Finns en motorväg har som har 110km/h och folket kanske ligger runt 90-100km/H så jag kör om dem på vänstersida som man ska!
Sen blir det 90km/h men de bilister jag kört om behåller sin hastighet på runt 100km/h och kör nu om mig som sänkt min hastighet till 90km/h
Sen blir det 70km/h och jag blir omkörd av alla just nu då jag sänkt min hastighet till det lagliga 70km/h medans han som höll 100km/h timme fortfarande håller samma hastighet!
Sen kommer ett trafikljus och alla som hållt runt 100km/h får tvärbromsa medans jag bara släpper lite på gasen för att hinna stanna i tid!
Det är alltså dessa som håller 100 på en 110 väg och som sen inte sänker farten till 70 när det väl blir 70km/h
Finns en motorväg har som har 110km/h och folket kanske ligger runt 90-100km/H så jag kör om dem på vänstersida som man ska!
Sen blir det 90km/h men de bilister jag kört om behåller sin hastighet på runt 100km/h och kör nu om mig som sänkt min hastighet till 90km/h
Sen blir det 70km/h och jag blir omkörd av alla just nu då jag sänkt min hastighet till det lagliga 70km/h medans han som höll 100km/h timme fortfarande håller samma hastighet!
Sen kommer ett trafikljus och alla som hållt runt 100km/h får tvärbromsa medans jag bara släpper lite på gasen för att hinna stanna i tid!
Det är alltså dessa som håller 100 på en 110 väg och som sen inte sänker farten till 70 när det väl blir 70km/h
Fifan.... riktigt riktigt irriterande. En riktig klassiker.
Fifan.... riktigt riktigt irriterande. En riktig klassiker.
Japp, det räcker för att jag ska bli upprörd!
Sen hade vi en väg som hade 90km/h där alla låg mellan 100 till 110km/h. De höjde hastigheten till 100km/h då det är en fin och stor väg! Då höjer alla sina hastigheter till 110 till 120km/h Detta stör mig med!
Nu ska jag inte predika då jag själv råkat utför fortkörningsböter, två gånger på en 50 väg och en gång på motorvägen där de tog mitt körkort i tre månader!
Nytt irritationsmoment, folk som stressar ihjäl sig när det är är helghögtider.
På väg hem från jobbet, 2 mil varierande 50-70 - motorväg osv fick jag 3 gånger någon bil bakom mig så nära att jag inte såg dess halvljus (utan bara motorhuven och vindrutan). Detta händer normalt sett en gång i månaden kanske, nu tre gånger på en liten pendelsträcka.
Alla gångerna höll jag skyltad hastighet eller högre. 2 av gångerna hade jag en bil framför mig som agerade "hinder" för min framfart, så även om jag skulle vilja skulle jag inte kunna öka hastigheten i vilket fall som helst.
Nu är det ju förvisso monumental skillnad på körkortsutbildning och hur man ska framföra sin bil. I trafikskolor lär man sig köra upp. Sen följer en 2-5års period där man lär sig köra bil...
Jag framför absolut inte mitt fordon på påfartsramper längre än nödvändigt, vet inte vart det påståendet kom från. Tvärtom så har jag allt som oftast uppnåt minst laglig hastighet redan innan hastighetsskylten dykt upp, och är ute på motorvägen så fort den heldragna linjen blivit streckad...
Så vad du lär ut i din "körutbildning" kunde inte röra mig mindre i ryggen. Alla som tagit en eller flera körlektioner vet att det bara är en övning för att klara uppkörningen. SEN börjar man köra bil på riktigt...
Det jag sa var bara att om folk kunde ge fan i att häcka i vänsterfilen flera mil innan vägen svänger så skulle världen bli en betydligt bättre plats för alla.
Och btw, bara för att knäppa dig på fingrarna ännu mer. Du bör nog googla "trafikförordningen" själv och slå upp 3 kap. 7§
Där står det nämligen att vi båda har rätt. Men att det är klar skillnad på vad som är rätt enligt lagen och vad som är rätt i praktiken verkar undgått dig...
7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Du är ett alltså ett sånt pucko som kör på infartsfilen till motorvägen tills den tar slut... eller?
Ehh... Nej? Varför skulle jag göra det. Vi har högertrafik i Sverige. Således lägger jag mig så fort jag kan i högerfilen... Gör inte du det?
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Dumheter, du är ute och cyklar. Det är ingen myt, det är så man SKA köra. Jag jobbar med körkortsutbildning, gör du? Kör man som du skriver så blir man underkänd på en uppkörning pga dålig planering, men jag förväntar mig inte att du ska förstå hur det ligger till.
Märk väl att det är skillnad på stadskörning och landsvägskörning. I just det du citerar gällde det stadskörning, och du har helt enkelt fel.
Var snäll och försök inte kommentera saker du inte har koll på. Håll du dig till att reparera bilar eller vad du nu pysslar med, och låt oss andra som har koll på vad som gäller i trafiken sköta den biten.
Din referens till att det skulle vara ett lagbrott att i god tid välja rätt fil är för övrigt löjeväckande. Du får nog läsa på lite trafikregler. Googla på "trafikförordningen" och läs på.
Senast redigerad av djmarty 2009-12-29 kl. 20:03.
Brukar köra en tvåfilig motorväg titt som tätt. En sak som händer rätt ofta är att man har en bil som ligger en bit bakom, men har något högre fart än jag. Framför dyker en långsammare bil upp, vilken jag gott och väl hinner köra om innan bakomvarande kommer ikapp mig.
Då kan man se i backspegeln hur den fan bakom ökar farten och lägger sig i arslet på en under tiden man kör om framförvarande. Mycket irriterande tycker jag. Uppenbarligen vill bakomvarande spela allan och stressa på. Både löjligt och livsfarligt.
En arbetskamrat fick för nått år sen 600:- i böter för "slalomkörning" på E4 mellan Väsby och Häggvik.
Han körde på vid Väsby och behöll bilen i högerfilen. Sen kommer han ikapp en bil i mittenfilen. Han byter då hela vägen till vänster och kör om för att sen återgå till högerfilen. Strax innan Häggvik gör han samma sak.
Polisen som legat en bit bakom sen första omkörningen drar på blåsljus och stoppar honom. Efter ett "VAAAA?!?!?!?" när han hör vad han fick böter för så frågar han självklart va fan polismannen menar eftersom man inte får köra om på insidan.
"-Precis, du får inte KÖRA OM på insidan. Du får dock PASSERA på insidan."
"-Eeeh, va? Vad är skillnaden?"
"-Om du byter till högerfilen för att köra om på insidan så kör du just om. Men om du redan ligger i högerfilen och kommer ikapp en bil så kan du ligga kvar eftersom du då PASSERAR bilen från högerfilen. Att korsa två körfält fram och tillbaka flera gånger istället för att ligga kvar och passera är ju inte direkt lämpligt, eller vad tycker du?"
Arbetskamraten är 52år och alltså ingen 20-åring som polismannen kunde skrämma upp och lura.
[b]Vad lär bilskolan ut?[
/b]
Nu var det nåt år sen jag tog körkort men tror jag kommer ihåg att är det 70 väg eller lägre ska man ligga kvar i sitt körfält även om man ska köra om annars är det vänsterfil som gäller. sen verkar ju uttrycken KÖRA OM och PASSERA kunna tolkas lite som man vill. Har nog aldrig lyckas köra om en bil utan att passera den
Nu var det nåt år sen jag tog körkort men tror jag kommer ihåg att är det 70 väg eller lägre ska man ligga kvar i sitt körfält även om man ska köra om annars är det vänsterfil som gäller. sen verkar ju uttrycken KÖRA OM och PASSERA kunna tolkas lite som man vill. Har nog aldrig lyckas köra om en bil utan att passera den
Det var det vi tyckte var märkligt men när jag fick höra "skillnaden" så lät den vettig. Dvs om jag gör något som kallas omkörning så har jag varit tvungen att byta fil för att komma om.
Sen låter ju böterna vettigare om han gjorde slalomkörningen typ vid Haga Norra där det är 70km/h och tillåtet att passera/köra om på insidan. Men så sa han inte. Verkar ju konstigt att han skulle ljuga om var han blev bötfälld.
En arbetskamrat fick för nått år sen 600:- i böter för "slalomkörning" på E4 mellan Väsby och Häggvik.
Han körde på vid Väsby och behöll bilen i högerfilen. Sen kommer han ikapp en bil i mittenfilen. Han byter då hela vägen till vänster och kör om för att sen återgå till högerfilen. Strax innan Häggvik gör han samma sak.
Polisen som legat en bit bakom sen första omkörningen drar på blåsljus och stoppar honom. Efter ett "VAAAA?!?!?!?" när han hör vad han fick böter för så frågar han självklart va fan polismannen menar eftersom man inte får köra om på insidan.
"-Precis, du får inte KÖRA OM på insidan. Du får dock PASSERA på insidan."
"-Eeeh, va? Vad är skillnaden?"
"-Om du byter till högerfilen för att köra om på insidan så kör du just om. Men om du redan ligger i högerfilen och kommer ikapp en bil så kan du ligga kvar eftersom du då PASSERAR bilen från högerfilen. Att korsa två körfält fram och tillbaka flera gånger istället för att ligga kvar och passera är ju inte direkt lämpligt, eller vad tycker du?"
Arbetskamraten är 52år och alltså ingen 20-åring som polismannen kunde skrämma upp och lura.
Vad lär bilskolan ut?
Tycker polismannen tolkat lagen fel. Om man redan ligger i högerfilen och kommer ikapp en som ligger i vänsterfilen så får du fortfarande inte köra om. Om du däremot kommer på PÅFARTEN får du köra om, eftersom det är ett passerande, men då är du ju inte inne på själva motorvägen än.
Det har snackats mycket om vänsterfilsslickare och folk som inte flyttar sig från vänsterfilen och därmed "tvingar" bakomvarande att göra en olaglig omkörning / laglig passering till höger, men jag kör ofta på en motorväg där det är tre körfält åt vardera hållet, och varför medelsvensson alltid envisas med att hålla sig i den mittersta filen trots att högerfilen är tom har jag väldigt svårt att förstå, särskilt när dom håller betydligt lägre hastighet än högsta tillåtna. Är dom rädda för vägrenarna eller? Situationen blir extra knepig om man själv ligger längst till höger och kommer ikapp bilen i mittfilen. Får man passera på insidan eller ska man göra ett farligt dubbelt filbyte och köra om till vänster? Som någon nämnt så är det ena eller det andra altetnativet lagligt respektive olagligt beroende på ifall hastighetsbegränsningen är över eller under 70. Jag känner faktiskt en körlärare som erkänt att han brukar passera / köra om på högersidan. Om inte annat så kanske det blir en tankeställare för mittfilspuckot. Det är väl nånting svenskt, vi har mellanmjölk för att vi inte kan bestämma oss för ifall vi ska ha lättmjölk eller standardmjölk, och i kärnkraftsomröstningen där vi skulle rösta om ifall vi skulle ha kärnkraft eller inte, JA eller NEJ, så fanns det TRE alternativ att rösta på. Alltså kör vi i mittenfilen om det finns tre filer.
Sen retar jag mig på beteenden som folk har i trafiken, uppförande som dom aldrig skulle tänka sig om dom inte satt inuti sitt plåtskal, som t.ex att smita före i köer, ligga kvar i vänsterfilen ända fram till avfarten, långt efter att spärrlinjen börjat och sedan kasta sig ut tvärs över högerfilen och ut på avfarten precis före trafikdelaren i en minimal lucka mellan två bilar, eller ligga på bögavstånd bakom framförvarande bara för att visa sitt missnöje över framförvarandes hastighet eller nåt. Hade samma person stått i kön på systemet eller på ICA skulle ett sådant beteende aldrig accepteras. Ändå är man faktiskt mera anonym i det läget, man brukar inte ha en nummerplåt hängande på ryggen...
...men jag kör ofta på en motorväg där det är tre körfält åt vardera hållet, och varför medelsvensson alltid envisas med att hålla sig i den mittersta filen trots att högerfilen är tom har jag väldigt svårt att förstå...
Jag har hört en förklaring som jag tror mest på (från en kvinna såklart):
"-Då slipper man byta fil varje gång man kommer till en påfart och en annan bil ska in på motorvägen...".
När jag körde hem på E4:an igår blev jag utsatt för ett alldeles överjävligt irritationsmoment i trafiken:
Det är slask på vägen. Snöblandat regn. Bilar drar upp brun äcklig snömodd och saltvatten på precis allt som ligger inom 50 meter bakom dem. Alla håller rejäla avstånd för att slippa bli nedsölade av den där sörjan. Folk visar hänsyn mot varandra. När omkörningar sker ligger de kvar i vänsterfilen extra länge för att inte söla ned den andres bil. På radion går lugna favoriter. Allt är trevligt och gemytligt. Motorvägsutopi råder.
I backspegeln ser jag plötsligt en BMW som håller en betydligt högre hastighet än mina lagliga 110. Fine. Lägger mig så långt till höger som jag kan och sänker min egen hastighet något för att undvika att bli alltför nedstänkt av hans framfart. Ca 70 meter framför mig har jag en annan bil, så jag tänkte att BMW:n skulle hålla sig kvar i vänsterfilen tills han har passerat oss båda och därmed minimera sitt stänkande. Vilken vettig människa som helst skulle ju ha agerat så.
I helvete. Han svängde givetvis in i högerfilen efter omkörningen precis framför min motorhuv, vilket resulterade att hela bilen blev täckt av brun sörja och saltvatten. Det var inte mer än två meter mellan bilarna när han svängde in framför. Några få sekunder senare gick han över i vänsterfilen igen för nästa omkörning och utsatte sedan han som var framför mig för samma behandling.