Citat:
Ursprungligen postat av soppatorsk
Jag får totalt psykbryt på folk som ska svänga av vägen och bromsar in hur länge som helst!
T.ex. jag ligger bakom en bil på 70 väg, och framförvarande ska svänga av höger och bromsar in 3km innan och när h*n äntligen kommit fram till svängen är farten 10-15 km/h och bromsar upp hela trafiken. Då sitter jag oftast och skriker allt vad jag orkar och kokar av ilska.
Sen avskyr jag folk som inte kan flytta på sej när man vill köra om, personligen tycker jag det är pinsamt att ligga kvar mitt i vägen när det rullar upp nån bil och vill köra om, nej jag gillar väl inte paragraf ryttare helt enkelt..
Du har faktiskt stöd i lagen också! Intressanta utdrag ur Trafikförordningen (1998:1276):
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
Gemensamma bestämmelser
2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar.
Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.
Hastighet
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
Möte och omkörning på väg
38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.