2025-01-01, 14:18
  #20953
Medlem
Blev lite lagom igår, med tre småttingar och fru fylls kofferten i bilen snabbt så gick ut vid 20:30 och sköt för vårt sällskap. Kan vi ha hållit på i 30 min kanske. Så tog de väl en 45 min att klä alla och ta sig till skjutplatsen

Visst det var roligt men det är lite av ett projekt, och hur väl man än förbereder sig känns de stressat när barnen är med. Samtidigt tydligt att dom uppskattar det min tvååring kämpade att hålla sig vaken men slocknade så fort det var klart

En lilac som gick baklänges trots förstastubin men fin ändå. Sen Sceptrum som jag nog ändå föredrar av dessa. Fina "billiga" tårtor. Sen blev det ett par fontäner och diverse oneshots, supershot, vortex, Funke tk och chabaduo.

Hemma till tolvslaget vilket var skönt. Stod och njöt med en gt och min minsta när byn levererade som vanligt

Har fått sätta mitt pyroego lite på on-hold men blir nog bra framöver när de små liven växer till sig och man får mer inspirerande väderlek. (Kaaanske nästa år då...)

Cred till alla er som trotsade väder o vind igår
Citera
2025-01-01, 15:44
  #20954
Medlem
Bazecoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
någon mer än jag som har kvar fyrverkerier efter nyår?


Jepp dock inga tårter över. Airbombs blir alltid över för mig då köp alltid köper på mig så många. Men gör det dock med flit. Blev en del airbombs över och smatterband/silvertjutare samt cracking astronauts.
Citera
2025-01-01, 16:30
  #20955
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazecoon
Jepp dock inga tårter över. Airbombs blir alltid över för mig då köp alltid köper på mig så många. Men gör det dock med flit. Blev en del airbombs över och smatterband/silvertjutare samt cracking astronauts.
okej ska du spara till nästa nyår eller något du ska smälla till valborg/påsk?
Citera
2025-01-01, 17:35
  #20956
Medlem
Bazecoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
okej ska du spara till nästa nyår eller något du ska smälla till valborg/påsk?

Påsk blir någ inget men Valborg ska ja skjuta lite hade jag tänkt. Jo det blir ju över till nästa Nyår så man kan komplettera med nya inköp. Visa airbombs behöver jag dock inte fylla på med, Bomb 2.0 har jag 5 askar kvar plus 2 äldre Sorten Thunder. Sen en del Warning och Thunder flowers. Fick du nått över?
Citera
2025-01-01, 17:39
  #20957
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harryb
Då jävla började det regna och blåsa satan. Vädergudarna var verkligen med mig detta nyåret.

Vädret var med mig också faktiskt. För någon vecka sedan stod det att det skulle bli 18mm med kraftig vind. Så jag har funderat mycket på vad jag skulle skjuta och tänkte att gå på saluter eller tårtor som inte sabbas i vinden. Men det visade sig med veckans gång att vädret skulle bli bättre och bättre och tror att det var kanske 2-3mm i prognosen dagen innan. Vinden skulle bestå dock. Så jag fick feeling under kvällen och tänkte att jag får köra lite tårtor som stått sedan förra och förrförra nyåret då vädret varit så dåligt. Visst, blåsten sabbar men jag kände att jag behövde få skjuta av mig lite

Hade dock inte plastat in mina block så det tog lite tid. Sen var jag ute och smällde lite blandat. Thunder 5-pack från Extreme Fireworks överraskade mig. Bra knall, fin intensitet på stjärnorna och smattret som kom efteråt var faktiskt helt okej. Problemet med Extreme numera är att dom är lite ojämna och byter effekter i tårtorna och när dom väl gör det är det inte alltid att dom lägger upp videos som representerar produkterna. Flashing Thunder har varit sisådär efter CE-märkningen men dessa var bra Cha Ba Duo är riktigt trevlig. Bra pang på bra höjd. Sveas Monster Airbomb har en bra knall också. Kul att man får 8 olika i ett paket. Dessa hade jag dock kvar från ett tidigare år

Battery Of Shottube, där pratar vi bra knall faktiskt. Slår inte gamla Shock Waven som gick högre, men man blir inte missnöjd på något vis. Just den jag hade igår hade faktiskt lite enstaka färgade stjärnor i rött och grönt i sig också, så den var även visuellt fin att titta på

Crackling Astronaut var riktigt trevliga. Fint klart vitt sken i smattret, bra smatter och praktiska att ha en näve av i fickan Bättre för miljön också jämfört med cracklingballs i plast

Classic Bombrör för 29kr/st är ett jättebra pris. Fina vita stjärnor. Fick låg smäll i ett skott, ett bra bevis på att man inte ska hålla dom i handen

Silvertjutare från Funke var trevliga. Bra tjut, bra färg, bra smatter

Super Thunder King från Tropic sköt jag två stykcen av. Kort stubin får jag säga. Första small på bra. Andra var med smäll och några knasterstjärnor och gick högre, så dom verkar vara lite ojämna. Helt okej men 99kr/ask är dyrt för dom

Dum Bum däremot! 20mm var helt okej även om Cha Ba Duo är en bättre kompromiss sett till priset, men 30mm:arna var riktigt grymma! Bra smäll i dom där

Sköt tyvärr ingen Bunji i år heller på grund av vinden

Jaha, arrangemanget i år då. Det bestod av 5 segment:
1. Spike från Extreme Fireworks som gick över till 2x Crossette från Extreme Fireworks i följd och därefter till 2x Lagrange (Black Widow från Hammargrens under Grand Cru-etiketten)

2. Inferno från Royal Party som övergick till 2x Whispering Skies från Hammargrens efter varandra och sen in i 2x Chatau La Serre (Swords Of Fire från Hammargrens under Grand Cru-etiketten)

3. 36s Time Rain Palm w/ Color från Göteborgs Fyrverkerifabrik

4. Christian 4 från Royal Fireworks som gick över till en Seal (numera heter den Scream) från Vulcan och sen in i en Chi från Omega/Fyrvaerkerieksperten

5. Pango från First Class Fireworks (Spectra) 100sh 30mm på totalt 1800g

Tyvärr blev det problem med block 2.Tändaren ville inte sätta fyr på quickmatchen i tårtan. Så fick gå över till 3:an. Lite trist men sånt händer. Tände blocket på viscon efter jag kört klart arrangemanget men den slocknade då också tyvärr. Så fick trycka in en lös bit visco i Infernon och sen fungerade den. Gick bra fram till 2x La Serre där bara en av dom gick. Så fick trycka in en bit visco efter den var slut också så att det inte stod något oskjutet tills att glöden lagt sig i tårtorna för att kunna hämta dom

Spike är helt okej. Kometerna i Whispering Skies är lite mer intensiva och fylliga men Spike är en värdig ersättare om man behöver kometer. Crosette från Extreme Fireworks är fin. Hade gärna sett den utan crackling även om dom är fina och sticker ut lite. Kommer lätt köra ihop dom i flertal och köra lite vinklat någon gång och köra någonstans i mitten av en skjutning någon gång. Kommer bli fint

2x Black Widow har jag velat köra länge och nu var det dags! Lite osynk på dom och tyvärr gick flera skott i slutet i pluggarna. Lite synd för den pangar på duktigt den där. Otroligt bra smäll i den för att vara 25mm, fylliga krevader och funkade perfekt i blåsten. Fan vad jag gillar den tårtan alltså, synd att den inte görs längre..

Time Rain Palm w/ Color var fin. Som väntat meningslös i blåsten så jag kanske borde skippat den. Men den är ju lite "grötig" i sig så det funkade bättre än Funkenweide Scala förra året som var helt meningslös att köra i den vinden som rådde då. Bra smäll men vinden drog på just då så det sabbade den lite. Riktigt proffsig tårta, hade gärna kört 2 eller 3 med lite mellanrum

Christian 4 från Royal Fireworks. Ja, danskarna kan ju sina grejor allt som oftast får jag säga. Bra jävla tårta! Efter den hade jag en Chi från Omega. Danskarna brukar leverera och detta är en 30mm men kändes mer som en dålig 25mm.. Tror dock att det beror på att vinden drog på just då och sabbade den lite. Sedan var det dags för en Seal (Screm) från Vulcan. Jävligt bra! Perfekt att ha i mitten av ett arrangemang

Sen var det slutligen dags för Pango. Visst, vinden sabbade mine:sen men den drog på duktigt. Fina guldkrevader som förvånansvärt nog höll sig bättre i vinden än jag trodde. Bra drag i sista salvorna, så det blev ett bra avslut

Fick som sagt problem med block 2. Infernon var bra. Bra tempo. Synd att jag inte fick med den i arrangemanget. Whispering Skies levererar år efter år. Fy fan vad fin den är! Sen La Serre vet jag inte vad som hände. Det ska vara lite cracklingsvansar på första skotten och det ville jag matcha mot sista raden i Whispering som har crackling. Gjort så tidigare med Lagrange och det blir fint som fan, men det fattades här. Får säga att den var rätt dålig för att vara en Hammargrenstårta. Visste redan från början att tempot inte var jättekul så det var tänkt att två skulle dra igång samtidigt. Men tyvärr så tändes ju bara 1 av dessa så det blev lite sisådär. Aja, det är sånt som händer

Men jag tror att det får bli sista året med allt för stora planeringar. Iallafall detta nyåret. Det tar mycket tid och energi och det är svårt att faktiskt stå och njuta när det väl skjuts. Samtidigt kul när man ser resultatet och det blir som man tänkt. Kanske bättre att köra på nån fet compound istället i så fall Men det dyker ju alltid upp idéer och roliga nyheter så vi får väl se

Gott Nytt År på er!
Citera
2025-01-01, 17:53
  #20958
Medlem
Lundbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davveh
Blötsnö som övergick i kraftigt ihållande regn och blåst som välte airbombs, skrotade tändare på löpande band och blåste sönder paraplyer...

Men fick iväg en del ändå.

Sceptrum: Riktigt fina effekter och bra häng i denna.

Wzor: Prisvärd med bra tryck i saluterna.

Ni som körde både Wzor och Stand Aside, va det stor skillnad i trycket på dessa?

Ja, stand aside var kraftfullare
Citera
2025-01-01, 18:25
  #20959
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazecoon
Påsk blir någ inget men Valborg ska ja skjuta lite hade jag tänkt. Jo det blir ju över till nästa Nyår så man kan komplettera med nya inköp. Visa airbombs behöver jag dock inte fylla på med, Bomb 2.0 har jag 5 askar kvar plus 2 äldre Sorten Thunder. Sen en del Warning och Thunder flowers. Fick du nått över?
har 10 paket med monster airbomb kvar, sen en mega bag från svea fireworks, en extreme bang kvar
Citera
2025-01-01, 18:53
  #20960
Medlem
Bazecoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
har 10 paket med monster airbomb kvar, sen en mega bag från svea fireworks, en extreme bang kvar

En Hel del kvar. Mega Bag är ju riktigt fin sats med många bra tårter.
Citera
2025-01-01, 19:03
  #20961
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazecoon
En Hel del kvar. Mega Bag är ju riktigt fin sats med många bra tårter.
ja men precis, så är det
Citera
2025-01-01, 19:27
  #20962
Medlem
Jag klarade mig bra från blåst, vart bara litegrann.

Twilight var mäktig men jag kom fram till att jag föredrar nog mer färg än vad den gav. På det sättet var raptor princess lite mer i min smak. Nöjd med båda hursom!

Någon som har en video alt intryck på juggernaut? Tror den är mer i min smak, men var lite tveksam till om jag hade tillräckligt bred avfyrningsplats.
Citera
2025-01-01, 20:12
  #20963
Medlem
Smällde allt jag hade o kan säga att jag tycker det är synd att jag helt tappat intresset och känslan över fyrverkerier och nyårsafton överlag.. fan minns förut när det var nyårsafton, var en helt annan vibe. Nu är nyårsafton precis som en vanlig dag känns det som.

Sen var det molnigt och snöade så jag såg inte fyrverkerierna från dom andra områdena
Citera
2025-01-01, 20:19
  #20964
Medlem
Här regnade det och blåste stormbyar. Så att åka iväg och rigga upp allt för att se det bortblåst kändes inte aktuellt. Jag sköt några mindre tårtor vid 12slaget här hemma bara. Synd då jag laddat upp med en del fina grejer jag var väldigt sugen att testa. Sköt 2 25s Red Crosette, 1 Time Rain Palm och 2 Azzurro . Crosetterna funkade fint trots blåsten. Men de andra förstördes väll en del av blåsten. Men nästa nyår, då jävlar! 😅
Klipp på 25s red crosette: https://youtu.be/oBysd17IJqs?si=15wD5ilR3m2uzmcI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in