2018-10-13, 22:05
  #14953
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiliZ
"pyro860 has exceeded their stored private messages quota and can not accept further messages until they clear some space."

Skulle du vilja göra plats för ett?

Oj, jag trodde jag hade gott om plats. Tack för att du sa till, ska vara fixat nu

Citat:
Ursprungligen postat av kevinskold
Du ha rätt vet du vilken tårta touchdown är på fyrverkerimästarna? Alltså vad heter den där?

Dom bytar ju namn hela tiden, haha. Det ska vara Phantom: https://www.fyrverkerimastarna.se/?pg=1445747&spId=113

Vilket är lite lustigt, för 4verkeris Thunder Explosive sades vara London, men den är Phantom/Touchdown. Så man kan ha bytat etikett på även den något år eftersom London har jag för mig finns dels som London men också Phantom/Touchdown. (Ett sidospår är här att jag köpte Fire Action (50 skott) från Hanssons förra året i tron om att det var London. Det var Phantom. Däremot i år står det 90 skott på Fire Action...). Det gäller att man har koll på vilken batch som är vilken så man inte står där och har fel tårta..

Phantom (eller Fire Action á 50 skott som jag hade förra året), denna alltså: https://www.fyrverkerimastarna.se/?pg=1445747&spId=113 är riktigt grym. Och även London. Studerar man filmerna så ser man att dom skiljer sig åt lite. Phantom har flera finaler medans London bara matar i princip.

Sen finns New York som verkar mest vara peonys. Den vet jag inte om man bytat effekt i någon gång.



Här är den jag kallar för London: https://www.youtube.com/watch?v=kwiW0FNffwk
Här är den jag kallar för Phantom (gamla Fire Action från Hanssons på 50 skott). Dock är det två samtidigt: https://www.youtube.com/watch?v=6DCicrbVMow&t=40s

Men som sagt, etikettbytena är luriga..
Citera
2018-10-13, 22:40
  #14954
Medlem
Pyronostalgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Det är en bra fråga. Men det är antagligen för att Hanssons/Fyrverkerimästarna alltid varit ganska bra att diskutera med. Rusta tex sålde alltid deras grejor förr till bra priser. Många andra leverantörer såsom Svea, EF, Hammargrens etc brukar ha ett visst pris som ska följas och då vänder sig nog många till Hanssons/Fyrverkerimästarna för att dom kan få bättre inköpspris vilket gör att man kan erbjuda ett bättre pris till kunderna vilket medför att man får mer sålt. Det är ofta önskvärt då det bara är i princip en vecka som det säljs fyrverkerier om året. Det är ett jävla bök med dyra tillstånd och förvaring och transportering och då vill man såklart göra så bra vinst som möjligt.

EF är ett väldigt intressant exempel i sammanhanget. Harryb berättade en gång i tråden om att när man introducerade Blazer för 199 kr så pikade man Svea på provskjutningen eftersom detta var deras motsvarighet till iCake som då gick för 399 kronor. Under alla år såldes dock EFs produkter för ordinarie priser hos alla återförsäljare, med undantag för ett visst ställe i Billesholm. Förra året så var det, som bekant, ordinarie även där. Och med lite logik kan man ju lista ut varför..

Njae det stämmer inte riktigt. En återförsäljare oavsett bransch är aldrig skyldig att följa ett rekommenderat pris, det är till och med olagligt att vilkora. Däremot kan en leverantör fritt bestämma vem man gör affärer med så indirekt kan man välja bort en kund som stör prisläget på marknaden. Alla grossister (mer eller mindre) jobbar med en rörlig rabatt som ger återförsäljare incitament att köpa mer och att EF har sämre representation tror jag helt enkelt har att göra med bättre säljorganisation och vilkor från andra leverantörer. Att vissa återförsäljare håller lägre priser beror bara på vilken marginal de själva väljer att ta ut och har du köpt på bra rabatt kan du ju antingen sänka priset och tjäna samma som konkurrenten eller hålla samma pris och tjäna mer...
Citera
2018-10-13, 23:57
  #14955
Medlem
Någon här som handlar från te.x Polen? Vad köper ni isåfall? Kul att höra om andras inköp👍
Citera
2018-10-14, 12:43
  #14956
Medlem
Pyronostalgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon98
Någon här som handlar från te.x Polen? Vad köper ni isåfall? Kul att höra om andras inköp👍

Ta det i tråden som handlar om köp från utlandet
Citera
2018-10-14, 16:32
  #14957
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Oj, jag trodde jag hade gott om plats. Tack för att du sa till, ska vara fixat nu



Dom bytar ju namn hela tiden, haha. Det ska vara Phantom: https://www.fyrverkerimastarna.se/?pg=1445747&spId=113

Vilket är lite lustigt, för 4verkeris Thunder Explosive sades vara London, men den är Phantom/Touchdown. Så man kan ha bytat etikett på även den något år eftersom London har jag för mig finns dels som London men också Phantom/Touchdown. (Ett sidospår är här att jag köpte Fire Action (50 skott) från Hanssons förra året i tron om att det var London. Det var Phantom. Däremot i år står det 90 skott på Fire Action...). Det gäller att man har koll på vilken batch som är vilken så man inte står där och har fel tårta..

Phantom (eller Fire Action á 50 skott som jag hade förra året), denna alltså: https://www.fyrverkerimastarna.se/?pg=1445747&spId=113 är riktigt grym. Och även London. Studerar man filmerna så ser man att dom skiljer sig åt lite. Phantom har flera finaler medans London bara matar i princip.

Sen finns New York som verkar mest vara peonys. Den vet jag inte om man bytat effekt i någon gång.



Här är den jag kallar för London: https://www.youtube.com/watch?v=kwiW0FNffwk
Här är den jag kallar för Phantom (gamla Fire Action från Hanssons på 50 skott). Dock är det två samtidigt: https://www.youtube.com/watch?v=6DCicrbVMow&t=40s

Men som sagt, etikettbytena är luriga..

Kikade lite på Linders och de tycks också ha svårt med namn på sina tårtor!
Pondus och Legend är samma(hette tidigare Inferno), undrar om de kommer att ha rea på Pondus...?
Sedan har vi Fresh som nu för tiden heter Delight.
Fresh är rea på i webbshopen för 299 och Delight ser ut att kosta 349 på kampanj i år så då tjänar man en 50 lapp på att köpa Fresh.
Hoppas på fler namnbyten om man rear ut de med gamla namn😁
Citera
2018-10-14, 18:50
  #14958
Medlem
NoelFBs avatar
Har börjat titta lite smått på tårtor det som lockar är 3X Girl Power sedan köra 2 i vinkel men det beror på om priset håller sig på 299:-

Be Happy är med sjukt snygg som fan gillar inte mix kaliber värst mycket. ahh återstår och se vad det blir hoppas vi ser lite nyheter rulla in i Nov. Blir ett lite snålare år för mig pga att jag kommer gå ICP utbildning i år.
Citera
2018-10-14, 22:37
  #14959
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyronostalgi
Njae det stämmer inte riktigt. En återförsäljare oavsett bransch är aldrig skyldig att följa ett rekommenderat pris, det är till och med olagligt att vilkora. Däremot kan en leverantör fritt bestämma vem man gör affärer med så indirekt kan man välja bort en kund som stör prisläget på marknaden. Alla grossister (mer eller mindre) jobbar med en rörlig rabatt som ger återförsäljare incitament att köpa mer och att EF har sämre representation tror jag helt enkelt har att göra med bättre säljorganisation och vilkor från andra leverantörer. Att vissa återförsäljare håller lägre priser beror bara på vilken marginal de själva väljer att ta ut och har du köpt på bra rabatt kan du ju antingen sänka priset och tjäna samma som konkurrenten eller hålla samma pris och tjäna mer...

Ja, något åt det hållet

Citat:
Ursprungligen postat av Hajkon
Kikade lite på Linders och de tycks också ha svårt med namn på sina tårtor!
Pondus och Legend är samma(hette tidigare Inferno), undrar om de kommer att ha rea på Pondus...?
Sedan har vi Fresh som nu för tiden heter Delight.
Fresh är rea på i webbshopen för 299 och Delight ser ut att kosta 349 på kampanj i år så då tjänar man en 50 lapp på att köpa Fresh.
Hoppas på fler namnbyten om man rear ut de med gamla namn😁

Sant. Det är många som byter namn. Pondus är en bra tårta, hade den förra året Vunnit något pris för ett antal år sedan med. Tror i GPs test.
Citera
2018-10-14, 23:41
  #14960
Medlem
Svängde förbi butiken i helgen och impulsköpte Extreme Fireworks 105sh Mixcake.
Kul efter som att jag inte haft någon tårta ifrån E.F innan.
Å.F lovade att ta in liknande tårtor i december.

Finns det fler grövre ( läs tillståndspliktiga) tårtor ifrån E.F någon vill tipsa om?

Chayenne och Excalibur hittade jag på Youtube, är dock inget jätte fan utav mixkaliber.
Citera
2018-10-15, 12:11
  #14961
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kevinskold
En tråkig nyhet. Ännu en stor kedja lägger ner försäljningen av fyrverkerier. Harald Nyborg har lagt handskarna på hyllan. Tyvärr.


Riktigt trist XO satsen va väldigt prisvärd.
Citera
2018-10-15, 15:26
  #14962
Medlem
Det här är min preliminära inköpslista.

1 showtime.
1 Phantom.
1 London
2x display bomb
3x mega 2 pack.
1 Chain Shell.
1 romljus star candle.
(Detta är bara om jem&fix har detta i sitt sortiment?)

Öob
1 Skyfall Finale.
2x Hypnotize.
2x Night Surprise.
3x Soul Blåst.
3x 30 mm bomber.

Vad tror ni om detta?

Jag har även
1 Full House.
1 Lipstick.
1 Evil in the sky.
1 Vampire strike.

2 fontäner

En helvetes massa pinnraketer
5 påsar fullt med småsaker.

Så det blir bara tårtor och bomber i år.
Citera
2018-10-15, 15:45
  #14963
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevinskold
Det här är min preliminära inköpslista.

1 showtime.
1 Phantom.
1 London
2x display bomb
3x mega 2 pack.
1 Chain Shell.
1 romljus star candle.
(Detta är bara om jem&fix har detta i sitt sortiment?)

Öob
1 Skyfall Finale.
2x Hypnotize.
2x Night Surprise.
3x Soul Blåst.
3x 30 mm bomber.

Vad tror ni om detta?

Jag har även
1 Full House.
1 Lipstick.
1 Evil in the sky.
1 Vampire strike.

2 fontäner

En helvetes massa pinnraketer
5 påsar fullt med småsaker.

Så det blir bara tårtor och bomber i år.

Ska du inte ta dig en tripp till bonnen?
Citera
2018-10-15, 19:07
  #14964
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Ska du inte ta dig en tripp till bonnen?

Möjligheterna finns inte till det i år.. tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in