2020-06-11, 10:57
  #4537
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Du borde googla innebörden av rättshaverist då du inte känner till innebörden.

regelverket har inte ändrats på minst 30 år. Om nån hävdar det så är det ju upp till den att bevisa detta vilket inte gjorts ännu, varken här eller i mastodonttråden om CPL. Regeländringar sker inte via ryktesvägen kan jag upplysa dig om. Du tror på nånting som du har "hört" andra säga, och för det sen vidare till nästa person osv osv tills ni tror att det är sant. Hade det skett förändringar så hade nog transportstyrelsen ändrat sina direktiv på hemsidan, vilket inte skett iaf sen jag tog körkort för si så där 30 år sen.
Regler/tillämpning.
Jag tog körkort 1987 samt 1991. Däremellan hade jag en ingivelse att göra en grej som inte var så smart. Redan där fick jag lära mig två olika sätt att köra i CP och då med samma lärare.
Sedan dess har jag gått handledarutbildningar vilket är skitbra då man kan uppdatera sina kunskaper och när man sedan är osams med sin elev så kan man lära sig ännu mer nya saker eftersom eleven har pluggat och kan överbevisa en.
Minst tre gånger har man ändrat tillämpningen sedan 1987.

Att man ska blinka när man gör en sidoförflyttning fick jag lära mig 1987 och det har knappast ändrats sedan dess. Misstänker att du kör Audi eftersom du har så stora problem med blinkers.
Citera
2020-06-11, 11:10
  #4538
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Regler/tillämpning.
Jag tog körkort 1987 samt 1991. Däremellan hade jag en ingivelse att göra en grej som inte var så smart. Redan där fick jag lära mig två olika sätt att köra i CP och då med samma lärare.
Sedan dess har jag gått handledarutbildningar vilket är skitbra då man kan uppdatera sina kunskaper och när man sedan är osams med sin elev så kan man lära sig ännu mer nya saker eftersom eleven har pluggat och kan överbevisa en.
Minst tre gånger har man ändrat tillämpningen sedan 1987.

Att man ska blinka när man gör en sidoförflyttning fick jag lära mig 1987 och det har knappast ändrats sedan dess. Misstänker att du kör Audi eftersom du har så stora problem med blinkers.
Såg du inte länken i förra inlägget? Reglerna har INTE ändrats enligt transportstyrelsen. Regler och ev rekommendationer är inte samma sak. Jag kör enligt regler - inget annat, eftersom dessa är de mest logiska oftast. VB i CPL urholkar betydelsen av att köra oblinkat och korrekt, då VB:arna kör rakt in framför en oblinkad bil inne i cirkulationen. Ser de ingen VB så tror de att det är fritt fram och orsakar olyckor. Lika galet som att köra rakt ut på en huvudled framför en annan bil som inte blinkar vänster.

Skulle aldrig köra audi.
__________________
Senast redigerad av Scalping 2020-06-11 kl. 11:16.
Citera
2020-06-11, 11:22
  #4539
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Såg du inte länken i förra inlägget? Reglerna har INTE ändrats enligt transportstyrelsen. Regler och ev rekommendationer är inte samma sak. Jag kör enligt regler - inget annat, eftersom dessa är de mest logiska oftast. VB i CPL urholkar betydelsen av att köra oblinkat och korrekt, då VB:arna kör rakt in framför en oblinkad bil inne i cirkulationen. Ser de ingen VB så tror de att det är fritt fram och orsakar olyckor. Lika galet som att köra rakt ut på en huvudled framför en annan bil som inte blinkar vänster.

Skulle aldrig köra audi.
Ja jag kan mata troll.
Kan inte min herre läsa och förstå text?
Om min herre köper Nationalencyklopedin så kan han själv slå upp ordet tillämpning.
Att min herre inte förstår frasen: Blinka vid sidoförflyttning innebär en av två saker. Antingen kör min herre en Audi utan att förstå det själv eller så är du, min herre bara helt dum i huvudet.
Citera
2020-06-11, 11:56
  #4540
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Ja jag kan mata troll.
Kan inte min herre läsa och förstå text?
Om min herre köper Nationalencyklopedin så kan han själv slå upp ordet tillämpning.
Att min herre inte förstår frasen: Blinka vid sidoförflyttning innebär en av två saker. Antingen kör min herre en Audi utan att förstå det själv eller så är du, min herre bara helt dum i huvudet.

Svara på frågan eller stäng kakhålet.

Läste du länken eller gjorde det för ont att bemöta?
Citera
2020-06-11, 12:46
  #4541
Medlem
Okej, vi gör det pedagogiskt lätt för Scalping att förstå:

Vad gör man i en CPL?

1. Trafikens grundregel stadgar följande:
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet.

Hur gör beter man sig då?
1§ 2st En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

Hur kan man se till att inte störa annan trafik?
- Att ge tecken och tydlighet:

64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.

65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.

Gissa vad?

Trafikverkets/Transportstyrelsens regel att blinka ut när du lämnar en cirkulationsplats ger inte stöd i lag. Trafikförordningen stadgar inte sådant krav, utan det går in i den paragrafen jag citerade ovan.

En artikel från 2014 om ämnet:
http://www.trafiksakerhet.se/rondellkorning-nya-regler.htm

Ett otroligt bra argument för att inte lite på högerblinkningen:
Citat:
Varför kan vi inte vara säkra på att föraren lämnar cirkulationen?

Alltför vanligt är det att föraren i det vänstra körfältet inte har för avsikt att köra rakt fram utan avser att svänga till vänster. Föraren ger dock tecken/blinkers till höger för tidigt inför sitt körfältsbyte.

Risken är uppenbar om de förare som vill köra in i cirkulationen förlitar sig på att föraren som visat högertecknet ska köra ut ur cirkulationen. Den vänstersvängande föraren är oftast omedveten om risken.
http://www.trafiksakerhet.se/rondellkorning-tecken-blinkers.htm

Ännu en artikel på hur det ligger till:
http://www.trafiksakerhet.se/rondellkorning-tecken-blinkers.htm

Transportstyrelsen får givetvis komma med sina egna föreskrifter, som skall gälla. Men dessa skall inte gå i strid med lag. Trafikförordningen ger inte stöd för högerblink ut från CPL. Det ingår i §65.
Citera
2020-06-11, 13:17
  #4542
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Svara på frågan eller stäng kakhålet.

Läste du länken eller gjorde det för ont att bemöta?
Jag svarade men du förstod inte ords betydelse. Jag kan bara spekulera i varför du inte förstår Svenska ord men dessa kan jag inte yppa då du kommer bli kränkt om jag kallar dig för förståndshandikappad. Därför låter jag bli.
Citera
2020-06-11, 13:54
  #4543
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
bla bla...
att länka till privata tolkningar ger jag inte mycket för, men tack för visat intresse.
__________________
Senast redigerad av Scalping 2020-06-11 kl. 13:58.
Citera
2020-06-11, 13:56
  #4544
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Jag svarade men du förstod inte ords betydelse. Jag kan bara spekulera i varför du inte förstår Svenska ord men dessa kan jag inte yppa då du kommer bli kränkt om jag kallar dig för förståndshandikappad. Därför låter jag bli.
Ja, så brukar det låta när argumenten saknas och aphjärnan tar över, men tack för att du ändå försökte. Sätt på dig din röda "Make America great again"-keps och gå ut i solen istället
__________________
Senast redigerad av Scalping 2020-06-11 kl. 13:58.
Citera
2020-06-11, 14:08
  #4545
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Ja, så brukar det låta när argumenten saknas och aphjärnan tar över, men tack för att du ändå försökte. Sätt på dig din röda "Make America great again"-keps och gå ut i solen istället
Dito. Du har fortfarande inte förstått ordet, tillämpning som är den rätta benämningen över de ändringar som gjorts. Som sagt. Jag får inte kalla dig för idiot. Men jag uppskattar ändå att du lyckas fylla ett flertal sidor i ditt trollande.
Citera
2020-06-11, 15:02
  #4546
Medlem
Vi har en fyrvägskorsning i en tätort, där gäller fullt ut regler att VB om du skall svänga vänster, en information som underlättar för övrig trafik som kan förekomma och dessutom är tvingande.

Av någon anledning bestämmer man sig för att göra om korsningen till en CPL, detta genom att i mitten sätta ett mindre hinder, vi kan säga enbart en stolpe, i övrigt är allt oförändrat. Formellt och enligt reglerna så är det nu ändrat så att den bilist som avser att svänga vänster EJ behöver VB utan endast skall HB när denne skall ut ur CPL, men detta får då givetvis inte ske förrän man passerat (här höll jag på att skriva rakt fram men då hade jag fått andra på mig), 2 avfarten till höger för jag får ju inte ge tecken när jag inte avser att svänga.

Skall jag följa detta får jag en oerhört kort tid att göra detta på och ger samtidigt mina medtrafikanter kort tid att agera. Jämför då med om jag från början VB.

Ingen här säger att det är ett krav, flertalet påtalar att det underlättar för andra. Det är en stor skillnad på vad informationen tillför beroende på vilken CPL vi talar om, min "minirondell" enligt ovan eller en stor med flera filer och avfarter. I det förra fallet tillför VB mycket medan det i det senare fallet blir så mycket mer att beakta att det inte gör stor skillnad. Som annan trafikant får jag ju ändå ha med mig att avsaknaden av VB inte säger något medan om någon VB kan jag i betydligt högre grad räkna med att denne i vart fall inte räknar med att svänga höger.



Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Såg du inte länken i förra inlägget? Reglerna har INTE ändrats enligt transportstyrelsen. Regler och ev rekommendationer är inte samma sak. Jag kör enligt regler - inget annat, eftersom dessa är de mest logiska oftast. VB i CPL urholkar betydelsen av att köra oblinkat och korrekt, då VB:arna kör rakt in framför en oblinkad bil inne i cirkulationen. Ser de ingen VB så tror de att det är fritt fram och orsakar olyckor. Lika galet som att köra rakt ut på en huvudled framför en annan bil som inte blinkar vänster.

Skulle aldrig köra audi.
Citera
2020-06-11, 15:12
  #4547
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
att länka till privata tolkningar ger jag inte mycket för, men tack för visat intresse.

Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Ja, så brukar det låta när argumenten saknas och aphjärnan tar över, men tack för att du ändå försökte. Sätt på dig din röda "Make America great again"-keps och gå ut i solen istället


Okej, vi gör så här då:

Visa mig, och citera, var någonstans i Trafikförordningen det står att högerblink ut från cpl specifikt är ett krav. Leta.
Citera
2020-06-11, 15:16
  #4548
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Dito. Du har fortfarande inte förstått ordet, tillämpning som är den rätta benämningen över de ändringar som gjorts. Som sagt. Jag får inte kalla dig för idiot. Men jag uppskattar ändå att du lyckas fylla ett flertal sidor i ditt trollande.

Det har inte gjorts några ändringar. Det enda som specifikt står om CPL är att du har väjningsplikt in i en CPL och du har väjningsplikt ut från en CPL om du korsar en cykelöverfart etc. Läs de artiklar jag länkande som går igenom Transportstyrelsens schizofreni.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in