2021-07-22, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Ok men nu vet du då.. högre hastigheter(olaglig hastighet) =större risker, enkel logik.
Jaja. Eftersom jag är en av de som du irriterar dig på så hade jag sluppit fråga om du förklarat.
Jag är medveten om att risken är högre men det är för mig en kalkylerad risk.
Citera
2021-07-22, 10:03
Medlem
carminaburanas avatar
folk som kör 10 km under hastighetsbegränsningen men sen skiter i att blinka i rondeller.
Citera
2021-07-22, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Jaja. Eftersom jag är en av de som du irriterar dig på så hade jag sluppit fråga om du förklarat.
Jag är medveten om att risken är högre men det är för mig en kalkylerad risk.

Blir irriterad när jag kör lagligt men har nån dåre precis i arslet. Måste jag tex bromsa snabbt för en älg eller liknande finns det inte en chans att du tex skulle hinna stanna utan att köra in i mig . Visst kör fort du , men varför inte hålla rimligt avstånd sen köra om när läge ges?
Citera
2021-07-22, 13:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Man kan väl konstatera att det finns stora brister i körkortsprovens utformning när man släpper igenom folk som inte förstår att man behöver anpassa sig till de regler som finns för att trafiken ska flyta på och bli säker för alla, vilket bland annat innebär att man inte får köra efter eget tycke och smak. Någon form av psykologisk lämplighetsprövning hade nog varit önskvärt innan man får ta körkortet och att man återkommande testar av denna. Olyckor orsakas av i princip uteslutande den mänskliga faktorn och att folk inte följer de mycket enkla regler som finns i trafiken. Man är ju i alla fall den absolut sista personen som ska klaga på att andra trafikanter inte följer trafikreglerna om man själv inte klarar av detta.

Tycker du att det verkar ägnat att få trafiken att flyta smidigt när en 60-väg plötsligt övergår till 40 för att sedan efter bara ett femtiotal meter gå tillbaka till att bli en 60-väg igen? Finns en hel del sådana vägpartier som är helt knäppt hastighetssatta och där det inte finns någon rimlig anledning att sakta ned. Det gör bara att körningen blir ryckig och folk blir irriterade.
Citera
2021-07-22, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nydator
Tycker du att det verkar ägnat att få trafiken att flyta smidigt när en 60-väg plötsligt övergår till 40 för att sedan efter bara ett femtiotal meter gå tillbaka till att bli en 60-väg igen? Finns en hel del sådana vägpartier som är helt knäppt hastighetssatta och där det inte finns någon rimlig anledning att sakta ned. Det gör bara att körningen blir ryckig och folk blir irriterade.
Till skillnad från folks allmäna tyckande så har dylika hastighetssänkningar förmodligen en viss evidens bakom sig. Blir man irriterad över att behöva följa hastighetsbegräaningarna på våra vägar så är det en indikation på att man saknar den mentala mognad som krävs för att framföra sitt fordon säkert och man ska nog lämna tillbaka sitt körkort.
Citera
2021-07-22, 13:43
Medlem
Citat:

Sannolikt finns det en anledning bakom den idéen. Att man blir irriterad av det är helt irrelevant. Tex ett ställe där jag kör ofta så är det 80 , sen 60 ett fåtal meter sen 80 igen. Kanske för att det är en korsning just där och folk ska sakta ner till 60 den korta sträckan, varför tror du ?
Citera
2021-07-22, 13:43
Avslutad
Citat:
Till skillnad från folks allmäna tyckande så har dylika hastighetssänkningar förmodligen en viss evidens bakom sig. Blir man irriterad över att behöva följa hastighetsbegräaningarna på våra vägar så är det en indikation på att man saknar den mentala mognad som krävs för att framföra sitt fordon säkert och man ska nog lämna tillbaka sitt körkort.

Politiker älskar lydiga stjärtgossar som du. Hoppas det känns bra att vara älskad av jordens vidrigaste avskum.
Citera
2021-07-22, 13:45
Medlem
Citat:

Exakt! Tyvärr alltför många som inte förstår detta .
Citera
2021-07-22, 13:45
Medlem
EU moppar som har förvandlat alla 70 vägar till 30 vägar med gigantiska köer börjar bli rätt irriterande.
Citera
2021-07-22, 13:56
Medlem
Citat:
Politiker älskar lydiga stjärtgossar som du. Hoppas det känns bra att vara älskad av jordens vidrigaste avskum.
Stjärtgossar kan man nog snarare kalla de hetsporrar som lägger sig i baken på bilen framför för att de är irriterade över att världen, hastigheten och trafiken inte kretsar kring just deras egna inbillade behov. Me-myself-and-I-generationen skulle behövt ett riktigt mentalt anlagstest och en psykologisk utvärdering innan de fick ta körkort.
Senast redigerad av pf10 2021-07-22 kl. 14:50.
Citera
2021-07-22, 14:03
Avslutad
Citat:
Stjärtgossar kan man nog snarare kalla de hetsarsporar som lägger sig i baken på bilen framför för att de är irriterade över att världen, hastigheten och trafiken inte kretsar kring just deras egna inbillade behov. Me-myself-and-I-generationen skulle behövt ett riktigt mentalt anlagstest och en psykologisk utvärdering innan de fick ta körkort.

Det handlar om att köra efter omständigheterna men sånt fattar inte undergivna typer som du eftersom ni likt troskyldiga småbarn utgår från att det alltid finns goda syften bakom alla regler, lagar och bestämmelser som politikerna hittar på.
Citera
2021-07-22, 14:05
Medlem
Citat:
Det handlar om att köra efter omständigheterna men sånt fattar inte undergivna typer som du eftersom ni likt troskyldiga småbarn utgår från att det alltid finns goda syften bakom alla regler, lagar och bestämmelser som politikerna hittar på.

Ja och efter omständigheterna gäller alltid att köra i lägre hastighet än angiven skylt, inte högre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in