Flashback bygger pepparkakshus!
2013-05-16, 16:43
Medlem
Arsedestroyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xirta
http://i38.tinypic.com/2qjf1ns.jpg

Till höger strax innan Stenslätten, på väg mot Smörasken?
Citera
2013-05-16, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arsedestroyer
Till höger strax innan Stenslätten, på väg mot Smörasken?

Mjaaa, Myttinge är det. Till höger en bit efter Lillsvedsavfarten fanns ett förråd till precis bredvid detta förut men är numer rivet.
Citera
2013-05-17, 02:31
Medlem
Och min efterfrågade bild? Är den också ute på Myttinge?
Citera
2013-05-17, 09:42
Medlem
Arsedestroyers avatar
Citat:
Mjaaa, Myttinge är det. Till höger en bit efter Lillsvedsavfarten fanns ett förråd till precis bredvid detta förut men är numer rivet.

Det är riktigt kul att följa denna tråd då jag är uppväxt i krokarna, tyvärr så minns jag inte så många platser så jag kan ej tipsa om några bra platser/ställe, är född på 60 talet så det är många år sedan jag smög omkring i skogen ute vid Myttinge, Skägga, Stenslätten etc etc.

När det dyker upp bilder så ringer det en klocka däremot :-)

Vart lite full i skratt när vattentornet nämndes, var milt sagt en pain in the ass i tonåren.. Jag och en kompis snodde en hyr-transit på OK, körde upp den till vattentornet och rullade den nedför berget mot Lugnet-rakan
Citera
2013-05-17, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fringillus
Och min efterfrågade bild? Är den också ute på Myttinge?

Nope. Mer centralt.
Citat:
Ursprungligen postat av Arsedestroyer

Det är riktigt kul att följa denna tråd då jag är uppväxt i krokarna, tyvärr så minns jag inte så många platser så jag kan ej tipsa om några bra platser/ställe, är född på 60 talet så det är många år sedan jag smög omkring i skogen ute vid Myttinge, Skägga, Stenslätten etc etc.

När det dyker upp bilder så ringer det en klocka däremot :-)

Vart lite full i skratt när vattentornet nämndes, var milt sagt en pain in the ass i tonåren.. Jag och en kompis snodde en hyr-transit på OK, körde upp den till vattentornet och rullade den nedför berget mot Lugnet-rakan

Kul! måste vart lurigt o smyga runt där ute på den tiden när det var mycket aktivitet. Är din kompis möjligtvis en tokig finne?
Citera
2013-05-17, 17:41
Medlem
Arsedestroyers avatar
Citat:
Nope. Mer centralt.

Kul! måste vart lurigt o smyga runt där ute på den tiden när det var mycket aktivitet. Är din kompis möjligtvis en tokig finne?

Jag gissar att du tänker på T***a La*****en?
Citera
2014-10-15, 11:22
Medlem
nekons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hassanlol
Aha, du vände där det finns typ 100 brevlådor.. Alltså precis efter du svängt in till Skägga så kommer den röda lilla stugan, efter det skyttefältet och sen är det ett parti skog, precis när du kommer ut från skogen och på fältet, titta åt vänster, där är en liten väg upp som Kanske är bommad, behöver inte vara det nu när militären packat ihop, upp för den vägen så delar den sig i två vägar och det finns intressanta saker om du följer båda. Sen kan du skippa att åka in här och fortsätta köra, antingen in på militärvägen på Vreta-fältet (megastora) där finns det också saker, bara man håller ögonen öppna. Eller så fortsätter du förbi vändplanen där bussen stannar (mitt emot Vreta-fältet), och åker ner mot Östra skägga (den icke-asfalterade vägen, till höger om det gula stora huset. Sen igenom bondgården och sen upp på berget, eller följa militärvägen

Annan grej är mitt på Vreta-fältet så är det en liten träddunge i den finns det en väldigt gammal bil om du gillar sånt. Lycka till!

Hej
Liten fråga, efter bondgården vid Östra Skägga, är det in denna väg upp på berget som du hänvisar till? Koordinater, eniro
WGS84 DDM (lat, long)
N 59° 24.8963', E 18° 27.6034'

WGS84 DD (lat, long)
59.41494, 18.46006

RT90
6591266, 1650726

Eller är jag helt ute och cyklar?
Trodde att jag hade sett allt som erbjud i dessa krokar, Myttingelinjen har jag följet och sett alla batterin samt den delen som ligger vid skjutfältet längst vägen mot Ö. Skägga (till höger om den när man svängt in från Vaxholmsvägen)

Finns det mer som man kan ha missat som kan vara av intresse?
Citera
2014-10-15, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nekon
Hej
Liten fråga, efter bondgården vid Östra Skägga, är det in denna väg upp på berget som du hänvisar till? Koordinater, eniro
WGS84 DDM (lat, long)
N 59° 24.8963', E 18° 27.6034'

WGS84 DD (lat, long)
59.41494, 18.46006

RT90
6591266, 1650726

Eller är jag helt ute och cyklar?
Trodde att jag hade sett allt som erbjud i dessa krokar, Myttingelinjen har jag följet och sett alla batterin samt den delen som ligger vid skjutfältet längst vägen mot Ö. Skägga (till höger om den när man svängt in från Vaxholmsvägen)

Finns det mer som man kan ha missat som kan vara av intresse?

En bump på 7,5 år bara.... Nytt rekord i tråden i alla fall..
Citera
2014-10-17, 23:13
Medlem
nekons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakkemannen
En bump på 7,5 år bara.... Nytt rekord i tråden i alla fall..

Tack precis det svar jag sökte...

Ja en gammal bumpning men en seriös chansning på ett vettigt svar.
Värmdölinjen har ändå varit "lämnad" sedan kalla kriget, ja sånär på lite hemvärnsövningar och plombering så det som efterfrågas i östra skägga bör finnas kvar än idag.
Om det finns något där.
Eller annat på Värmdö överhuvud taget, svältfött på nära objekt så följer alla trådar.
Citera
2014-11-19, 17:51
Medlem
Wihooo, ett inlägg med lite blandat, först från en plats som inte brukar nämnas i samband med luftvärn..
https://www.dropbox.com/sc/rguupkiyya6535y/AAAQAhlYhXQQXmHpyAyxplYfa

Sedan från en ö någonstans som Marinen har använt som förråd en gång i tiden, som huserat torpeder, minor etc..

https://www.dropbox.com/sc/cyeo3knxgl93v2e/AAA2dgpqRhbCOcYrEECLPqrFa

Bonusbilder,
https://www.dropbox.com/sc/7ihhvn3d9a5v5m3/AAAz2tGqUI6uYZjz8KSIoLb1a
https://www.dropbox.com/sc/33w34pc9bzsvxs9/AAAtff2QPv3aA7ERxRFQF8E6a

denna plats är en av två nedslagsplatser på Värmdö för två kolliderande J29 Tunnan 1956.

"Omkring kl 1437 under övning i jaktkurva i grp (Luf 310) kolliderade fpl 7 (Röd O, ff Hultin) i anfallande grp (2. grp) med fpl 2 (fpl 6 i div, Röd M, ff Svensson) i målgrp (1. grp)
Båda ff räddade sig med fallskärmshopp.
Båda fpl totalhavererade."

Och här är det svårt att säga att man missat SO skyltningen :P
https://www.dropbox.com/sc/af2c6j30inkmjw4/AAAPRoJolDbZAefxF4LQVNJ3a

Till er som fortfarande letar runt på Myttinge/Rindö så finns det mycket i skogarna som man hittar som man inte sett några bilder på nätet. Glöm inte bort att området är stort och även gränsar till vatten kan inflika att oljelagret är plomberat och ingången riven sen ett par år tillbaka då marken övergick i privat ägo.

Ska se när nästa gång blir då jag är ute och åker båt, då ska ni få se bilder från en Ö som man en gång provsprängde Kemiska/biologiska (?) stridsmedel såsom Senapsgas. Även ett Kustbatteri som byggdes 1916 men som aldrig vart färdigt och övergavs 1933.
Citera
2021-02-27, 17:01
Medlem
Bump - några nya tips?
Citera
2025-10-29, 12:56
Medlem
Myttingelinjen går ju att gå utanför, men resten är militärt nu. Skogen mellan skägga och lillsved är aktiv militärt övningsområde sedan Q4 2025, ganska rejält skyltat också.
Jag och polaren vågade oss inte in i skogarna där mycket av objekten nämns i tråden. Skulle gärna se lite bilder om det är någon som har.

/Olle
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in