2006-12-27, 21:47
Medlem
Hymers avatar
Varför skulle muskeln få bättre träning bara för att man är i något ytterläge? träning som träning så länge det är samma muskel som aktiveras?

Man vill ju träna muskeln så effektivt som möjligt med så lite förslitning som möjligt.
Citera
2006-12-27, 22:19
Medlem
Scanfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillaFluff
Inte för att vara dryg, men du verkar tro att du kan mer än vad det känns som du kan, tvivlar dock inte på att du är väldigt påläst och att mycket att du skriver är bra, dock så verkar du ha en tendens att uttrycka dig som att det du skriver är det ända rätta sättet, och det är nåt jag motsätter mig lite

Kunde inte ha sagt det bättre. Man tas mer på allvar om man i sådana här sammanhang håller en ödmjuk profil. Att ens komma på tanken att inleda tråden på det fjortisaktiga sätt Axon har gjort fick mig att skratta och istället undra om personen snarare söker någon form av bekräftelse istället för att hålla en professionell nivå på sina trådar.

Vad fanns det för intresse för oss att höra hur mycket Axon läxade upp en person i ett annat forum?

Jag menar inte att det Axon skriver i sina trådar inte är vettigt. Det han skriver är oft väldigt intressant, men det jag stör mig på är den lite barnsliga nivån som ibland infinner sig, vilken gör att man undrar lite.
Citera
2006-12-27, 22:39
Medlem
snaskas avatar
jag har aldrig kört bakom nacken, testat nån gång kanske, jag är helt inne på din bana här axon, å axelpressar bakom nacke ska vi inte tala om.

AXON FTW
Citera
2006-12-27, 22:56
Medlem
jasså

[quote=snaska]jag har aldrig kört bakom nacken, testat nån gång kanske, jag är helt inne på din bana här axon, å axelpressar bakom nacke ska vi inte tala om.
Citera
2006-12-28, 00:03
Medlem
KönsKlass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snaska
jag har aldrig kört bakom nacken, testat nån gång kanske, jag är helt inne på din bana här axon, å axelpressar bakom nacke ska vi inte tala om.

AXON FTW
Den är kanon om den utförs på rätt sätt. Många gör felet att gå ner på tok för djupt i den övningen. De kör tills stången tar i nacken, då kommer skadorna också. Den är jävligt bra om man låter stången stanna i öronhöjd och sedan pressar uppåt. Den fick igång mina axlar rejält då de stannat i utveckling ett tag. Lätt tyngd kör jag också. Ligger runt 12-15 reps och har inga som helst problem med skador.

(Axelpress bakom nacken alltså. Eller om man fördrar att kalla den militärpress.)
Citera
2006-12-28, 00:20
Medlem
visst

Citat:
Ursprungligen postat av KönsKlas
Den är kanon om den utförs på rätt sätt. Många gör felet att gå ner på tok för djupt i den övningen. De kör tills stången tar i nacken, då kommer skadorna också. Den är jävligt bra om man låter stången stanna i öronhöjd och sedan pressar uppåt. Den fick igång mina axlar rejält då de stannat i utveckling ett tag. Lätt tyngd kör jag också. Ligger runt 12-15 reps och har inga som helst problem med skador.

(Axelpress bakom nacken alltså. Eller om man fördrar att kalla den militärpress.)
men då måste lutnigen va minst 35-40g framåt annars knak.
Citera
2006-12-28, 00:26
Medlem
bigswiftys avatar
Frågan är vem som blev uppläxad. Spänningen stiger medan vi väntar på Axons comeback...

Arnes svar:

Citat:
Det många glömmer med latsdrag bakom nacken är att belastningen är uppåtriktad istället för nedåtriktad såsom i tex knäböj, som utan några som helst invändingar lärs ut ut utan och blinka! Ha ha! En annan övning som kan vara påfrestande på speciellt M. supraspinatus är PRESS BAKOM NACKEN som kan ställa till skada hos ovana.
Nåväl nu skall jag bemöta dina motiveringar:

"[*]Ledbrosket i art. humeri"
Ledbrosket belastas mycket mindre att köra drag bakom nacken pga av den uppåtriktade kraften jämf med tex ovannämnda övningar, dessutom stimuleras ledbrosket av aktivitet.

"[*]Facettlederna ( art. zygoapofysialis ) kompimeras"
Nu hoppas jag att du skämtar???? Sedan när miste Homo sapiens sapien sin förmåga att kunna ev böja fram nacken en smula utan att ta skada??? Det är kvalificerat skitsnack att man skulle ta skada av det. Nu snackar vi såklart om noramala människor utan patologiska besvär. Dom hör hemma hos sjukvården.
Då är det ju jättefarligt att buga artigt när man hälsar pga kompressionen i fassetlederna, eller?

"*]Bursa subacromiale gnuggas mot taket ( acromion ) vilket kan leda till inpinchment och senare en inflamtion."

Är man minsta lilla insatt i axeledens anatomi så inser man såklart att humerus och acromion förlänge sedan lämnat varandra och när stången är på väg ner. Framför eller bakom spelar ingen roll. Däremot när man STRÄCKER UT i startläget så sker det såklart en kontakt mellan nämnda strukturer. Då kan det ju ske en klämning av en inflamerad Bursa subacromialis eller sena på M. supraspinatus.

Då kvittar det ju om man kör framför eller bakom nacken, eller hur?

"*]Rotatorcuffens fästessenor. Framförallt supraspinatus och teres minor men även infraspinatus tar stryk då du arbetar i en utåtrotation."

Nu misstänker jag att du skämtar igen??? Om du skall stimulera och träna utåtroterarna så bör man troligen träna utåtroterande övningar, eller???? Hur har du annars tänkt att man skall kunna stärka sina muskler. Då kan man ju knappast köra tex bänkpress eftersom den övningen kraftigt ger ju fästet stryk. Hur resonerar du nu??? Dessutom är ju M. supraspiantus ju främst en viktig ABDUKTOR i axelleden. Latsdrag är ju en ADDUKTOR i axelleden. Hmmm, intressant!

"Det subacromiala rummet är redan trångt som det är ( http://www.karolinska.se/templates/Page____36266.aspx )och det blir inte bättre av att du utför övningen i en onaturlig rörelse i ledens ytterläge."

Jag har bra koll på "det subacromiala rummet". Ser fortfarande inte HUR det skulle ta skada av latsdrag bakom nacken?

"Frågan du ska ställa dig är varför man ska köra bakom nacken? Att byggare på 70-talet körde så ser jag ej som något svar då dom hade väldigt lite kunskap inom anatomi och fysiologi utan mer körde på känn, men du kanske har en bättre förklaring?"

JAg har själv instruerat sedan 1978 och har ALLTID lärt ut latsdrag bakom nackeneftersom NYBÖRJARE har mycket lättare att köra denna övning korrekt från början jmf med drag mot bröstet som tekniskt sett är mycket svårare att utföra korrekt. Nu snackar jag inte om de avarter som man ser idag på övningen. Jag lär ut mot bröstet efter 1.5 - 2 månaders träning. Har aldrig varit med om skador av övningen.
Hade övningen varit skadlig så hade garanterat dom slutat med övningen för årtionden sedan. Detsamma gäller tex djupa knäböj som ju också bland vissa sk "experter" anses som livsfarlig för knäna.

"Det finns en myt bland en del instruktörer på gymmen i sverige att det ska va lättare för nybörjare att lära sig aktivera latissimus dorsi och teres major men det är en tyvärr en myt som lever kvar."

Har jag redan svarat på, se ovan.

"När du kör latsdrag såsom övningen är designad med draget mot bröstet får du även med ytterligare en rörelse, nämligen extention i axelled. Vid drag bakom nacken isoleras latissimus dorsi och teres major framförallt till att endast utföra adduction i axelled."

En korrekt utförd latsdrag mot bröstet är en uttalad adduktionsörelse. Pga av olika avarter på övningen så har det blivit en mlm extensionsövning. Är man ute efter det så är höga ryggdrag med V-grepp ett betydligt bättre alternativ istället för att utföra latsdrag mog bröstet med undermålig teknik.

Slutsats: Jag har FORTFARANDE inte hört någon hållbar förklaring att det skulle vara skadligt med latsdrag b akom nacken.

PS. På min instruktörsutbildning härom veckan lät jag en deltagare med en uttalad supraspinatustendinit köra drag bakom nacken. Han klarade det självklart utan problem.

Arnes utbildning:

Citat:
Jag har mycket ringa kunskaper. Som utbildad paleontolog och kvartärgeolog, paleozoolog mm så har jag läst både evolutionsanatomi och comparativ anatomi samt massor med osteologi (min specialité). Dessutom har jag som doktorand läst läkarlinjens anatomi samt assisterat ett antal år under dissektionskurserna som amanuens på anatomen i Lund fram till dess den lades ner. Dom viktigaste kunskaperna har jag dock skaffat mig av 36 års egen regelbunden tung styrketräning. Där har man insett att sunt förnuft är nog den viktigaste parametern. Det är det som jag försöker lära ut på mina kurser. Har utbildat inom Svenska kroppskulturförbundet (instruktörer och domare) i ca 20 år.
Citera
2006-12-28, 01:26
Medlem
har aldrig hörtalas om arne

[quote=bigswifty]Frågan är vem som blev uppläxad. Spänningen stiger medan vi väntar på Axons comeback.
Citera
2006-12-28, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigswifty
Frågan är vem som blev uppläxad. Spänningen stiger medan vi väntar på Axons comeback...

Arnes svar:

Arnes utbildning:

o störst penis har?????

Ne men de va intressant läsning. Personligen får ja svinont i avlarna av latsdrag bakom därför blir det mest chins för min del. Bra axon!
Citera
2006-12-28, 09:25
Medlem
Biffens avatar
The drama, the drama

mkt intressant diskution, jag har själv alltid hört att det är dåligt som fan att dra bakom nacken...Men nu måste jag erkänna att jag blir lite skeptisk....

Inväntar Axons respons...

Hehe, när man talkar big så blir det snabbt press när något snackar ännu större tbx....Därför försöker jag hålla min tunga istyr...
Citera
2006-12-28, 09:27
Medlem
Biffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysk
o störst penis har?????

Där får jag nog ta och nominera mig själv...inte längst i stan kanske, men tjock som en mustig gren i en vildväxt ek-skog!
Citera
2006-12-28, 10:35
Medlem
Hymers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffen
Där får jag nog ta och nominera mig själv...inte längst i stan kanske, men tjock som en mustig gren i en vildväxt ek-skog!

I sann FB anda!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in