste ändå hålla med om att bästa träningen är fokus på muskelns huvud funktioner och lång rörelsebana?

latsdrag fram är mer effektivt och du kan läsa alla "biblar" i anatomi och fysiologi och du kommer läsa det jag sagt.

Jag är heller inte hysterisk angående skade risken utan mer effektivast muskelarbete,sen så är det allmänt känt att kan man träna lika effektivt (och här mer) utan att vara i kanten på ledpannan (och helst o kroppens minst skyddade led) så är det ju naivt att inte ta till sig det.

Många har även svaga/överspända muskler i rotatorkuffen och dom är faktiskt i risk då både ledbrosket slits samt subluxations risk.

Jag rekommenderar drag bakom bak nacken just även för funktioner och lång rörelsebana. Dessutom är det en bättre och lättare adduktionrörelse bakom nacken.
Vilka anatomiböcker finns dina uppgifter i?
Vadå "kanten på ledpannan"???
Det vill jag gärna ha djupare utrett. Låter mer som en akademisk panikförförklaring.
Jag har trots allt hyfsad koll på axelledens anatomi.

Många med "svaga/överspända muskler i rotatorkuffen", har som sagt inga problem att dra stången bak nacken.... eller mot bröstet.... då brukar det vara värre med utsträcket.

Intressent att man tydligen luxera vid latsdrag bak nacken? Var står det? I "bibeln" Maximal muskeltillväxt?
Citera
2008-08-22, 10:37
  #533
Medlem
Satanclauss avatar
En fråga till er som är kunniga, jag inbillar mig att det beror lite på hur brett man håller greppet? Jag körde själv alltid bakom nacke både i latsdrag och chins med väldigt brett grepp och fick efter en tid problem med axlarna. Min egen hemsnickrade teori:Extremt brett grepp= illa oavsett framför/bakom nacke? Är jag helt ute och cycklar?
Citera
2008-08-22, 10:53
  #534
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Satanclaus
En fråga till er som är kunniga, jag inbillar mig att det beror lite på hur brett man håller greppet? Jag körde själv alltid bakom nacke både i latsdrag och chins med väldigt brett grepp och fick efter en tid problem med axlarna. Min egen hemsnickrade teori:Extremt brett grepp= illa oavsett framför/bakom nacke? Är jag helt ute och cycklar?

Det är väldigt påfrestande ja.
Citera
2008-08-22, 12:02
  #535
Medlem
Satanclauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazzve
Det är väldigt påfrestande ja.

Exactomundo! Satanclaus´s TES: Bakom/Framför i "för" brett utförande = Bad ummmm k, "lagom" grepp = Bra oavsett drag framför alt. bakom nacke

Exempelbild :

https://www.ast-ss.se/bilder/pull_ups_bottom.jpg

Jag brukade greppa ute i ändarna på en sådan stång.
Citera
2008-08-22, 16:30
  #536
Medlem
Realizts avatar
Latsdrag är väl inget å tjafsa om:
Skallen är i vägen för stången, så det GÅR inte!

Den uppenbara lösningen är att göra latsdrag med EN ARM åt gången! Då kan man röra armen optimalt utan att nån stång och skalle krockar eller behöver ducka för varandra.

T.ex. så här:
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBOneArmPulldown.html

Men visst vore det bättre att hålla överarmen rakt ut åt sidan under draget, än vad animationen visar? Snubben rör sig faktiskt som om han drog ned en stång framför skallen, vilket förtar hela poängen. Men det var den enda illustration jag kunde hitta på stört.
Citera
2008-08-23, 20:50
  #537
Medlem
fan nu vågar man ju inte köra det bakom mer jag har alltid kört mot bröstet och sedan efter bakom, kanske får ta och köra vanliga latsdrag bara då
Citera
2008-08-24, 00:54
  #538
Medlem
derbicoolings avatar
Har märkt att när jag kör lastdrag får jag ont i händerna eftersom man håller dom bakochfram och även i hela armen upp till axlen kan det vara att jag har gjort dom åt fel håll?
Citera
2008-08-24, 10:22
  #539
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derbicooling
Har märkt att när jag kör lastdrag får jag ont i händerna eftersom man håller dom bakochfram och även i hela armen upp till axlen kan det vara att jag har gjort dom åt fel håll?
Det är möjligt, men generellt behöver man styrketräna underarmarna för att slippa problem när vikterna ökar i storlek. Har du ont kanske du kan använda såna där manchetter med krokar för att avlasta underarmarna ett tag?

En sån sak som att bara *tänka* på att det ska vara armbågen som drar, och att underarmarna bara är en förlängning på vajern och alltid i linje med vajern (när jag drar med en arm åt gången), tycker jag hjälper mig att spänna av i underarmarna.
Citera
2008-08-24, 10:58
  #540
Medlem
derbicoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Det är möjligt, men generellt behöver man styrketräna underarmarna för att slippa problem när vikterna ökar i storlek. Har du ont kanske du kan använda såna där manchetter med krokar för att avlasta underarmarna ett tag?

En sån sak som att bara *tänka* på att det ska vara armbågen som drar, och att underarmarna bara är en förlängning på vajern och alltid i linje med vajern (när jag drar med en arm åt gången), tycker jag hjälper mig att spänna av i underarmarna.

Tackar så mycket för ditt svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in