2021-07-14, 14:45
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Handlar om man man ska kunna dänka från 90 till 50 på ett trafiksäkert sätt.

Dänka dank dunkit. I det aktuella fallet, från 80 till 40. Nu är det två här som påtalar att skyltad hastighet är det som gäller - det har alltså inte alltid varit uppenbart för er tidigare och försöker upplysa andra om detta självklara? Själv har jag roligt vid den typen av skyltning - åt andra hållet - från 40-80. Hojarna (utom vs1400'an) är drevade till 130 på ettan. Vad andra gör i trafiken får stå för dem, själv lägger jag mig inte i andras knasiga, konstiga, idiotiska eller farliga beteenden utan försöker hålla mig ur vägen så gott det går. Min enda reaktion på andra trafikanter är att hälsa (specifikt) på andra motorcyklister och stannar om de ser ut att behöva hjälp.
Citera
2021-07-14, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Dänka dank dunkit. I det aktuella fallet, från 80 till 40. Nu är det två här som påtalar att skyltad hastighet är det som gäller - det har alltså inte alltid varit uppenbart för er tidigare och försöker upplysa andra om detta självklara? Själv har jag roligt vid den typen av skyltning - åt andra hållet - från 40-80. Hojarna (utom vs1400'an) är drevade till 130 på ettan. Vad andra gör i trafiken får stå för dem, själv lägger jag mig inte i andras knasiga, konstiga, idiotiska eller farliga beteenden utan försöker hålla mig ur vägen så gott det går. Min enda reaktion på andra trafikanter är att hälsa (specifikt) på andra motorcyklister och stannar om de ser ut att behöva hjälp.

Ja, ökningar brukar inte skyltas i förväg men väl en kraftig sänkning och det var säkningar jag avsåg (och inte dänkningar). Förstår inte riktigt vad ditt inlägg har med ämnet att göra?
Citera
2021-07-14, 22:06
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
JFörstår inte riktigt vad ditt inlägg har med ämnet att göra?

Jag postade en google-maps länk i något av de första inläggen där jag ondgjorde mig över det absurda i att varna för 40 - precis innan en avsmalnande bro där två långtradare inte kan mötas samtidigt.

Tar det i repris:
https://www.google.se/maps/@60.3996642,17.0096238,3a,34.8y,238.8h,88.4t/data=!3m6!1e1!3m4!1sRwMGplr2CWvK1-Ye1Oh_6A!2e0!7i16384!8i8192?hl=en

Over and out...
Citera
2021-07-14, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Jag postade en google-maps länk i något av de första inläggen där jag ondgjorde mig över det absurda i att varna för 40 - precis innan en avsmalnande bro där två långtradare inte kan mötas samtidigt.

Tar det i repris:
https://www.google.se/maps/@60.3996642,17.0096238,3a,34.8y,238.8h,88.4t/data=!3m6!1e1!3m4!1sRwMGplr2CWvK1-Ye1Oh_6A!2e0!7i16384!8i8192?hl=en

Over and out...

Det är ju en 80-väg som övergår i 40. Alternativet hade varit att sätta en 60-skylt emellan. Kanske hade varit lämpligare med tanke på bron...
Citera
2021-07-15, 01:35
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoppsmäll
Med det synsättet så kommer du aldrig klara teori- eller förarprov. och eftersom du resonerar så är det kanske lika bra...

De klarade jag för längesedan så helt oväsentligt i sammanhanget.

Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Det är ju ingen rekommendation.. Du får ju inte köra snabbare än hastigheten som står angiven på skylten.

Jo det både får jag och gör jag om omständigheterna tillåter det. Ibland kör jag även under skyltad hastighet om jag känner för det och omständigheterna tillåter.
Det är också det som är skillnad på att använda sin hjärna till att bedöma saker själv alt. vara en slavdriven lämmel som de flesta andra.
Citera
2021-07-15, 08:47
Medlem
stoppsmälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite

Det verkar inte så, eftersom du inte kan och förstår trafikregler. Gjorde du proven så som du resonerar så hade du kuggats.

Du verkar som typen som minsann "vet bättre" än vad forskare och trafiksäkerhetsexperter gör. Jag känner några sådana. Det är dom som blir vansinniga när andra kör precis likadant som dom själva.

//SS
Citera
2021-07-15, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite

Jo det både får jag och gör jag om omständigheterna tillåter det. Ibland kör jag även under skyltad hastighet om jag känner för det och omständigheterna tillåter.
Det är också det som är skillnad på att använda sin hjärna till att bedöma saker själv alt. vara en slavdriven lämmel som de flesta andra.
Man kan väl konstatera att det finns stora brister i körkortsprovens utformning när man släpper igenom folk som inte förstår att man behöver anpassa sig till de regler som finns för att trafiken ska flyta på och bli säker för alla, vilket bland annat innebär att man inte får köra efter eget tycke och smak. Någon form av psykologisk lämplighetsprövning hade nog varit önskvärt innan man får ta körkortet och att man återkommande testar av denna. Olyckor orsakas av i princip uteslutande den mänskliga faktorn och att folk inte följer de mycket enkla regler som finns i trafiken. Man är ju i alla fall den absolut sista personen som ska klaga på att andra trafikanter inte följer trafikreglerna om man själv inte klarar av detta.
Citera
2021-07-17, 18:15
Medlem
Att folk verkligen inte förstår vad en hastighetsgräns innebär, eller iallafall skiter totalt i det..
Citera
2021-07-20, 14:28
Medlem
Citat:
Att folk verkligen inte förstår vad en hastighetsgräns innebär, eller iallafall skiter totalt i det..
Varför irriterar det dig?
Citera
2021-07-20, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Varför irriterar det dig?

För att folk struntar i lagen och att det givetvis ökar risken till olyckor om folk kör för fort, vad tror du ?
Citera
2021-07-22, 09:49
Medlem
Citat:
För att folk struntar i lagen och att det givetvis ökar risken till olyckor om folk kör för fort, vad tror du ?
Hade jag trott något så hade jag knappast frågat.
Citera
2021-07-22, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Hade jag trott något så hade jag knappast frågat.

Ok men nu vet du då.. högre hastigheter(olaglig hastighet) =större risker, enkel logik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in