Citat:
Ursprungligen postat av
Harryb
Då jävla började det regna och blåsa satan. Vädergudarna var verkligen med mig detta nyåret.
Vädret var med mig också faktiskt. För någon vecka sedan stod det att det skulle bli 18mm med kraftig vind. Så jag har funderat mycket på vad jag skulle skjuta och tänkte att gå på saluter eller tårtor som inte sabbas i vinden. Men det visade sig med veckans gång att vädret skulle bli bättre och bättre och tror att det var kanske 2-3mm i prognosen dagen innan. Vinden skulle bestå dock. Så jag fick feeling under kvällen och tänkte att jag får köra lite tårtor som stått sedan förra och förrförra nyåret då vädret varit så dåligt. Visst, blåsten sabbar men jag kände att jag behövde få skjuta av mig lite
Hade dock inte plastat in mina block så det tog lite tid. Sen var jag ute och smällde lite blandat. Thunder 5-pack från Extreme Fireworks överraskade mig. Bra knall, fin intensitet på stjärnorna och smattret som kom efteråt var faktiskt helt okej. Problemet med Extreme numera är att dom är lite ojämna och byter effekter i tårtorna och när dom väl gör det är det inte alltid att dom lägger upp videos som representerar produkterna. Flashing Thunder har varit sisådär efter CE-märkningen men dessa var bra

Cha Ba Duo är riktigt trevlig. Bra pang på bra höjd. Sveas Monster Airbomb har en bra knall också. Kul att man får 8 olika i ett paket. Dessa hade jag dock kvar från ett tidigare år
Battery Of Shottube, där pratar vi bra knall faktiskt. Slår inte gamla Shock Waven som gick högre, men man blir inte missnöjd på något vis. Just den jag hade igår hade faktiskt lite enstaka färgade stjärnor i rött och grönt i sig också, så den var även visuellt fin att titta på
Crackling Astronaut var riktigt trevliga. Fint klart vitt sken i smattret, bra smatter och praktiska att ha en näve av i fickan

Bättre för miljön också jämfört med cracklingballs i plast
Classic Bombrör för 29kr/st är ett jättebra pris. Fina vita stjärnor. Fick låg smäll i ett skott, ett bra bevis på att man inte ska hålla dom i handen
Silvertjutare från Funke var trevliga. Bra tjut, bra färg, bra smatter
Super Thunder King från Tropic sköt jag två stykcen av. Kort stubin får jag säga. Första small på bra. Andra var med smäll och några knasterstjärnor och gick högre, så dom verkar vara lite ojämna. Helt okej men 99kr/ask är dyrt för dom
Dum Bum däremot! 20mm var helt okej även om Cha Ba Duo är en bättre kompromiss sett till priset, men 30mm:arna var riktigt grymma! Bra smäll i dom där
Sköt tyvärr ingen Bunji i år heller på grund av vinden
Jaha, arrangemanget i år då. Det bestod av 5 segment:
1. Spike från Extreme Fireworks som gick över till 2x Crossette från Extreme Fireworks i följd och därefter till 2x Lagrange (Black Widow från Hammargrens under Grand Cru-etiketten)
2. Inferno från Royal Party som övergick till 2x Whispering Skies från Hammargrens efter varandra och sen in i 2x Chatau La Serre (Swords Of Fire från Hammargrens under Grand Cru-etiketten)
3. 36s Time Rain Palm w/ Color från Göteborgs Fyrverkerifabrik
4. Christian 4 från Royal Fireworks som gick över till en Seal (numera heter den Scream) från Vulcan och sen in i en Chi från Omega/Fyrvaerkerieksperten
5. Pango från First Class Fireworks (Spectra) 100sh 30mm på totalt 1800g
Tyvärr blev det problem med block 2.Tändaren ville inte sätta fyr på quickmatchen i tårtan. Så fick gå över till 3:an. Lite trist men sånt händer. Tände blocket på viscon efter jag kört klart arrangemanget men den slocknade då också tyvärr. Så fick trycka in en lös bit visco i Infernon och sen fungerade den. Gick bra fram till 2x La Serre där bara en av dom gick. Så fick trycka in en bit visco efter den var slut också så att det inte stod något oskjutet tills att glöden lagt sig i tårtorna för att kunna hämta dom
Spike är helt okej. Kometerna i Whispering Skies är lite mer intensiva och fylliga men Spike är en värdig ersättare om man behöver kometer. Crosette från Extreme Fireworks är fin. Hade gärna sett den utan crackling även om dom är fina och sticker ut lite. Kommer lätt köra ihop dom i flertal och köra lite vinklat någon gång och köra någonstans i mitten av en skjutning någon gång. Kommer bli fint
2x Black Widow har jag velat köra länge och nu var det dags!

Lite osynk på dom och tyvärr gick flera skott i slutet i pluggarna. Lite synd för den pangar på duktigt den där. Otroligt bra smäll i den för att vara 25mm, fylliga krevader och funkade perfekt i blåsten. Fan vad jag gillar den tårtan alltså, synd att den inte görs längre..
Time Rain Palm w/ Color var fin. Som väntat meningslös i blåsten så jag kanske borde skippat den. Men den är ju lite "grötig" i sig så det funkade bättre än Funkenweide Scala förra året som var helt meningslös att köra i den vinden som rådde då. Bra smäll men vinden drog på just då så det sabbade den lite. Riktigt proffsig tårta, hade gärna kört 2 eller 3 med lite mellanrum
Christian 4 från Royal Fireworks. Ja, danskarna kan ju sina grejor allt som oftast får jag säga. Bra jävla tårta! Efter den hade jag en Chi från Omega. Danskarna brukar leverera och detta är en 30mm men kändes mer som en dålig 25mm.. Tror dock att det beror på att vinden drog på just då och sabbade den lite. Sedan var det dags för en Seal (Screm) från Vulcan. Jävligt bra! Perfekt att ha i mitten av ett arrangemang
Sen var det slutligen dags för Pango. Visst, vinden sabbade mine:sen men den drog på duktigt. Fina guldkrevader som förvånansvärt nog höll sig bättre i vinden än jag trodde. Bra drag i sista salvorna, så det blev ett bra avslut
Fick som sagt problem med block 2. Infernon var bra. Bra tempo. Synd att jag inte fick med den i arrangemanget. Whispering Skies levererar år efter år. Fy fan vad fin den är! Sen La Serre vet jag inte vad som hände. Det ska vara lite cracklingsvansar på första skotten och det ville jag matcha mot sista raden i Whispering som har crackling. Gjort så tidigare med Lagrange och det blir fint som fan, men det fattades här. Får säga att den var rätt dålig för att vara en Hammargrenstårta. Visste redan från början att tempot inte var jättekul så det var tänkt att två skulle dra igång samtidigt. Men tyvärr så tändes ju bara 1 av dessa så det blev lite sisådär. Aja, det är sånt som händer
Men jag tror att det får bli sista året med allt för stora planeringar. Iallafall detta nyåret. Det tar mycket tid och energi och det är svårt att faktiskt stå och njuta när det väl skjuts. Samtidigt kul när man ser resultatet och det blir som man tänkt. Kanske bättre att köra på nån fet compound istället i så fall

Men det dyker ju alltid upp idéer och roliga nyheter så vi får väl se
Gott Nytt År på er!