Citat:
Ursprungligen postat av erlg
Vad menar du? Om arbetsbrist uppstår har AG knappast något annat val än att säga upp personal. Alternativet att låta någon undervisa på en nivå denne inte har kompetens för lockar inte mig. Vilka studenter skall köras ut och från vad?
Ja, ibland kanske det behövs fler lärare t.ex. i årskurs ett, än vad det behövs i årskurs fem, eftersom barn i Sverige variera olika ofta beroende på barnföda. Är de då inte bättre att ha en breddare lärarutbildning där lärare kan undervisa där behovet behövs. Om man specilisera lärarutbildningen för mycket, så finns det en väldigt stor risk att vissa lärare kommer bli överflödiga efter ett tag. Då anser jag att det är bättre att vi delar upp de lite brett, så att lärare kan ta en årskurs ett när barnkullarna är större där och t.ex. en årskurs femma när barnkullarna är större där. Detta kan man inte göra om man får som Björklund vill.
Citat:
Vad menar du med det?
Att i dagens läge så glömmer man bort de elever som är duktiga på att göra saker med händerna, eftersom det inte finns någon fritidspedagogs utbildning på högskolan idag.
Citat:
Du är medveten om att utredaren heter Sigbrit Franke och är en hon? Vederbörande är dessutom själv lärarutbildad och har forskat på svenskt utbildningsväsende i över 30 år. Hennes kvalitetsgranskning av lärarutbildningen uppfattade jag som solid - Vilka fel och brister har du upptäckt?
Läser man den här tråden, så ser man att Sigbrit Franke och de som var ansvariga för nya lärarutbildningen har varit i luven på varandra sedan den nya lärarutbildningen startade. Skall läsa genom hennes utredning när jag tar del av den. Det finns säkert en och annan personlig sak i den här utredningen av Sigbrit Franke. Hon fick ju ganska saftig kritik mot den andra utredningen hon gjorde av högskoleverket. Därför anser jag att det var fel av Björklund att utse Sigbrit Franke till att utreda lärarutbildningen.
Citat:
Det här går inte att förstå. Utveckla!
Det jag menade var att många obehöriga jobba i skolans värld ett halv år i taget, eftersom skolor alltid annosera ut tjänsterna. De ligger ute i en vecka typ. Då ställer jag mig frågan hur många behöriga hinner söka tjänsterna under denna tid? Och jag som är utbildad lärare/fritidspedagog. Hur skall jag kunna pratar mitt yrkesspråk med en outbildad person?
Citat:
Om du passerade det lämplighetstestet med din erbarmliga stavning underkänner jag det på stående fot. Hur många passerade inte testet och vad hände med dem?
Skillnad på att skriva på ett forum där de mesta blir talspråk och skriva en formell text. Det var väldigt många som blev underkända på GBG univ och man sa till dom att de inte skulle läsa vidare. Man kan ju aldrig tvinga någon att sluta mot dennes vilja. Däremot blev det ett rent helvete för dom som blev underkända i termin fyra att få en praktikplats m.m, så man tvingade väl de sluta med andra ord.