2003-12-01, 20:03
Medlem
satanism?

Tja!
Har lite frågor om satanism och tycker detta forumet verkade vara seriöst och sjysst. Är ny på området.
Skulle vara tacksam om Securion eller nån annan hade lust/tid att svara.

Funderar på detta med black metalanhängare...är det nån här som är inne på det?...hur ser ni som INTE är det på dom? Har fått uppfattningen att många satanister tycker att flertalet av dom som hänger sig åt black metalmusik inte har nån äkta satanstro...att dom dyrkar satan som en gud istället för att dyrka individen. Att dom använder satanismen som en image istället för äkta religion och att dom bara vill visa upp en satanisk stil för att dom håller på med black metal...vad tycker ni? Eller är det äkta tro?

Undrar också hur man som äkta satanist utövar sin tro och vad andra som inte är satanister tycker om att ni är det?

Grymt tacksam för svar.
Citera
2003-12-01, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Calamity
Tja!
Har lite frågor om satanism och tycker detta forumet verkade vara seriöst och sjysst. Är ny på området.
Skulle vara tacksam om Securion eller nån annan hade lust/tid att svara.

Funderar på detta med black metalanhängare...är det nån här som är inne på det?...hur ser ni som INTE är det på dom? Har fått uppfattningen att många satanister tycker att flertalet av dom som hänger sig åt black metalmusik inte har nån äkta satanstro...att dom dyrkar satan som en gud istället för att dyrka individen. Att dom använder satanismen som en image istället för äkta religion och att dom bara vill visa upp en satanisk stil för att dom håller på med black metal...vad tycker ni? Eller är det äkta tro?

Undrar också hur man som äkta satanist utövar sin tro och vad andra som inte är satanister tycker om att ni är det?

Grymt tacksam för svar.

Har ingen åsikt alls i frågan, jag sköter mitt och skiter i andra..
Undantaget är när någon jag uppfattar som oseriös går direkt i vägen för min vilja och då brukar det lösa sig själv med den starkes rätt - har jag fel kommer jag att gå under själv och därför pekar man inte åt någon annan för än man är rätt så säker på sin sak.

Annars så har jag ingen tro, jag har en magiker och ett ego som härskar enligt min instinkt - lever ett ordinärt svenssonliv utanför nätet.
Citera
2003-12-01, 23:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Calamity
Tja!

Jag själv kom i kontakt med satanism första gången genom musiken. Min åsikt är väl att de flesta banden gör det för att chockera och har ingen egentlig satanisk åskådning. Dessutom fokuserar musiken enbart på det negativa i tillvaron (eftersom detta lättare speglas trovärdigt i hård musik än ett kärleksbudskap). De flesta tror jag inte kan så mycket öht. Frågar man dem var det uppochnedvända korset egentligen komme rifrån och att det är en kristen symbol från början slår de väl bakut antar jag
Själv anser jag dock att satanismen har lika många inriktningar som alla religioner och som vi vet kan dessa skilja sig något oerhört från gruppering till gruppering (se länklistan i en av de klistrade trådarna). Jag har min egen form av satanism och jag kan egentligen inte säga att "du har fel sorts satanism". Jag kan bara säga att "det du kallar satanism håller jag inte med om" (så som i fallet MLO tex). Har man en filosofi/religion som baseras på Satan så är man satanist. Vi tolkar det mycket olika och det kommer aldrig att finnas en enad rörelse (vi har trots allt en individens filosofi. Dessutom lyckats inte ens religioner som predikar sammansvättsning att hålla samman).
Åter till black metal dock. Jag tror att de flesta inteligenta och pålästa människorna faktiskt finns bland fansen till musiken. Det är sällan jag ser intelligent black metal lyrik (ska dock tilläggas att jag inte köper värst många bm plattor). Dock så verkar många fans av "chockbanden" ha läst på mer och skapa sin egen världsbild som inte enbart går ut på att chockerna. Det är min erfarenhet iaf.

Citat:

Personligen lever jag bara mitt liv men ser att min livsfilosofi är baserad på myten om Satan och att det sättet jag lever överensstämmer med satanismen (som jag till trots mot det jag skrev förut beskriver som ett enhetligt fenomen här).

De flesta jag känner vet vem jag är och vad jag står för. Jag har inte haft något problem alls. Och då ska tilläggas att jag har eller har haft vänner som har varit kristna, kommunister, patrioter, muslimer etc. Vi håller inte alltid med varandra men vi trivs i den andres sällskap och vi respekterar den andres åsikt.
Citera
2003-12-02, 01:33
Bannlyst
Finns inte mycket mer att tillägga till Daniels utmärkta inlägg, förutom då att det finns en hel del BM-band som skriver eminenta texter. Dimmu Borgirs två senaste plattor bjuder på fantastisk lyrik, likaså Dissections "Storm of the Lights Bane", även om den är bra mer på grund av stämningen som musiken och texterna bildar tillsammans.

Citat:
Dimmu Borgir -- Progenies Of The Great Apocalypse

The battle raged on and on
Fuelled by the venom of hatred for man
Consistently, without the eyes to see
By those who revel in sewer equally

We, the prosperity of the future seal
Cloaked by the thunders of the north wind
Born to capture the essence of
The trails of our kind

Zero tolerance must be issued forth
Behind the enemy's line
So it shall be written
And so it shall be done

[repeat 1st and 2nd verse]

Discover and conceive the secret wealth
And pass it unto your breed
Become your own congregation
Measure the sovereignty of it's invigoration

We, who not deny the animal of our nature
We, who yearn to preserve our liberation
We, who face darkness in our hearts with a solemn fire
We, who aspire to the truth and pursue it's strength

Are we not the undisputed prodigy of warfare
Fearing all the mediocrity that they possess
Should we not hunt the bastards down with our might
Reinforce and claim the throne that is rightfully ours

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all
Citera
2003-12-02, 01:36
Bannlyst
Dimmu Borgir

Citat:
Blessings upon The Throne of Tyranny

Infected by invalid behaviour
While capturing the stench of divine putrefaction
Confess to slavery for the world saviour
Give praise and inhale the corruption

[chorus:]
The Enfeebled provides the fool
The Disabled provides the tool
The Apathetic demands the affection
To those suffering from their own satisfaction

Devour in self-deceit, conjure the righteous plague
Testify today's contradiction, glorify tomorrows deed
Inconceivable moral priest, hide in preferable dress
Invite to another pleasure feast, the concealment of joyful laughter

The decrepit innocence of your correctness and well-chosen
Elicits the source of the need for immediate forgiveness
Submit to no grace but the spiteful of your disease
Apply to join the unlimited disgrace and a settlement in the skies
And turn the confusion among your children into self-stimulation
The incarnation of your prostitution, the true Evil in disguise

With the ignorance from your cross as the witness
The truth of your tragedy make you justice
In your mirror the high spirit of kindness
Looks like malice

Condemnation of life by the living dead
What a premature judgement, contradiction to the core
How unfortunate I am, cursed to spend time on a battle already won
The shame that will be guarding your grave says it all
Retreat to the crypt and make it worthwhile
Recall my sins furthermore but still be watching yours with a smile
Citera
2003-12-28, 03:09
Medlem
FFFs avatar
Det vore rätt underligt om han gjord det iom. att ONA spytt galla över COS i åtskilliga texter.
Citera
2003-12-28, 10:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FFF
Det vore rätt underligt om han gjord det iom. att ONA spytt galla över COS i åtskilliga texter.

Å andra sidan så försvarade Hr Vad, Tani Jantsang och Philip March CoS flitigt för några år sedan emdan de nu är helt anti den organisationen. Aquino var medlem men är nu mot dagen CoS osv. Tiderna förändras. Jag säger inte att någon av grupperingarna (varken ONA eller CoS) någonsin har accepterat varandra för jag har ingen aning om de någonsin har gjort det. Det är dock inte omöjligt att de har gjort det trots att de IDAG inte gillar varandra.
Citera
2004-01-17, 05:44
Medlem
Selbstmords avatar
"Satanism"

Jag föraktar er allihop, att låta sig bli förd bakom ljuset är patetiskt.

Anton LaVey's "Satanism" är inget annat än självömkan och egoism.
Tacka vettja ren och brutal dyrkan av besten och dess horn, åtrån och det vredgade kaosets gud, låt honom andas genom dig, släpp in honom, underkasta dig hans vilja...
Citera
2004-01-17, 06:50
Medlem
utan ords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selbstmord

Tacka vettja ren och brutal dyrkan av besten och dess horn, åtrån och det vredgade kaosets gud, låt honom andas genom dig, släpp in honom, underkasta dig hans vilja...
jasså säger du det....
Citera
2004-01-17, 07:38
Bannlyst

Jag bryter samman under trycket av din röst

Huhum, sjuhundaråtta sjukdomsrelatörer kan inte ha fel

Ah ja 666 regerar.

Inlägget borde ta mig fan flyttas till humor.
Citera
2004-01-17, 08:10
Medlem
Selbstmords avatar
Se: "Sarkasm".

Detta var ett tämligen icke roligt försök att smutskasta både LaVey ideologin och dårarna som faktiskt dödar och offrar folk...
Citera
2004-01-17, 09:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Selbstmord
Se: "Sarkasm".

Detta var ett tämligen icke roligt försök att smutskasta både LaVey ideologin och dårarna som faktiskt dödar och offrar folk...

Om det inte var roligt, varför kan jag inte sluta skratta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in