2006-12-14, 01:10
Medlem
Jari78s avatar
Tycker att man har glömt att nämna efterblivna fotgängare som - när de ska gå över ett övergångsställe - inte börjar gå över förrän jag har stannat helt, trots att jag tydligt deklarerat att jag kommer att släppa över dem genom att sakta ner till krypfart. De är miljöbovar och ett ständigt irritationsmoment, åtminstone i Lund. Cyklister som skiter i alla trafikregler som finns och sinnessjuka fartdårar som kör om i 80 mitt i stan platsar också på min lista.
Citera
2006-12-14, 10:30
Medlem
Magnums avatar
Hade väl för mig att jag skapat en liknande tråd:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=336417

De kanske går att sammanfoga?
Citera
2006-12-14, 10:39
Medlem
bitternas avatar
1. Folk som inte BLINKAR, jag blir fullständigt vansinnig på sån slapphet.

2. Folk som sätter på helljus innan mötesögonblicket.
Citera
2006-12-14, 10:55
Medlem
lowrides avatar
1. Fartkameror

2. Folk som ligger 5-10 km under hastighetsbegränsningen i tätbebygt område där omkörningsmöjligheter ofta saknas.

3. Folk som smiter in framför en när de har väjningsplikt vilket gör att jag måste minska farten för att inte köra in i dem.
Citera
2006-12-14, 11:28
Medlem
soppatorsks avatar
Jag får totalt psykbryt på folk som ska svänga av vägen och bromsar in hur länge som helst!
T.ex. jag ligger bakom en bil på 70 väg, och framförvarande ska svänga av höger och bromsar in 3km innan och när h*n äntligen kommit fram till svängen är farten 10-15 km/h och bromsar upp hela trafiken. Då sitter jag oftast och skriker allt vad jag orkar och kokar av ilska.

Sen avskyr jag folk som inte kan flytta på sej när man vill köra om, personligen tycker jag det är pinsamt att ligga kvar mitt i vägen när det rullar upp nån bil och vill köra om, nej jag gillar väl inte paragraf ryttare helt enkelt..
Citera
2006-12-14, 11:44
Medlem
Rokker_87s avatar
Hatar folk som kör 70 på en 90 sträcka bara för att de finns vägkamror vid vägen
Citera
2006-12-14, 12:13
Medlem
SlowJoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soppatorsk
Jag får totalt psykbryt på folk som ska svänga av vägen och bromsar in hur länge som helst!
T.ex. jag ligger bakom en bil på 70 väg, och framförvarande ska svänga av höger och bromsar in 3km innan och när h*n äntligen kommit fram till svängen är farten 10-15 km/h och bromsar upp hela trafiken. Då sitter jag oftast och skriker allt vad jag orkar och kokar av ilska.

Sen avskyr jag folk som inte kan flytta på sej när man vill köra om, personligen tycker jag det är pinsamt att ligga kvar mitt i vägen när det rullar upp nån bil och vill köra om, nej jag gillar väl inte paragraf ryttare helt enkelt..

Du har faktiskt stöd i lagen också! Intressanta utdrag ur Trafikförordningen (1998:1276):

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
Gemensamma bestämmelser

2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar.
Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.

Hastighet
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

Möte och omkörning på väg

38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.
Citera
2006-12-14, 14:36
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeeWee_Poison
Om ALLA skulle ställa sig 15 meter bakom framförvarande bil tror jag att köerna skulle rulla på bra mycket bättre än vad det gör när alla jävlar ska stå uppepå min dragkrok...
?????? Hur då? Du menar att om alla i en kö vid ett rödljus står med 15 meters mellanrum så flyter det på bättre när det blir grönt? Visst kanske, OM MAN BOR 5 MIL UT I SKOGEN UTANFÖR BENGTSFORS! . Vilka köer skulle det inte blivit inne i städerna! Och inte nog med det, extra retligt är det om man ska svänga vänster eller höger i separata filer. Det händer flera gånger att man inte hinner med att komma fram innan det slår om till grönt bara för att en del idioter har extremt långt till framförvarande bil.
Citera
2006-12-14, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
?????? Hur då? Du menar att om alla i en kö vid ett rödljus står med 15 meters mellanrum så flyter det på bättre när det blir grönt? Visst kanske, OM MAN BOR 5 MIL UT I SKOGEN UTANFÖR BENGTSFORS! . Vilka köer skulle det inte blivit inne i städerna! Och inte nog med det, extra retligt är det om man ska svänga vänster eller höger i separata filer. Det händer flera gånger att man inte hinner med att komma fram innan det slår om till grönt bara för att en del idioter har extremt långt till framförvarande bil.
Om alla hade accelererat exakt lika mycket och snabbt så hade det nog funkat att stå precis bakom varandra, men hur ofta får inte du trampa på bromsen för att Hilda i bilen framför dig inte kan acc:a ordentligt? Det utlöser då en kedjereaktion på alla blar bakom dig som då också får ställa sig på bromsen.

Kan lova dig att du inte kommer komma fram en minut snabbare bara för att du ska parkera 2,5cm bakom min kofångare...
Citera
2006-12-14, 17:19
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Om alla hade accelererat exakt lika mycket och snabbt så hade det nog funkat att stå precis bakom varandra, men hur ofta får inte du trampa på bromsen för att Hilda i bilen framför dig inte kan acc:a ordentligt? Det utlöser då en kedjereaktion på alla blar bakom dig som då också får ställa sig på bromsen.

Kan lova dig att du inte kommer komma fram en minut snabbare bara för att du ska parkera 2,5cm bakom min kofångare...
Förstår inte riktigt hur du resonerar egentligen. Visst, det är möjligt att vi kommer iväg lika snabbt, men det är inte det jag retar mig på utan effekterna av det. DVS, långa bilköer, samt om jag ska svänga till vänster i en korsning och inte kommer fram till den tomma filen på grund av att det är löst folk som håller alldeles för långt avstånd till framförvarande bil. Vad spelar det dig för roll om jag står 50 cm bakom din kofångare? Får jag inte parkera bakom dig heller?
Citera
2006-12-14, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Förstår inte riktigt hur du resonerar egentligen. Visst, det är möjligt att vi kommer iväg lika snabbt, men det är inte det jag retar mig på utan effekterna av det. DVS, långa bilköer, samt om jag ska svänga till vänster i en korsning och inte kommer fram till den tomma filen på grund av att det är löst folk som håller alldeles för långt avstånd till framförvarande bil. Vad spelar det dig för roll om jag står 50 cm bakom din kofångare? Får jag inte parkera bakom dig heller?
Du verkar vara en jävligt egofixerad bilförare. Klart som fan jag inte ställer mig 15 meter bakom en bil vid ett rödljus, men i en regelrätt kö ställer jag mig 15 meter bakom eftersom det både är säkrare och bekvämare.
Citera
2006-12-14, 17:43
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Du verkar vara en jävligt egofixerad bilförare. Klart som fan jag inte ställer mig 15 meter bakom en bil vid ett rödljus, men i en regelrätt kö ställer jag mig 15 meter bakom eftersom det både är säkrare och bekvämare.
Houston, we have a problem!

Edit: Intressant att du kallar mig egocentrerad i trafiken. Det är inte jag som vägrar släppa förbi bilar som ska till vänster eller höger och stoppar upp trafiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in