Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Kära lärarstudent med behov att försvara sin utbildning,
Självklart är det relevant om min mor, med över 30 års erfarenhet som lärare, klagar över att de nyutexaminerade lärarna har alldeles för skrala ämneskunskaper.
Visst stämmer det att lärarkandidater förr läste in alla ämneskunskaper innan de började läsa pedagogiken. Sedan kan jag ju jämförelsevis säga att jag förra läsåret hade nöjet att jobba med en lärare som undervisat i samma ämnen som jag i 35 år. fantastiskt duktig, med ett erhört kunnande, mer än jag besatte. Dessa kunskaper hade han inte förskansat sig bara genom sin utbildning på 60-talet, utan genom många års undervisning, fortbildning, bokläsning och allt vad det var
Så jag tvivlar på att din mamma, med sin gedigna erfarenhet, lärde sig
allt det hon kan idag bara på sin lärarutbildning. Att vara lärare innebär att man ständigt är i utveckling. Bara för att man fått sin examen är man inte helt klar, det blir man aldrig. Har man nått insikten att man alltid kan lära sig något nytt, och därmed utvecklas, då har man en mycket bra förutsättning att klara sig.
I sak håller jag till viss del med dig; kunskapsbristen hos många lärarkandidater (dock långt ifrån alla) är dålig. Vidare bör kraven på ämneskunskaperna öka mer i lärarutbildningen, kraven på examination öka m.m.
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Min mamma är gymnasielärare (engelska, franska) av den gamla sorten, där ämneskunskaperna lästes in på universitet tillsammans med icke-lärarstudenter.
Ämneskunskaperna läses fortfarande in på universitet, tillsammans med andra studenter som nödvändigtvis inte läser till lärare. Jag läste således samtliga mina ämneskunskaper på fristående kurser som inte hade direkt att göra med lärarutbildningen. Jag tog examen för 2 år sedan och tillhör således heller inte den gamla sorten.
Jag har inte "försvarat" lärarutbildningen på alla plan med detta utlägg, jag har blott rättat ett antal ganska relevanta sakfel.