Satanism 101 - Frågor och Svar!
Ok eftersom många hänvisar till websidor och tycker man ska lära sig mer om satanism så sitter jag och kollar på satanism101.com nu och läser det viktigaste om satanism - nämligen vad dom satt upp under "essentials"
första sidan heter "the nine satanic statements" mina kommentarer till texten är på svenska under:
I Satan represents indulgence, instead of abstinence
jaha okej.
II Satan represents vital existence, instead of spiritual pipe dreams!
ja antar att det innebär nåt slags "lev nu!" tänkande, men det känns ju inte särskilt märkvärdigt och speciellt, räcker ju med att lyssna på svensktoppen så har låtarna ett liknande budskap.
III Satan represents undefiled wisdom, instead of hypocritical self-deceit
tror det här har med satan vs kristendomen snack, att dom hycklar osv. men hela jämförelsen med kristendom känns ju inaktuell dels eftersom det är 2001 och dels för vi inte är usa.
IV Satan represents kindness to those who deserve it, instead of love wasted on ingrates!
ok men ja tror nog folk i allmänhet inte ställer upp och hjälper otacksamma så...
V Satan represents vengeance, instead of turning the other cheek!
jaja ännu en kristendomen jämförelse, men hämd är ju inget speciellt eller unikt för satanism... tycker dom ägnar sig rätt bra åt det nere i israel... punkt v är ju en typisk löjlig punkt för det ska låta häftigt typ "vi e minsann mkt hårdare än kristna för vi hämnas!" barnsligt.
Satan represents responsibility to the responsible, instead of concern for psychic vampires!
okej, ja hoppas inga satanister går på socialbidrag bara..
Satan represents man as just another animal, sometimes better, more often worse than those that walk on all fours, who, because of his "divine spiritual and intellectual development, has become the most vicious animal of all!
bla bla människan e minsann elak, det kan nog miljöpartiet också skriva under på... men dom är inte särskilt sataniska av sig väl..
VIII Satan represents all of the so-called sins, as they all lead to physical, mental, or emotional gratification!
ytterligare kristendomen jämförelse... tjatigt.
IX Satan is the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!
kul. låter som nåt en reklambyrå skulle hittat på..
jaha det var det det, inte så mkt att hänga i julgran tycker ja... vi fortsätter med:
The Eleven Satanic Rules of the Earth
I Do not give opinions or advice unless you are asked.
kan ja inte hålla med om, om t ex en kompis mår dåligt men är för stolt för att be om råd och hjälp nog fan hjälper man honom ändå...
Do not tell your troubles to others unless you are sure that they want to hear them.
låter jobbigt, tänk att ha ett barn som har problem i skolan och han resonerar "inte värt jag berättar nåt dom vill nog inte höra dom har nog med problem som det är i familjen"... inget särskilt bra råd.
III When in another's lair, show him respect or else do not go there.
om du e hemma hos nån så visa respekt.. jo men det e väl ändå självklarheter och knappast särskilt synonymt med just satanism..
IV If a guest in your lair annoys you, treat him cruelly and without mercy.
knappast, om en gäst hos mig uppför sig illa slänger jag ut honom, att vara särskilt elak är dock bara slöseri med tid... betänk att han t ex är full och omedveten om sina handlingar, att vara särskilt grym mot honom ger varken honom eller mig nåt, bättre slänga ut han så han får sova ruset av sig..
Do not make sexual advances unless you are given the mating signal.
beror på hur man definierar sexual advances och mating signal... men låter som ett rätt vardagligt råd...
VI Do not take that which does not belong to you unless it is a burden to the person and he cries out to be relieved.
okej, du skall icke stjäla... låter som kopierat från bibeln...
Acknowledge the power of magic if you have used it successfully to obtain your desires. If you deny the power of magic after having called upon it with success, you will lose all you have obtained
okej, haru trollat med framgång så förneka inte det sen.. tjenare.
VIII Do not complain about anything to which you need not subject yourself.
okej man ska inte klaga.
Do not harm little children.
ah nu börjar ja fatta, antagligen har det funnits en massa satanister som trott det är okej att sno, vara elak mot barn osv och därför har man skrivit in en massa grejer om det för att få dom att skärpa till sig.. varför skulle annars såna självklarheter tas upp..
Do not kill non-human animals unless attacked or for your food.
okej, så sportfiske och liknande är ett big no no för satanister...
When walking in open territory, bother no one. If someone bothers you, ask him to stop. If he does not stop, destroy him.
spring inte omkring och bråka på stan typ..
okej nu har jag läst 20 punkter om satanism, vilket alltså kallas the essentials, det essentiella och viktigaste... men ärligt, står det en enda grej där som är värt nåt eller som känns spännande eller unikt? det är ju bara trams ju...