2001-05-24, 20:41
Medlem
Satanism och kannibalism.

Hört talas om CJS eller galna kosjukan?
En liknande variant av den sjukdomen förekom hos en kannibalstam harglömtvarnågonstansnu men försvann när dom övergav kannibalismen.
Citera
2001-05-26, 12:55
Medlem
Satanism/olika syn/Bubblo...

Jasså du Bubblo, du vill fortsätta diskusionen.
Nåväl, jag börjar med att säga att det kristna i samhället är mer påtagligt för en Satanist än för någon annan.
Jag kan förstå dig i att du har svårt att förstå meningen med de sataniska aspekter vi diskuterat hittills med tanke på den syn du har på samhället.

Nu har jag inte tid att skriva mer, fyllde 30 i måndags och det drar ihop sig till fest.......

MSh Janne Danielsson
Citera
2001-05-27, 20:50
Medlem
Egoism inom Satanism.

Min åsikt om "egoism":

Satanismen är inte någon klädstil eller musikstil, det är en filosofi, en lära där den
enskilda individen går sin egen väg utan att behöva ta hänsyn till någon annan än sig själv.
Och detta brukar tolkas som något negativt av människor som tittar åt andra hållet när dom
ser en utslagen alkis ligga i rännstenen! Snacka om humor på hög nivå. :)

Vad det innebär att man faktiskt inser att jag är en enskild individ men också en enhet i ett
större sammanhang men utan att behöva ta hänsyn till andra hur man klär sig, hur man röstar,
hur man möblerar om sitt hus eller vad för slags nöjen man har, man är inte heller beroende av
andra människor på en alldaglig basis, man går sin egen väg med andra ord. Hoppas ni förstår
mitt exempel, att skita i att hjälpa andra människor är inte ens vad jag skriver om här.
Är man en del i ett samhälle kan det ge mer tillbaka till en själv om man väljer att hjälpa
någon annan.

Detta är hur jag kännetecknar "egot", man upplever saker utifrån sig själv, det är helt omöjligt
att uppleva genom någon annan, det enda man kan göra detta på är sina erfarenheter utifrån sig själv.
Risken med detta är uppenbar, att man hela tiden projekterar mot andra och detta anser jag vara farligt,
vi är alla olika beroende på arv och miljö, detta kräver tolerans att kunna betrakta andra med öppet öga,
acceptans(vi är och upplever och tänker därmed olika) och stora insikter om sig själv som människa
(Know Thyself) för att kunna vara vad jag kännetecknar en fulländad individ. En hel människa.

En individ är en en del av en familj, en familj är en del av en "klan", en klan är
en del av ett samhälle, ett samhälle är en del av ett land, ett land är en del av
en världsdel, en världsdel är en del av världen, jorden är en del av ett solsystem,
solsystemet är en del av universum. I ett modernt samhälle av idag finns ingen
plats att tro att man står utanför något, det som är bra för resten av världen
är även bra för mig själv. Globalt tänkande och samarbete för överlevnad
är den enda väg framåt för mänskligheten idag. Det bygger dock på en viss premiss;
respekt för olikheter. Mångfald har banat väg för evolutionen inte enfald.

Jag kan förstå och givetvis acceptera att kritik mot Satanism existerar, precis
som man kan hitta felaktigheter i det mesta utifrån vad man själv tycker är fel eller rätt,
det gäller också mig.....men so what? Lev ditt liv på ditt sätt och skit i vad andra tycker. ;)

Mina Åsikter.

Left Hand Path Satanist - Adept T

P.s.
Kom gärna och diskutera(prata) på Paltalk som Zeenidor också
har gjort reklam för. http://hem.bredband.net/zeenidor/
Alla är välkomna. :)

Citera
2001-05-28, 15:13
äldre konto (old)
Ej medlem
Satanism och kannibalism.

Suck!
Detta eviga generaliserande.
Kanibalism är för mig ok om det tillämpas i nödfall, som i filmen "Alive" där ett fotbollslag störtar i Anderna och tvingas tillslut äta sina döda kamrater för att själva överleva.
Men det är helt fel om om jag bjuder grannen på grillfest där grannen ska grillas.
Det är människan som har skapat det civiliserade samhället och i det samhället så äter vi inte varandra.
Att vi äter andra djur är helt naturligt, vår höga intelligens har sett till att vi inte mumsar i oss varandra.
Troligtvis så skulle vi klara oss utan att äta kött men det är svårt att lära gammla hundar sitta och så tycker ju många av oss att det är förbannat gott.

Logemästaren
Citera
2001-06-03, 13:55
Medlem
Egoism inom Satanism.

ja tycker det verkar som du likställer egoism med satanism, så vem behöver då satanism om man redan är egoist? egoister finns det ju gott om, är dom då automatiskt satanister?
Citera
2001-06-03, 14:15
äldre konto (old)
Ej medlem
Satanism Svaghet & Självförakt

ja tror dom flesta som dras till satanismen gör det för dom är rebelliska och allmänt anti, det är ju mkt häftigare att vara tuff, anti, elak osv (jämför med lekar som barn gör, alla vill vara skurken, kriminella invandrare gillar scarface osv), och tänk va skönt att slippa ta ansvar, skita i allt utom sig själv... knulla runt och "bejaka sina drifter" spendera pengar på sig själv mest... dricka sprit och vara allmänt oansvarsfull... det är ju rena drömmen! satanism blir nån slags enkel lösning för att legitimera detta beteende... man väljer den enkla lösningen helt enkelt... det är ju mkt svårare att leva ansvarsfullt, att ställa upp för andra, att som ett fegt ynkligt kräk vända folk ryggen, att inte bidra osv är ju det simplaste av det simplaste... klart som fan massa losers tycker det är idealiskt!

detta simpla beteende kan bara betecknas med ett ord - svaghet.... det är svaghet att inte bry sig om andra, att sätta sig själv först är alltid enklast, svaga människor är sig själva närmast, precis som t ex knarkare som skiter i allt för att få sin fix... dom är egoister, dom är svaga och ynkliga... satanismens förakt mot svaghet är alltså i grund och botten bara ett självhat... dom hatar sig själva... men det är okej! allt hat är bra hat, för det är ju mkt hat bland satanismen...

satanismen förlorade ju mot kristendomen, ja faktum är ju att satanismen förlorar mot alla stora religioner... islam osv... detta visar ju att det är förlorarnas religion... hur många är satanister? inte många...

ja skulle tippa på att dom flesta som titulerar sig satanister har haft en problemfylld barndom... dom har förmodligen innan varit del av andra subkulturer (behov av kärlek och gemenskap utanför den egna familjen) inom t ex hårdrocken, punken eller liknande...

för vanligt folk, dvs folk som inte har samma behov av gruppgemenskap, som redan har en identitet och inte behöver ta till sig religioner, skrifter, titlar, klädsstil, symboler osv har jag svårt att se vad satanism skulle ge... med vilken motivering skulle man försöka få en "vanlig" människa till att bli satanist?

"jo hörru du, tycker inte du också det e töntigt med kyrkan!"

"tjenare gillaru att vara så där härligt djurisk att du bara följer dina drifter som att bajsa på öppen gata likt en hund?

"lyssnar du på hårdrock?"

"tjena vill du ha sex med problemtjejer som skär sig i armarna, dom älskar äldre hårdrockande satanister som utnyttjar dom mot en folköl!"

Citera
2001-06-04, 10:45
Medlem

En generaliserande beskrivning av dina fördomar mot de som utövar satanism, du kunde lika gärna ha skrivit något om att negrer är opålitliga eller liknande. Men satanismens symboler och en del annat drar till sig de personer du beskriver men de brukar aldrig ha någon kontakt med utövande satanister. Besök en satanist-site på nätet och se vad det är för besökare där och du kommer aldrig att träffa på den typ av människor du talar om här.

www.laveypage.com
Citera
2001-06-04, 10:53
Medlem

laveypage? det var ett jävla tjatande om lavey är det din idol eller? har du ingen egen vilja utan måste följa andra hela tiden och rabbla deras åsikter och funderingar? vart tog det fria tänkandet vägen?
Citera
2001-06-04, 11:03
Medlem

ostburgaren:

Kan man inte respektera andra människor (som tex LaVey) samtidigt som man utövar ett fritt tänkande själv?
Citera
2001-06-04, 11:18
äldre konto (old)
Ej medlem
Satanism 101 - Frågor och Svar!

Ok eftersom många hänvisar till websidor och tycker man ska lära sig mer om satanism så sitter jag och kollar på satanism101.com nu och läser det viktigaste om satanism - nämligen vad dom satt upp under "essentials"

första sidan heter "the nine satanic statements" mina kommentarer till texten är på svenska under:

I Satan represents indulgence, instead of abstinence

jaha okej.

II Satan represents vital existence, instead of spiritual pipe dreams!

ja antar att det innebär nåt slags "lev nu!" tänkande, men det känns ju inte särskilt märkvärdigt och speciellt, räcker ju med att lyssna på svensktoppen så har låtarna ett liknande budskap.

III Satan represents undefiled wisdom, instead of hypocritical self-deceit

tror det här har med satan vs kristendomen snack, att dom hycklar osv. men hela jämförelsen med kristendom känns ju inaktuell dels eftersom det är 2001 och dels för vi inte är usa.

IV Satan represents kindness to those who deserve it, instead of love wasted on ingrates!

ok men ja tror nog folk i allmänhet inte ställer upp och hjälper otacksamma så...

V Satan represents vengeance, instead of turning the other cheek!

jaja ännu en kristendomen jämförelse, men hämd är ju inget speciellt eller unikt för satanism... tycker dom ägnar sig rätt bra åt det nere i israel... punkt v är ju en typisk löjlig punkt för det ska låta häftigt typ "vi e minsann mkt hårdare än kristna för vi hämnas!" barnsligt.

Satan represents responsibility to the responsible, instead of concern for psychic vampires!

okej, ja hoppas inga satanister går på socialbidrag bara..

Satan represents man as just another animal, sometimes better, more often worse than those that walk on all fours, who, because of his "divine spiritual and intellectual development, has become the most vicious animal of all!

bla bla människan e minsann elak, det kan nog miljöpartiet också skriva under på... men dom är inte särskilt sataniska av sig väl..

VIII Satan represents all of the so-called sins, as they all lead to physical, mental, or emotional gratification!

ytterligare kristendomen jämförelse... tjatigt.

IX Satan is the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!

kul. låter som nåt en reklambyrå skulle hittat på..

jaha det var det det, inte så mkt att hänga i julgran tycker ja... vi fortsätter med:

The Eleven Satanic Rules of the Earth

I Do not give opinions or advice unless you are asked.

kan ja inte hålla med om, om t ex en kompis mår dåligt men är för stolt för att be om råd och hjälp nog fan hjälper man honom ändå...

Do not tell your troubles to others unless you are sure that they want to hear them.

låter jobbigt, tänk att ha ett barn som har problem i skolan och han resonerar "inte värt jag berättar nåt dom vill nog inte höra dom har nog med problem som det är i familjen"... inget särskilt bra råd.

III When in another's lair, show him respect or else do not go there.

om du e hemma hos nån så visa respekt.. jo men det e väl ändå självklarheter och knappast särskilt synonymt med just satanism..

IV If a guest in your lair annoys you, treat him cruelly and without mercy.

knappast, om en gäst hos mig uppför sig illa slänger jag ut honom, att vara särskilt elak är dock bara slöseri med tid... betänk att han t ex är full och omedveten om sina handlingar, att vara särskilt grym mot honom ger varken honom eller mig nåt, bättre slänga ut han så han får sova ruset av sig..

Do not make sexual advances unless you are given the mating signal.

beror på hur man definierar sexual advances och mating signal... men låter som ett rätt vardagligt råd...

VI Do not take that which does not belong to you unless it is a burden to the person and he cries out to be relieved.

okej, du skall icke stjäla... låter som kopierat från bibeln...

Acknowledge the power of magic if you have used it successfully to obtain your desires. If you deny the power of magic after having called upon it with success, you will lose all you have obtained

okej, haru trollat med framgång så förneka inte det sen.. tjenare.

VIII Do not complain about anything to which you need not subject yourself.

okej man ska inte klaga.

Do not harm little children.

ah nu börjar ja fatta, antagligen har det funnits en massa satanister som trott det är okej att sno, vara elak mot barn osv och därför har man skrivit in en massa grejer om det för att få dom att skärpa till sig.. varför skulle annars såna självklarheter tas upp..

Do not kill non-human animals unless attacked or for your food.

okej, så sportfiske och liknande är ett big no no för satanister...

When walking in open territory, bother no one. If someone bothers you, ask him to stop. If he does not stop, destroy him.

spring inte omkring och bråka på stan typ..

okej nu har jag läst 20 punkter om satanism, vilket alltså kallas the essentials, det essentiella och viktigaste... men ärligt, står det en enda grej där som är värt nåt eller som känns spännande eller unikt? det är ju bara trams ju...

Citera
2001-06-04, 11:37
Medlem
Satanism 101 - Frågor och Svar!

"Satan represents man as just another animal, sometimes better, more often worse than those that walk on all fours, who, because of his "divine spiritual and intellectual development, has become the most vicious animal of all!

bla bla människan e minsann elak, det kan nog miljöpartiet också skriva under på... men dom är inte särskilt sataniska av sig väl.. "

Det lustiga är, att när den här nye skribenten som kallar sig "killen", visserligen rätt oförskänt och overserad men som ändock genom sin naivitet ställer ganska så avslöjande frågor - berättar om hur han följer sin vilja och lever ut sin alustar genom att slå folk på käften, att han inte följer någon lag utan bara sin inre röst, så protesteras det genast (av olika satanister) att detta skulle vara "onaturligt".

Det är ju konstigt, och man funderar oundvikligen på om detta med att "inte följa någon lag" och "leva ut sina djuriska drifter" och "mäniskan är det ondaste djurey" bara är just prat?

För här har vi ju en kille som lever ut sina drifter, som inte bryr sig om andra människors vilja, som sätter sin egen njutning i första ledet. Och vad kallar satanisterna honom.. "onaturlig".

Citera
2001-06-04, 11:55
Medlem

jovisst! men om man hela tiden hänvisar till vad andra sagt och skrivit så är det väl inte särskilt mkt fritt tänkande, då upprepar man ju bara, likt en bandspelare, vad någon ANNAN sagt och tyckt, då blir man ju en följeslagare! precis som kristna följer jesus, följer då satanister LaVey...

bör en fri människa, en fritt tänkande människa ständigt och jämt följa någon annan och hänvisa till denna någon annans läror och tankar?

gör inte det en till ett får?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in