2008-07-02, 19:30
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjerttheman
Tycker många påstår saker utan ha någon aning om vad de egentligen talar om, nu är jag inte så insatt men Francos anatomiska kunskaper borde vara likvärdiga med Axons om du ser till deras titlar?

Francos chiropraktikutbildning är nog mer omfattande än naprapaternas.
Citera
2008-07-02, 19:33
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcu_s
varf ska man inte kunna köra det om man inte får ont, ju mer variation desto bättre och sjukgymnaster och byggare har inte samma meningar om övningar och utföranden.

tycker inte alla ska lyssna blint på axon även om han är sjugymnast, lär själva.

Ronny R. är chefssjukgymnast på Karlshamns lasarett samt flerfaldig svensk mästare i BB. Han har alltid kört latsdrag bakom nacken och bara skrattar år "experternas" skrämselargument om dess farlighet.

http://tinypic.com/view/?pic=3zapour
Citera
2008-07-02, 20:03
Medlem
jo ok vissa bryr sig inte om "experternas" utalanden så alla sjukgymnaster gäller det inte.

jag kör också latsdrag bakom nacken och gillar det, morsan (som är sjukgymnast) säger att jag kommer skada mig men....det är en bra övning och jag får inte ont.
Citera
2008-07-02, 20:10
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Jag har alltid kört ryggdrag bakom ryggen, känner kontakt med flera ryggmuskler på såsätt, detta har jag gjort i 5-6 år.
Har aldrig fått nåt problem av detta, och jag känner inget onaturligt heller när jag gör övningen.
Jag är ju för det första tjej (har bara läst början av tråden, men verkar bara vara killar som skriver), och jag är rätt vig, så jag har inga problem pga nåt sånt.
MEN eftersom jag verkar helt lost (enl de flesta i denna tråd) som kör på detta sätt, så provade jag framför istället, med lätt vikt för att få bästa kontakt till att börja med.
Dock fick jag ingen bra kontakt alls, och det kändes bara konstigt.
Beror det på att jag inte är van det sättet, och behöver öva in, eller kan jag fortsätta köra bakom som jag brukar?
Citera
2008-07-02, 20:16
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcu_s
jo ok vissa bryr sig inte om "experternas" utalanden så alla sjukgymnaster gäller det inte.

jag kör också latsdrag bakom nacken och gillar det, morsan (som är sjukgymnast) säger att jag kommer skada mig men....det är en bra övning och jag får inte ont.
Låt din mamma träna övningen ett tag så kanske hon ändrar sig.
Citera
2008-07-02, 20:18
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Jag har alltid kört ryggdrag bakom ryggen, känner kontakt med flera ryggmuskler på såsätt, detta har jag gjort i 5-6 år.
Har aldrig fått nåt problem av detta, och jag känner inget onaturligt heller när jag gör övningen.
Jag är ju för det första tjej (har bara läst början av tråden, men verkar bara vara killar som skriver), och jag är rätt vig, så jag har inga problem pga nåt sånt.
MEN eftersom jag verkar helt lost (enl de flesta i denna tråd) som kör på detta sätt, så provade jag framför istället, med lätt vikt för att få bästa kontakt till att börja med.
Dock fick jag ingen bra kontakt alls, och det kändes bara konstigt.
Beror det på att jag inte är van det sättet, och behöver öva in, eller kan jag fortsätta köra bakom som jag brukar?

Självklart fortsätter du att köra bakom nacken eftersom det uppenbarligen känns kanon för dig.
Citera
2008-07-02, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Självklart fortsätter du att köra bakom nacken eftersom det uppenbarligen känns kanon för dig.

Arne har pratat med en god vän till mig. Han är forskare och kan allt om allt då menar jag mer än vad Kristian Berg kan.

Ialla fall så hinner jag inte citera det han skrev kommer att göra det senare.
Men på ett ungefär sade han att alla har olika utrymmen i "ryggen". Det vill säga att vissa kan göra den här övningen utan problem och andra kan det inte.

Har bråttom till tåget nu hare!
Citera
2008-07-02, 20:38
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazzve
Arne har pratat med en god vän till mig. Han är forskare och kan allt om allt då menar jag mer än vad Kristian Berg kan.

Ialla fall så hinner jag inte citera det han skrev kommer att göra det senare.
Men på ett ungefär sade han att alla har olika utrymmen i "ryggen". Det vill säga att vissa kan göra den här övningen utan problem och andra kan det inte.

Har bråttom till tåget nu hare!

Intressant. Nån som kan förklara mer om det?
Citera
2008-07-02, 20:40
Medlem
Citat:

Gah missade ialla fall tåget!

Ialla fall så tycker inte jag att Afonso är en person som man borde lyssna på.
Efter att jag läste denna tråd.
Kommer att citera det han sa till mig senare.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=360054
Citera
2008-07-02, 21:33
Medlem
Afonsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazzve
Gah missade ialla fall tåget!

Ialla fall så tycker inte jag att Afonso är en person som man borde lyssna på.
Efter att jag läste denna tråd.
Kommer att citera det han sa till mig senare.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=360054

Bring it on.
Citera
2008-07-02, 21:36
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:

Jag kan tyvärr inte förklara eftersom jag har ingen aning vad han svamlar om.
Citera
2008-07-02, 21:49
Medlem
frumpishs avatar
Härligt med lite spridda åsikter, lägger min röst i debatten:

Har en kompis morsa som är sjukgymnast, rehab och har fått fler än 20 patienter de senaste åren som alla har gemensamt att de fått förslitningskador pga latsdrag bakom nacken.... så fort jag ser någon stackare utföra detta på gymmet säger jag till honom, sen ser man personen göra övningen nästa gång på gymmet ändå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in