Citat:
Ursprungligen postat av Calamity
Tja!
Funderar på detta med black metalanhängare...är det nån här som är inne på det?...hur ser ni som INTE är det på dom? Har fått uppfattningen att många satanister tycker att flertalet av dom som hänger sig åt black metalmusik inte har nån äkta satanstro...att dom dyrkar satan som en gud istället för att dyrka individen. Att dom använder satanismen som en image istället för äkta religion och att dom bara vill visa upp en satanisk stil för att dom håller på med black metal...vad tycker ni? Eller är det äkta tro?
Jag själv kom i kontakt med satanism första gången genom musiken. Min åsikt är väl att de flesta banden gör det för att chockera och har ingen egentlig satanisk åskådning. Dessutom fokuserar musiken enbart på det negativa i tillvaron (eftersom detta lättare speglas trovärdigt i hård musik än ett kärleksbudskap). De flesta tror jag inte kan så mycket öht. Frågar man dem var det uppochnedvända korset egentligen komme rifrån och att det är en kristen symbol från början slår de väl bakut antar jag

Själv anser jag dock att satanismen har lika många inriktningar som alla religioner och som vi vet kan dessa skilja sig något oerhört från gruppering till gruppering (se länklistan i en av de klistrade trådarna). Jag har min egen form av satanism och jag kan egentligen inte säga att "du har fel sorts satanism". Jag kan bara säga att "det du kallar satanism håller jag inte med om" (så som i fallet MLO tex). Har man en filosofi/religion som baseras på Satan så är man satanist. Vi tolkar det mycket olika och det kommer aldrig att finnas en enad rörelse (vi har trots allt en individens filosofi. Dessutom lyckats inte ens religioner som predikar sammansvättsning att hålla samman).
Åter till black metal dock. Jag tror att de flesta inteligenta och pålästa människorna faktiskt finns bland fansen till musiken. Det är sällan jag ser intelligent black metal lyrik (ska dock tilläggas att jag inte köper värst många bm plattor). Dock så verkar många fans av "chockbanden" ha läst på mer och skapa sin egen världsbild som inte enbart går ut på att chockerna. Det är min erfarenhet iaf.
Citat:
Undrar också hur man som äkta satanist utövar sin tro och vad andra som inte är satanister tycker om att ni är det?
Personligen lever jag bara mitt liv men ser att min livsfilosofi är baserad på myten om Satan och att det sättet jag lever överensstämmer med satanismen (som jag till trots mot det jag skrev förut beskriver som ett enhetligt fenomen här).
De flesta jag känner vet vem jag är och vad jag står för. Jag har inte haft något problem alls. Och då ska tilläggas att jag har eller har haft vänner som har varit kristna, kommunister, patrioter, muslimer etc. Vi håller inte alltid med varandra men vi trivs i den andres sällskap och vi respekterar den andres åsikt.