2019-11-25, 15:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kobent
Gubbjävlar som vägrar flytta sig från vänsterfilen och ska såsa i norra/södra länken i 70km/h och så blir de i regel irriterade när man efter 30 sec helljusblinkande tvingas bränna om på insidan, detta självklart utanför rusningstrafikens timmar.

Jag skiter fullständigt i böter men drar självklart ner solskyddet i tunnlarna.

Körde 200 mil i Tyskland i sommar och fick panik när jag skulle köra från Malmö till Sthlm, det är tåg av bilar i vänsterfilen som kör om i 115km/h och vägrar flytta sig efter omkörning, de ska ju om bilen som ligger 250 m framför och då ligger de kvar.

Svenskar är inte duktiga på motorvägskörning den saken är säker...

Det ligger mycket bror duktig i detta beteende, vilket är extremt svenskt.

Det var två gubbar som oberoende av varandra låg i vänsterfilen i flera km idag och blockerade - på en motorväg och europaväg. Jag hade ingen brådska men bara grejen att köra långsammare i omkörningsfilen...
Citera
2019-11-25, 19:45
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Yep och det har blivit mycket värre detta broder duktig beteendet, svenskar är väl mer sossiga idag.
Att följa lagar är väl inte speciellt sossigt.
Det är ju moderater och sverigedemokrater som hela tiden överbjuder varandra med hårdare straff för det mesta.
Citera
2019-11-25, 20:02
Medlem
Mest irriterande i trafiken beror på var men kör.
På t ex en långkörning på 70 - 80 mil på mestadels motorväg är det väldigt irriterande med dom som inte håller en jämn fart.
I dag har de flesta GPS och kan se den verkliga hastigheten.
Lägger man sig då på GPS-fart + 10/15 km/t, som de flesta vana långkörare gör, är det inga störningar.
Inte heller besvär med dem som följer, eller ligger strax under, bilens hastighetmätarevisning.
De ligger i regel 30 km/t under "min" hastighet, och vållar inga större problem vid omkörningar.
Men tyvärr finns det de som ligger och kör ryckigt = pendlar mellan 70 och 90 på 90-väg.
90-vägarna i Norrlands inland kan vara både backiga och kurviga = problem med säkra omkörningar.
Gles trafik för det mesta, men man vågar inte köra om dem som sänker farten i kurvor.

Vad jag vill ha sagt är att jag stör mig på dem som inte kör jämn fart och dessutom inte utnyttjar maxhastigheten(som i oturliga fall resulterar i böter).
Men jag kör aldrig så fort att jag riskerar indraget körkort.
Citera
2019-11-25, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Mest irriterande i trafiken beror på var men kör.
På t ex en långkörning på 70 - 80 mil på mestadels motorväg är det väldigt irriterande med dom som inte håller en jämn fart.
I dag har de flesta GPS och kan se den verkliga hastigheten.
Lägger man sig då på GPS-fart + 10/15 km/t, som de flesta vana långkörare gör, är det inga störningar.
Inte heller besvär med dem som följer, eller ligger strax under, bilens hastighetmätarevisning.
De ligger i regel 30 km/t under "min" hastighet, och vållar inga större problem vid omkörningar.
Men tyvärr finns det de som ligger och kör ryckigt = pendlar mellan 70 och 90 på 90-väg.
90-vägarna i Norrlands inland kan vara både backiga och kurviga = problem med säkra omkörningar.
Gles trafik för det mesta, men man vågar inte köra om dem som sänker farten i kurvor.

Vad jag vill ha sagt är att jag stör mig på dem som inte kör jämn fart och dessutom inte utnyttjar maxhastigheten(som i oturliga fall resulterar i böter).
Men jag kör aldrig så fort att jag riskerar indraget körkort.
Maxhastighet på vintern. Det går väl inte när det är halt och mörkt. Det säkraste är att aldrig köra om. Och att vara beredd på vilda djur och blixthalka.
Citera
2019-11-26, 00:01
Medlem
kobents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det har alltid funnits och kommer alltid finnas folk som begår misstag och gör fel i trafiken. Som enskild bilist så går det inte att göra så mycket själv åt detta mer än att verka som ett föredöme och inte använda andras brister som ursäkt för att själv bryta mot trafikregler. I grund och botten verkar du ändå ha en sund inställning. Därutöver kan man ofta planera sin vardag bättre och gå upp några minuter tidigare på morgonen så att man i så stor mån som möjligt slipper stressa och hetsa upp sig på andra.

Du har helt rätt i att det i grund och botten är mitt fel att jag ibland är stressad pga oplanering i vardagen man hittar t.ex inte garagenyckeln på morgonen och får således springa ner till bilen på morgonen, små detaljer som kan påverka mycket.

Men just såna här stoppbockar kan få det att brinna inombords vid fel tillfälle.

Annars tycker jag svenskar kör väldigt bra och säkert, troligen bland de bästa förarna i världen.

Pratar vi landsbygd med landsvägar så är det istället jag som är en stoppbock för de vana förarna där, kolsvart och duggregn då håller jag oftast hastigheten medans folk vill kasta sig om i farliga krön, har stor respekt för landsvägar men har tack och lov aldrig sett en älg springa över vägen, än.
Senast redigerad av kobent 2019-11-26 kl. 00:04.
Citera
2019-11-26, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Att följa lagar är väl inte speciellt sossigt.
Det är ju moderater och sverigedemokrater som hela tiden överbjuder varandra med hårdare straff för det mesta.

Precis vad jag vill ha fram också (här är vi ju överens för en gångs skull). Det är ju dessutom bara kolla på USA - dom är väl så långt från sossar man kan komma. Men är ändå är ett av dom länder med minst frihet på vägarna, i dom flesta delstater (i alla fall när det kommer till hastigheten).

Men dom som röstar blått och bara har bestämt sig för att skylla allt på "sossarna" och "vänstern" vägrar ju ofta ta till sig detta.

Stockholm har ju dessutom redan borgerlig majoritet i länet - påhejade av Miljöpartiet. Här är lite mer "godis" som kommer från alliansen:
https://mitti.se/nyheter/forslaget-vagavgifter-stockholm/
Citera
2019-11-26, 22:03
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Stockholm har ju dessutom redan borgerlig majoritet i länet - påhejade av Miljöpartiet. Här är lite mer "godis" som kommer från alliansen:
https://mitti.se/nyheter/forslaget-vagavgifter-stockholm/

Skulle inte kalla M för ett borgerligt parti idag och det vet du själv, men du utnyttjar detta i kommentaren...

M är lika borgerliga som S när Göran Persson var statsminister.
Citera
2019-11-26, 22:04
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Så länge man inte besitter förmåga inom telepati så är detta naturligtvis inte möjligt. Det är inte för skojs skull det är krav på att man ska blinka höger när man ska lämna en cirkulationsplats.

Är du blind i trafiken? ser väl vem som helst när en bil svänger.

Det handlar mer om principsak från dig....

Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Jag är yrkesförare av tunga fordon, ekipage om 60t eller mer. Men det spelar ingen roll om jag kör personbil eller lastbil, självklart vill jag att medtrafikanter ska ha kapacitet nog att följa ens de enklaste trafikreglerna, vilket i detta fall är att BLINKA UT UR CP;n!
Polisen har rätt att bötfälla ignorans likt detta! Vilket jag verkligen skulle önska dom gjorde oftare.

Har inte mycket övers för typer som dig som ska göra prestigefråga om bagateller.

Jag blir aldrig irriterad över att folk inte använder blinkers i rondeller för det finns inget ställe som det är så enkelt att se var bilisten är på väg...
Senast redigerad av Prodelin 2019-11-26 kl. 22:08.
Citera
2019-11-26, 23:28
Medlem
Citat:

Har inte mycket övers för typer som dig som ska göra prestigefråga om bagateller.

Jag blir aldrig irriterad över att folk inte använder blinkers i rondeller för det finns inget ställe som det är så enkelt att se var bilisten är på väg...
Vem som helst ser när bilen svänger eller snarare svängt, inte huruvida bilisten tänker svänga av vid nästa avfart eller fortsätta i cirkulationsplatsen. Du tillhör väl förmodligen den ökade skara av bilister som flänger in i cirkulationsplatserna så att de som redan är där inne får trampa hårt på bromsen bara för att du anser dig veta lite bättre än alla andra, trots att ditt vetande i den här frågan bara är en stor illusion.

Man blir ju mörkrädd över alla dina inlägg i den här forumsavdelningen dina påstådda år i trafiken till trots. Du har åsikter om hur andra ska köra med hänvisning till trafikreglerna, samtidigt som du själv endast ska följa reglerna efter eget tycke och smak. Du påstår dig vara en erfaren trafikant, men det ända du verkar ha erfarenhet av är egoism och skitstövleri.
Senast redigerad av pf10 2019-11-26 kl. 23:30.
Citera
2019-11-27, 22:35
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:

det är skitirriterande när folk inte blinkar ur rondeller, det försör hela flowet! Blinka ut för i helvete så at vi framför vet vart ni ska
Citera
2019-11-28, 12:17
Avslutad
Idioter som sänker sin hastighet till 0 när de ska svänga till höger trots noll trafik. Vad är det för fel på er? Stannar up hela trafik momenten bakomliggande.
Citera
2019-11-28, 15:48
Medlem
Citat:

Jag håller med där.
Det problem folk upplever när man inte blinkar (jag själv brukar blinka höger när jag svänger ut, just för att ändå va schysst mot dom som uppskattar detta - men det händer ju att man glömmer), beror nog främst på 2 saker:

1. Dålig "timing" på inbromsningarna, så att man så att man tappar för mycket fart, sista metrarna innan man kommer fram till "linjen"
2. Eco-driving

Punkt 1 ser man ju tydligt om man ställer sig vid ett rödljus, en stopp-skylt eller liknande och kollar på när folk stannar. Dom flesta bromsar "för mycket" i början, för att sen ligga och rulla sakta fram sista metrarna (ev med en liten dutt på slutet för att stanna på rätt ställe). Istället för att ligga på en mer eller mindre konstant retardation hela vägen från det man börjar bromsa tills man står still på rätt ställe (vilket kräver lite skicklighet/bra timing). Ibland så spelar det ju ingen roll - men vid en rondell har ju detta stor betydelse.
Eco driving är ju i princip samma som punkt 1 - fast värre. Där handlar det ju inte bara om "dålig timing", utan att folk verkligen medvetet fiskör extra mycket på slutet av inbromsningarna och hoppas på att slippa stanna.

Om man har t ex 5-10 m kvar till "väjningsplikts-linjen" och ser att en annan bil just kommit in i rondellen från motstående infart eller kommer från infarten till vänster men fortfarande har en liten bit kvar till "linjen" på sin sida, så är det ju vid det läget för tidigt att avgöra vart denne tänker ta vägen om han inte blinkar (det kan du nog hålla med om).
Men håller man bra tempo och fortfarande har en 20-30 km/h kvar vid den punkten, så är ju detta inget bekymmer. Det är bara att rulla in i rondellen - för den andra bilen hinner ändå inte komma fram till en, förrän man sen länge passerat.
Och i dom fallen bilen redan är långt inne i rondellen eller kommit fram till linjen på sin sida, så ser man ju på t ex spårval och hjulens vinkel vart denne tänker ta vägen och fortsätter bara sin inbromsning till stopp om den behövs eller rullar in utan att behöva stanna.

Har man däremot timat inbromsningen illa eller håller på fjanta med Eco driving, och tappat nästan all sin fart (många håller inte mer än kanske 10-15 km/h, när dom har 5-10 m kvar), så blir man ju mycket mer beroende av att se tidigt vart andra bilar tänker ta vägen. Även om den andra bilen just kommit in från motstående infart, så hinner man själv inte förbi utan att hamna i vägen för denne. Det är därför många t o m vill man ska blinka vänster om man kommer från motstående infart och ska runt.
Senast redigerad av C20 2019-11-28 kl. 16:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in