2009-11-23, 13:06
Medlem
boppaloozs avatar
Allra mest irriterande i trafilen alla katergorier är väl ändå den där som sitter bredvid och talar om att där skulle du ha svängt eller att nu kör du minsann 5 kilometer i timmen för fort, eller där skulle du väl ha använt blikersen.
Citera
2009-11-23, 13:16
Medlem
DertyHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Ja det kan det, det heter även att man skall underlätta framkomlighet för sina medtrafikanter, vilka många inte verkar fatta "näääämen här ligger jag o håller laglig hastighet o då ska minsann o dar aaaaalla andra hålla síg till desamma". Ja?...Eller så kan man helt enkelt underlätta för dom som vill förbi istället (i den mån det går självklart)
Men om jag t.ex. håller 50 på 50-väg eller 70 på 70-väg känns det ju märkligt att jag blir omkörd. Om jag åker i 70 på en 70-väg, där alltså den högst tillåtna hastigheten är 70 km/h, så bör det inte finnas någon anledning till omkörning.
Citera
2009-11-23, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Allra mest irriterande i trafilen alla katergorier är väl ändå den där som sitter bredvid och talar om att där skulle du ha svängt eller att nu kör du minsann 5 kilometer i timmen för fort, eller där skulle du väl ha använt blikersen.

Ja, fyfan vad man hatar när folk bredvid klagar. Helst dom som inte ens har körkort själv
Citera
2009-11-23, 14:50
Medlem
Tha:Hiphopsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DertyHarry
Men om jag t.ex. håller 50 på 50-väg eller 70 på 70-väg känns det ju märkligt att jag blir omkörd. Om jag åker i 70 på en 70-väg, där alltså den högst tillåtna hastigheten är 70 km/h, så bör det inte finnas någon anledning till omkörning.
Håller du 70km/h efter den "vanliga" mätaren? För dessa mätare har en tendens att halka efter lite, på nyare bilar handlar det om ca 5% och på äldre handlar det om ca 10% felvisning.
Citera
2009-11-23, 15:22
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tha:Hiphopster
Håller du 70km/h efter den "vanliga" mätaren? För dessa mätare har en tendens att halka efter lite, på nyare bilar handlar det om ca 5% och på äldre handlar det om ca 10% felvisning.
Det finns en lag om att hastighetsmätaren inte får visa en lägre hastighet än den verkliga, och för att vara säker på att den inte gör det brukar man lägga på en liten positiv felvisning, "glädjemätare". Nu börjar det iofs bli vanligt med GPS och den kan kanske ge en mer exakt hastighetsangivelse, men dom allra flesta använder nog bilens hastighetsmätare som riktmärke. Jag tvivlar ju lite på att den där gubben i hatt som man retar sig på sitter och kör efter hastigheten som anges på GPS:en. Men får väl vara glad om han över huvud taget tittar på bilens instrumentering, eller om han har glasögon som gör att han får in fokus där.
Citera
2009-11-23, 15:42
Medlem
Bobbo.s avatar
Folk som inte blinkar, leder till många onödiga stopp vid rondeller bl.a.
Citera
2009-11-23, 16:17
Medlem
Folk (kärringar och gamla gubbar) som kör rätt ut i rondeller så man får tvärnita fast man har företräde!
Citera
2009-11-23, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Folk (kärringar och gamla gubbar) som kör rätt ut i rondeller så man får tvärnita fast man har företräde!

Regel 1, 2, 3 och 4 i trafiken. Man har _aldrig_ företräde, andra har väjningsplikt. Man har inga rättigheter, bara skyldigheter.
Citera
2009-11-23, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Det finns en lag om att hastighetsmätaren inte får visa en lägre hastighet än den verkliga, och för att vara säker på att den inte gör det brukar man lägga på en liten positiv felvisning, "glädjemätare". Nu börjar det iofs bli vanligt med GPS och den kan kanske ge en mer exakt hastighetsangivelse, men dom allra flesta använder nog bilens hastighetsmätare som riktmärke. Jag tvivlar ju lite på att den där gubben i hatt som man retar sig på sitter och kör efter hastigheten som anges på GPS:en. Men får väl vara glad om han över huvud taget tittar på bilens instrumentering, eller om han har glasögon som gör att han får in fokus där.
Jo det är givetvis vad jag menar, i förhållande till GPS'en så skiljer hastigheten 5-10% beroende på årgången på bilen. Skulle ha skrivit det i min tidigare post..

Men det har du helt rätt i, att majoriteten av alla bilister använder den vanliga hastighetsmätaren och inte GPS.
Dock hade jag inte en aning om att hastighetsmätare inte fick visa fel neråt, vad kommer det sig?
Citera
2009-11-23, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tha:Hiphopster
Dock hade jag inte en aning om att hastighetsmätare inte fick visa fel neråt, vad kommer det sig?
Om du fick fortkörningsböter när du körde prick hastighetsbegränsningen enligt din mätare hade du väl såklart inte accepterat det, därför.
Citera
2009-11-23, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Om du fick fortkörningsböter när du körde prick hastighetsbegränsningen enligt din mätare hade du väl såklart inte accepterat det, därför.
Haha, tackar för det. Förståndet räckte inte riktigt så långt.

Edit: 600
Citera
2009-11-23, 21:57
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86

Det är väl just den argumentationen man vill slippa, typ "men jag körde exakt 50 enligt min mätare".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in