Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Det finns en lag om att hastighetsmätaren inte får visa en lägre hastighet än den verkliga, och för att vara säker på att den inte gör det brukar man lägga på en liten positiv felvisning, "glädjemätare". Nu börjar det iofs bli vanligt med GPS och den kan kanske ge en mer exakt hastighetsangivelse, men dom allra flesta använder nog bilens hastighetsmätare som riktmärke. Jag tvivlar ju lite på att den där gubben i hatt som man retar sig på sitter och kör efter hastigheten som anges på GPS:en. Men får väl vara glad om han över huvud taget tittar på bilens instrumentering, eller om han har glasögon som gör att han får in fokus där.
Jo det är givetvis vad jag menar, i förhållande till GPS'en så skiljer hastigheten 5-10% beroende på årgången på bilen. Skulle ha skrivit det i min tidigare post..
Men det har du helt rätt i, att majoriteten av alla bilister använder den vanliga hastighetsmätaren och inte GPS.
Dock hade jag inte en aning om att hastighetsmätare inte fick visa fel neråt, vad kommer det sig?