2006-12-30, 15:22
Medlem
jeanclaudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundKattRäv
Om man nu skall titta på Arnes långa erfarenhet så är det väl ganska otrovärdigt att de andra på gymmet skulle börja utföra sina övningar på annorlunda sätt så fort han kommer in? Tror varken man skulle klara eller orka hålla den bluffen.

Vadå de andra på gymmet? Snackar om hans kurser där han lär ut denna övning. Då hans elever ska testa på övningen.
Citera
2006-12-30, 15:29
Medlem
timehunters avatar
Jag har i stort sett fått råd från alla naprapater och massörer jag vart hos att inte köra bakom nacken. Sedan har jag själv också kommit fram till detta då jag fått väldigt ont, blir lixom en stickande smärta mitt nedanför nacken som gör jävligt ont sen vet jag inte om det delvis beror på mitt stillasittande jobb och att jag är stel... men det bästa är väll och lyssna på kroppen, känner man att det gör det minsta ont ska man absolut sluta att köra bakom nacken!
Citera
2006-12-30, 15:32
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timehunter
Jag har i stort sett fått råd från alla naprapater och massörer jag vart hos att inte köra bakom nacken. Sedan har jag själv också kommit fram till detta då jag fått väldigt ont, blir lixom en stickande smärta mitt nedanför nacken som gör jävligt ont sen vet jag inte om det delvis beror på mitt stillasittande jobb och att jag är stel...

Det är kanske där dina problem är. Många är nästan förstela för att kunna träna styrketräning. Observera nu alla ordmärkare att jag skrev NÄSTAN.
Citera
2006-12-30, 15:33
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaude
Det är den naturliga vägen att dra ner saker framför sig... Kolla på klättrare! Inte fan drar de sig uppför ett berg baklänges? Skillnad på att bära tunga saker bakom huvudet! Huk? Knäböj? Det är en helt annan diskussion!
Bra jämförelse, jag har oxå hört den men glömde fan bort den

Tyvärr lär du ej gamla hundar att sitta över dagen
Citera
2006-12-30, 15:33
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Det är den naturliga vägen att dra ner saker framför sig... Kolla på klättrare! Inte fan drar de sig uppför ett berg baklänges? Skillnad på att bära tunga saker bakom huvudet! Huk? Knäböj? Det är en helt annan diskussion!

Precis! Skillnaden är att det är mycket skadligare att BÄRA tunga saker bakom nacken än att dra ner tunga saker bakom nacken. FÖRSÖK att inse det.
Citera
2006-12-30, 15:35
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Bra jämförelse, jag har oxå hört den men glömde fan bort den

Tyvärr lär du ej gamla hundar att sitta över dagen
Knappast brådmogna småglin heller för den delen tydligen.
Citera
2006-12-30, 15:38
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Vadå de andra på gymmet? Snackar om hans kurser där han lär ut denna övning. Då hans elever ska testa på övningen.

Det brukar alltid gå alldeles utmärkt trots att dom även ibland är PT, Läkare, Sjukgymnaster, Idrottslärare chiropraktorer mm. Hmmmm, mycket konstigt! Kan DU förklara detta???
Citera
2006-12-30, 15:39
Medlem
jeanclaudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Precis! Skillnaden är att det är mycket skadligare att BÄRA tunga saker bakom nacken än att dra ner tunga saker bakom nacken. FÖRSÖK att inse det.

Så du erkänner att framför är den naturlig vägen? FÖRSÖK att inse vad? Jag sa ju att det var en annan diskussion... Som inte på nåt sätt har med latsdrag backom nacken att göra!
Citera
2006-12-30, 15:41
Medlem
jeanclaudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Det brukar alltid gå alldeles utmärkt trots att dom även ibland är PT, Läkare, Sjukgymnaster, Idrottslärare chiropraktorer mm. Hmmmm, mycket konstigt! Kan DU förklara detta???

Dom kanske inte ville hamna i en diskussuin som de upplever de aldrig skulle klara av att vinna...

De kanske litar blint på dina BB kunskaper.
Citera
2006-12-30, 15:46
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Så du erkänner att framför är den naturlig vägen? FÖRSÖK att inse vad? Jag sa ju att det var en annan diskussion... Som inte på nåt sätt har med latsdrag backom nacken att göra!

Vadå erkänner den "Naturliga vägen"?
Har åtskilliga gånger förklarat varför jag lär ut Drag bakom nacken som en lämpligare nybörjarövning än drag framför? Har du inte sett det? Synd i så fall.
Citera
2006-12-30, 15:52
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Dom kanske inte ville hamna i en diskussuin som de upplever de aldrig skulle klara av att vinna...

De kanske litar blint på dina BB kunskaper.
Tyvärr så är det så att jag uppmuntrar till en öppen dialog. Att dom sedan har köpt mina ingående motiveringar är väl knappast mitt fel. Motargumentet har Nästan alltid varit "men jag har hört att....".
Problemet har väl varit att många av mina deltagare (gäller även de med akademisk bakgrund) oftast har lång träningserfarenhet bakom sig och lite mer förståelse än rena teoretiker, och därför inte har problem att köpa mina förklaringar.
Citera
2006-12-30, 15:52
Medlem
spliffsters avatar
Snacka om att det här helt plötsligt blev en enda stor sandlåda. Det spelar ju ingen roll vilka massiva argument ni båda har när ni beter er värre än min son som är i trotsåldern. Ni båda sjunker i mina ögon när ni beter er på det här viset.

Personligen kör jag framför, mest för att det känns mest naturligt för mig. Jag betvivlar dock inte att det är likvärdigt att köra bakom nacken om man utför övningen helt korrekt.

Rent spontant känns det som att de som kommer in till sjukgymnast/naprapat/åalltvaddetheter har utfört något felaktigt, antingen bristande teknik, överträning eller för tung vikt, oavsett om de kört framför eller bakom. Men vem är jag att avgöra det, jag är bara en glad amatör. Vill ni fortsätta kriga i sandlådan så är det er business, tänk bara på att så länge ni gör det i offentligt ljus på onlineforum så kommer folk inte bara reagera på vad ni säger, utan även hur ni säger det.

Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in