Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Om du har läst varför jag lär ut latsdrag bak nacken till rena nybörjare så är det just för att dom har mycket lättare att utföra övningen korrekt. Att köra KORREKT nog bröstet ställer högre krav på utövaren. Man ser dom mest sjuka avarter på övningen runt om på gymmen där vissa sitter och drar ner stången till benen o. dyl., drar nästan bara med armarna mm. DÄRFÖR lär jag ut BAKOM nacken. Eftersom jag aldrig har haft några skador bland mina nybörjare sedan 1978 så har jag verkligen inte sett anledning att byta ut den. Hade jag märkt att folk skadat sig med övningen så hade jag självklart inte fortsatt med den. Varför skulle jag???
Drag mot bröstet brukar jag redan lära ut i deras 2:a program när dom lite mer förståelse för styrketräningen.
Lite korta svar på dina påståenden.
1. Tränar du övningen ett tag så lär du snart ta lika mycket bakom nacken som du kör STRIKT mot bröstet.
2. Som med samtliga övningar så lär man sig att köra dom med korrekt teknik. Svårare än så är det inte. Titta på hur vissa kör tex knäböj mm
3. Man sätter sig naturligtvis i rätt position, dessutom går det utmärkt att böja fram huvudet en smula utan att ta skada. Annars är man en patient och behöver vård.
Drag mot bröstet brukar jag redan lära ut i deras 2:a program när dom lite mer förståelse för styrketräningen.
Lite korta svar på dina påståenden.
1. Tränar du övningen ett tag så lär du snart ta lika mycket bakom nacken som du kör STRIKT mot bröstet.
2. Som med samtliga övningar så lär man sig att köra dom med korrekt teknik. Svårare än så är det inte. Titta på hur vissa kör tex knäböj mm
3. Man sätter sig naturligtvis i rätt position, dessutom går det utmärkt att böja fram huvudet en smula utan att ta skada. Annars är man en patient och behöver vård.
Har du tänkt på att dom kanske kör jävligt lungt i din närvaro? Dom kanske inte vill "screw up" framför en 120kilos biff som ska lära dom den övningen.
Kom på att man krummar ryggen i slutläget också!
Du säger att det är svårare att köra framifrån? Det är ju den NATURLIGA vägen! Första gången jag körde på gym körde jag så rent spontant! Framifrån!
Finns ingen BRA anledning till att köra bakom nacken. Absolut INGEN.