2010-04-05, 08:13
Medlem
ormtjusarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hårdkår
Värmdölinjen är numera plomberad med betong. Ett av fortet har även hamnat till privat ägo.
Har på känn att någons Sthil-motorkap med värsting-stålskiva (kostar 1200-sek) kommer att gå varm i sommar-? personligen tänder jag på att gå klädd i reflexkläder och byggbas-hjälm=vit färg . oj oj oj vad bergrum skall öppnas upp. här skall inget gömt glömmas bort. vi lever ju i en demokrati
Citera
2010-04-05, 14:02
Medlem
PvtRalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormtjusaren
Har på känn att någons Sthil-motorkap med värsting-stålskiva (kostar 1200-sek) kommer att gå varm i sommar-? personligen tänder jag på att gå klädd i reflexkläder och byggbas-hjälm=vit färg . oj oj oj vad bergrum skall öppnas upp. här skall inget gömt glömmas bort. vi lever ju i en demokrati

Du får berätta vilka bergrum du öppnar så kan vi andra på värmdö utforska!
Citera
2010-04-07, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Willbo
Kan ju säga till alla er som funderar på att utforska "döda hus" att det finns en stor mängd sådana i Gustavsberg, speciellt i hamnen. Har själv vart där för ett par år sedan och då hittade vi ~50tals gasmasker, tror polaren har kvar sin.
Dock är de flesta numera fyllda med uteliggare eller fjortisar som behöver någonstans att sova under sina rus.

Militärbunkern vid Hemmesta Vägsjäl är som nämnts bortsprängd nu.

Någon frågade om Nelssonstigen/Markörstigen, och ja de är vanliga förorts loftvåningshus.

Om man tar sig från Gustavsbergs Centrum upp mot Lugnet så finns där ett gammalt bruk av något slag, vet ej vad det är. Det ligger upp bakom det inhägnade området som kommunen äger.

Andra ställen som kan vara värda att kolla på Värmdö är de stängda delar av Porslinsfabriken i Gustavsberg hamnen.

I Grisslinge finns det vad jag vet två övergivna hus som är igenspikade(går ju att riva bort), finns ett gäng skräckhistorier angående dessa som jag inte orkar gå in på för tillfället.

Happy hunting!
Finns det nån som kan berätta mer om ödehusen i Grisslinge? Jag bor ganska nära och går ofta förbi dem. Det ligger ett litet torpliknande rött hus vid Älgstigen alldeles innan den mynnar ut i Skärgårdsvägen, längre upp i terrängen ligger vad som ser ut som en gård. Hela platsen har en suggestiv, overklig stämning över sig, extra märkligt då omgivningarna är fulla av liv, bilar, och bebodda villor. Det finns för övrigt flera övergivna hus och stugor i trakten som det vore intressant att veta mer om och kanske ta lite bilder i sommar. Jag är över 50 och inte så pigg på att klättra runt i gamla fort men har en stor kärlek till övergivna platser och tycker det är en kulturgärning att dokumentera så mycket som möjligt innan de försvinner helt.
Citera
2010-04-07, 17:23
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berengar
Finns det nån som kan berätta mer om ödehusen i Grisslinge? Jag bor ganska nära och går ofta förbi dem. Det ligger ett litet torpliknande rött hus vid Älgstigen alldeles innan den mynnar ut i Skärgårdsvägen, längre upp i terrängen ligger vad som ser ut som en gård. Hela platsen har en suggestiv, overklig stämning över sig, extra märkligt då omgivningarna är fulla av liv, bilar, och bebodda villor. Det finns för övrigt flera övergivna hus och stugor i trakten som det vore intressant att veta mer om och kanske ta lite bilder i sommar. Jag är över 50 och inte så pigg på att klättra runt i gamla fort men har en stor kärlek till övergivna platser och tycker det är en kulturgärning att dokumentera så mycket som möjligt innan de försvinner helt.

Torpliknande hus där... kan du visa på eniros flygfoto? Jag har bekanta där, men något torp med inkluderad gård har jag aldrig sett.
Citera
2010-04-08, 00:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Torpliknande hus där... kan du visa på eniros flygfoto? Jag har bekanta där, men något torp med inkluderad gård har jag aldrig sett.
Tack för ditt svar! Jag har inte varit uppe och tittat på det som ska vara en gård, det ligger en bit från vägen på en höjd. Och jag vet inte om lilla röda stugan hör till. Men den ligger i alla fall precis vid vägen på vänster hand om man kommer från Skärgårdsvägen. Här är ett flygfoto:
http://pici.se/pictures/nKrfygObv.jpg
Citera
2010-04-08, 08:05
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berengar
Tack för ditt svar! Jag har inte varit uppe och tittat på det som ska vara en gård, det ligger en bit från vägen på en höjd. Och jag vet inte om lilla röda stugan hör till. Men den ligger i alla fall precis vid vägen på vänster hand om man kommer från Skärgårdsvägen. Här är ett flygfoto:
http://pici.se/pictures/nKrfygObv.jpg

Spännande! Det där måste jag kolla in nästa gång jag är i Stockholm!
Citera
2010-04-08, 20:03
Medlem
PvtRalles avatar
Är det någon som vet om det finns något roligt på Ingarö att utforska?
Citera
2010-07-01, 20:12
Medlem
YellandProtts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hårdkår
Håhå gott folk. Var ute och okynneskörde i mors bil, så jag passade på att ta en längre sväng ut på Värmdö. Svänger först in vid Lillsved. Kör ner till vattnet, spanar omkring. Såg inget, kör därifrån, vidare ut mot Vaxholm. Svänger in vid Skägga tittar till höger OMG fullträff. Fortsätter dock längre ner mot vägen och vänder vid en gård. Kör tillbaka parkerar, spanar runt. Efter det när jag känner att jag inte känner något mer pga kyla. Beger jag mig till bilen. Svänger ut på stora vägen igen mot Vaxholm. Trist tänker jag var det bara så kort bit till plankan. Vänder där, kör tillbaka hemåt. Jackpott! Ser att det är någon form av betong i skogen som var skymd när jag kom från andra hållet. Parkerar igen och snokar. Bilder blev det givetvis! Inte så många dock. Har inga fler minneskort till kameran. Är inte världens bästa fotograf heller kanske men här är de i alla fall. Fick lite mersmak åker ut imorgon eventuellt och knäpper lite. Kom med fler tips.

Nu har jag och en polare kört på alla(?!) småvägar inom nordvästra Värmdöområdet, vid Skäggatrakterna. Vi har fått för oss att den där stenlimsfabriken/smedjan(?!) ska ligga i det området, stämmer det? Liksom alla vägbeskrivningar är helt way off! Typ "se åt vänster och tadaa" Wth på det. xD
Vi har varit på "bunkern" vid vägen till vaxholmsfärjan och i militärverkstan en liten bit bort. Hittat den vattensänkta bunkern och lite andra bunkrar och utrymmen, bla den mellan skyttefältet och röda stugan...

Var ligger stenlimsfabriken/smedjan på Värmdö, mer exakt? Är den riven? Finns den så man kan se den på kartor? (letat som en _galning_) Är Extremt tacksam för hjälp!

/YellandPrott och Anteckningsbok
Citera
2010-07-02, 00:41
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellandPrott
Nu har jag och en polare kört på alla(?!) småvägar inom nordvästra Värmdöområdet, vid Skäggatrakterna. Vi har fått för oss att den där stenlimsfabriken/smedjan(?!) ska ligga i det området, stämmer det? Liksom alla vägbeskrivningar är helt way off! Typ "se åt vänster och tadaa" Wth på det. xD
Vi har varit på "bunkern" vid vägen till vaxholmsfärjan och i militärverkstan en liten bit bort. Hittat den vattensänkta bunkern och lite andra bunkrar och utrymmen, bla den mellan skyttefältet och röda stugan...

Var ligger stenlimsfabriken/smedjan på Värmdö, mer exakt? Är den riven? Finns den så man kan se den på kartor? (letat som en _galning_) Är Extremt tacksam för hjälp!

/YellandPrott och Anteckningsbok
Om du läser igenom trådens 2-3 sista sidor så hittar du lite info om rivningar och plomberingar. Vet ej vad "smedjan" är(var?) för sorts anläggning men det har försvunnit en hel del trevliga ställen därute rätt så nyligen.
Citera
2010-08-25, 18:29
Medlem
PvtRalles avatar
Bump!
Citera
2010-08-31, 17:01
Medlem
dllps avatar
även om mycket är bortsprängt vid hemmesta vägskäl finns det fortfarande massvis med tunnlar kvar där uppe, men det känns rätt osäkert då en kompis fick en sten/ betongbit stor som en tennisboll i huvet där inne
Citera
2010-09-02, 18:37
Medlem
Cementbruket som syns på bilderna ligger inte på värmdö..däremot i nynäshamn

nej och att det finns gångar kvar bevisar bara hur sjukt stort torsberg var, då jag vet att dom redan nu på sina ställen har sprängt 11meter ner i backen

Någon som vet något om Malma? har länge hört i bygden om malma grottan och om bunkrar(?) runt korshamn..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in