2010-01-07, 21:25
Medlem
Majavas avatar
Var en del på Värmdö och Rindö i somras, men allt jag hittade var fyllt med betong... Är det någon del av Myttingelinjen som fortfarande går att komma åt? uranförvaringshuset kände jag inte till, finns det kvar fortfarande?
Citera
2010-01-09, 13:22
Medlem
Quantilhos avatar
Sammanfogar trådar om Värmdå

/Mod
Citera
2010-01-09, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Var en del på Värmdö och Rindö i somras, men allt jag hittade var fyllt med betong... Är det någon del av Myttingelinjen som fortfarande går att komma åt? uranförvaringshuset kände jag inte till, finns det kvar fortfarande?

Va det int myttinge linjen som de bodde an del sällsynta fladdermöss i o att dom plomberade det men lämnade öppningar för flygfäna?
Citera
2010-01-10, 00:14
Medlem
Running_mans avatar
Samtliga anläggningar på Värmdö är rivna eller plomberade idag, ett bergrum har en extremt liten öppning kvar som fladdermöss kan ta sig in och ut igenom.

Ganska tråkigt planerade att åka dit under sommaren men det blev aldrig av så jag började planera
ett besök där i år istället men det finns ju inget intressant kvar att se idag...
Senast redigerad av Running_man 2010-01-10 kl. 00:29. Anledning: stavfel!
Citera
2010-01-11, 16:24
Bannlyst
Kan ju säga till alla er som funderar på att utforska "döda hus" att det finns en stor mängd sådana i Gustavsberg, speciellt i hamnen. Har själv vart där för ett par år sedan och då hittade vi ~50tals gasmasker, tror polaren har kvar sin.
Dock är de flesta numera fyllda med uteliggare eller fjortisar som behöver någonstans att sova under sina rus.

Militärbunkern vid Hemmesta Vägsjäl är som nämnts bortsprängd nu.

Någon frågade om Nelssonstigen/Markörstigen, och ja de är vanliga förorts loftvåningshus.

Om man tar sig från Gustavsbergs Centrum upp mot Lugnet så finns där ett gammalt bruk av något slag, vet ej vad det är. Det ligger upp bakom det inhägnade området som kommunen äger.

Andra ställen som kan vara värda att kolla på Värmdö är de stängda delar av Porslinsfabriken i Gustavsberg hamnen.

I Grisslinge finns det vad jag vet två övergivna hus som är igenspikade(går ju att riva bort), finns ett gäng skräckhistorier angående dessa som jag inte orkar gå in på för tillfället.

Happy hunting!
Citera
2010-01-12, 20:43
Medlem
ormtjusarens avatar
Hoppsan

Ja tänka sig att det finnes gamla tunnlar på wermdö ochså. nu är det lite för kallt för mig men till sommarn hoppas jag kunna Fota/video-filma en hel del. ett tips. dom betong-plomberingar som gjuts är oftast 20-cm tunna och inga större problem att dunka igenom med några spett och lite bra grejjer.
Citera
2010-01-15, 17:45
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormtjusaren
Ja tänka sig att det finnes gamla tunnlar på wermdö ochså. nu är det lite för kallt för mig men till sommarn hoppas jag kunna Fota/video-filma en hel del. ett tips. dom betong-plomberingar som gjuts är oftast 20-cm tunna och inga större problem att dunka igenom med några spett och lite bra grejjer.
Känner till att de är sanerade och plomberade men har de använt enbart betong i samtliga anläggningar eller har de även svetsat fast dörrrar m.m...?
Citera
2010-01-15, 19:07
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Känner till att de är sanerade och plomberade men har de använt enbart betong i samtliga anläggningar eller har de även svetsat fast dörrrar m.m...?

Bland det jag såg på Rindö så var det svetsat.
Citera
2010-04-04, 23:35
Medlem
PvtRalles avatar
Har dom stängt fabriken nere i hamnområdet? (Jag syftar på den som ligger bredvid A2) Och isåfall, är det lagligt att gå in där, eller kommer farbror blå då?
Citera
2010-04-05, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PvtRalle
Har dom stängt fabriken nere i hamnområdet? (Jag syftar på den som ligger bredvid A2) Och isåfall, är det lagligt att gå in där, eller kommer farbror blå då?

A2 låg väl vid göteborg? Antingen så förstår jag inte rätt eller så har du skrivit i fel tråd?
Citera
2010-04-05, 05:34
Medlem
A2 lack, ett företag som ligger i gustavsberg. såvitt jag vet är den delen igång, och probus har en hel del koll där då kontoret ligger ett stenkast bort, och då även snuten då dom ibland är inne på närstationen i hamnen.

Förövrigt har jag ett gäng gasmasker liggandes från ett helt annat ställe på värmdö än G-berg
Citera
2010-04-05, 07:58
Medlem
hårdkårs avatar
Värmdölinjen är numera plomberad med betong. Ett av fortet har även hamnat till privat ägo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in