Citat:
Ursprungligen postat av
Prodelin
Är du blind i trafiken? ser väl vem som helst när en bil svänger.
Det handlar mer om principsak från dig....
Har inte mycket övers för typer som dig som ska göra prestigefråga om bagateller.
Jag blir aldrig irriterad över att folk inte använder blinkers i rondeller för det finns inget ställe som det är så enkelt att se var bilisten är på väg...
Jag håller med där.
Det problem folk upplever när man inte blinkar (jag själv brukar blinka höger när jag svänger ut, just för att ändå va schysst mot dom som uppskattar detta - men det händer ju att man glömmer), beror nog främst på 2 saker:
1. Dålig "timing" på inbromsningarna, så att man så att man tappar för mycket fart, sista metrarna innan man kommer fram till "linjen"
2. Eco-driving
Punkt 1 ser man ju tydligt om man ställer sig vid ett rödljus, en stopp-skylt eller liknande och kollar på när folk stannar. Dom flesta bromsar "för mycket" i början, för att sen ligga och rulla sakta fram sista metrarna (ev med en liten dutt på slutet för att stanna på rätt ställe). Istället för att ligga på en mer eller mindre konstant retardation hela vägen från det man börjar bromsa tills man står still på rätt ställe (vilket kräver lite skicklighet/bra timing). Ibland så spelar det ju ingen roll - men vid en rondell har ju detta stor betydelse.
Eco driving är ju i princip samma som punkt 1 - fast värre. Där handlar det ju inte bara om "dålig timing", utan att folk verkligen medvetet fiskör extra mycket på slutet av inbromsningarna och hoppas på att slippa stanna.
Om man har t ex 5-10 m kvar till "väjningsplikts-linjen" och ser att en annan bil just kommit in i rondellen från motstående infart eller kommer från infarten till vänster men fortfarande har en liten bit kvar till "linjen" på sin sida, så är det ju vid det läget för tidigt att avgöra vart denne tänker ta vägen om han inte blinkar (det kan du nog hålla med om).
Men håller man bra tempo och fortfarande har en 20-30 km/h kvar vid den punkten, så är ju detta inget bekymmer. Det är bara att rulla in i rondellen - för den andra bilen hinner ändå inte komma fram till en, förrän man sen länge passerat.
Och i dom fallen bilen redan är långt inne i rondellen eller kommit fram till linjen på sin sida, så ser man ju på t ex spårval och hjulens vinkel vart denne tänker ta vägen och fortsätter bara sin inbromsning till stopp om den behövs eller rullar in utan att behöva stanna.
Har man däremot timat inbromsningen illa eller håller på fjanta med Eco driving, och tappat nästan all sin fart (många håller inte mer än kanske 10-15 km/h, när dom har 5-10 m kvar), så blir man ju mycket mer beroende av att se tidigt vart andra bilar tänker ta vägen. Även om den andra bilen just kommit in från motstående infart, så hinner man själv inte förbi utan att hamna i vägen för denne. Det är därför många t o m vill man ska blinka vänster om man kommer från motstående infart och ska runt.