Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
Kunskapen är mer viktigt än det här. Däremot kan man inte få med allt på 4 år på en utbildning. Därför blir det här sekundärkunskap att veta hur en brandsläkare och sådant med sig. Sedan får man väl räknar med att lärarstudenter har lärt sig något i grundskolan.
Om ni nu vill ha in detta i utbildningen. Vad skall vi ta bort? De finns inte mer plats i utbildningen som det är nu. Vad skall vi plocka bort från utbildningen om vi nu är tvungen att införa detta?
Jag håller med dig om det och därför läste jag 20p specialpedagogik själv, eftersom jag ville ha en större förståelse för detta, eftersom man upptäcker barn i behov med särskilt stöd i den åldern jag är utbildad i.
du behöver itne lägga till, du kan bara möblera om lite i blocken.. Sedan kan man skippa pedagogikens grunder om de teoretiska herrarna piage, freud, humburger-eriksson, skinner mfl. Dessa lär man sig på barn och fritidslinjen (som jag tycker skall vara färkrav innan man får gå lärarutibldningen)
istället kan man pressa in traggelton-metoden och mer moderna saker, och även sekundära kunskaper som man måste kunan för att vara ledare...
Att veta var man skall vända sig i en situation r lika viktigt att kunna som hur du lägger upp en IUP.... faktum är att när du lägger upp en IUP så kommer de speciella behoven, OCH de psykosociala problemen att komma fram, för det är här du upptäcker utvecklingen hos barnet,när du jämför den planerade upplaggda IUPn med barnets prestation i tiden.
Det är skönt att höra att du läser 20veckor specialpedagogik (vilket är jävligt lite i mina ögon) men det rä en bra början...)
själv är jag bara barnskötare, men målet ligget på behandlingspedagog...
se till och välj i vilken inriktign på funktiohinder och psykosociala problem du vill ha också, för du har mer nytta utav kunskap om NPF än kunskap om NLF, då specialskolorna och särskolorna tar hand om barn med NLF och en del diagnoser inom NPF.