Citat:
Ursprungligen postat av
Prodelin
Det är sorgligt faktiskt, de som vill försvåra för andra och inte hjälpa är oftast politiskt till vänster, de ska fan mig visa för andra och tala om att dom är så präktiga, fyfan för om nån kommer i sista minut tränger sig, då stänger jag dörren på bussen och drar för den jäveln ska lära sig komma i tid.
Fyfan säger jag....vänsterfitta kallar jag såna.
Där håller jag faktiskt inte med om. Högerpartierna propagerar ju mycket för att få för fler poliser i yttre tjänst och det är ju liksom standard att så fort poliser i yttre tjänst inte något att göra, så åker dom ut och jävlas med bilister (främst fartkontroller och civilare som jagar fortkörare).
Samtidigt har ju inte dessa partier uttryckt att dom vill förbättra någonting för oss som vill köra snabbt (och därmed se till att dom poliser som sätts i tjänst bara ägnar sig åt den riktiga brottsligheten och inte att terrorisera bilister).
Det är bara kolla hur det varit nu under våren när det tagits en del nya poliser i tjänst i Stockholmsområdet (ifall du följer Facebook-gruppen som varnar för snuten).
Sen - har du varit i USA och åkt eller kört bil? Ja, soppan är billig - men det är det ända som är bra där. Jag har en brorsa som bor i Seattle och det är poliser överallt verkligen. Dessutom använder dom radar på sina bilar och kan mäta farten på trafik bakom sig (så kommer man körandes i anständig fart längs en väg och det ligger en snutbil längre fram, så har dom ens fart långt innan man kommer ikapp - när man ser snutbilen, är det ofta redan för sent). Sen kan dom även enkelt mäta mötande trafik och t ex kalla på någon av sina kollegor i närheten.
Sen var det ju det där med fiskörning i vänsterfilen. Det är på en magnitud vi aldrig sett här i Sverige. Typ 95% av trafiken håller laglig fart inom 15 km/h (med samma låga hastighetsgränser som här) och det finns överhuvudtaget ingen fil som går snabbare (oavsett hur många filer och gles trafik, det är i varje riktning) och bilar ligger ofta och kör jämsides, utan nån fartskillnad (ofta inte ens 1 km/h).
Kanske funkar att "trycka på" (lägga sig nära eller göra "närrusningar") där också - men det vågade inte min brorsa (som körde) göra.
Många verkar också helt enkelt så korkade att dom inte skulle "fatta vinken" och reaktionen blir ungefär samma som om man skulle "tryckt på" någon på 1-filig sträcka på en 2 + 1-väg här.
Dessutom verkar "brake checks" vanliga (dom flesta såna filmer på nätet är från USA). Så det är nog betydligt farligare att göra så där också. Dom har dock ofta breda vägrenar, så man kan ta sig förbi
- men det lär ju inte ta lång tid innan man åker på en fet böter då, med tanke på alla snutar.
När jag skrev om detta tidigare, så skev "Pollenper" (som också varit där) att han gillade att köra där och tycker dom har en "sund inställning till trafik". Överraskande
Min brorsa värderar väl andra saker högre, än att kunna njuta av att köra bil. Men han tyckte det var underbart att komma hit och köra, kan jag säga - när han var här på besök. Skitkul när vi körde ikapp från Mariefred till Kungsör, så hade jag en Renault Captur med bara 90 hk och hans hyrda XC60 hade väl 190. Jag blev t o m frånåkt på raka partier, haha. Dock höll jag högre fart när det svängde lite mer och vid omkörningar, så jag "vann" på det - men han åkte på bättre än jag förväntat mig från att ha tagit körkort där och puttrat runt på deras vägar i 6 år.
Jag är annars mer av uppfattningen att dessa personer som jävlas med andra i trafiken (eller kassakön) med lagar och regler som ursäkt är generella skitstövlar bara - tror det är ganska oberoende av politisk ställning.