2019-11-24, 10:31
Medlem
kobents avatar
Gubbjävlar som vägrar flytta sig från vänsterfilen och ska såsa i norra/södra länken i 70km/h och så blir de i regel irriterade när man efter 30 sec helljusblinkande tvingas bränna om på insidan, detta självklart utanför rusningstrafikens timmar.

Jag skiter fullständigt i böter men drar självklart ner solskyddet i tunnlarna.

Körde 200 mil i Tyskland i sommar och fick panik när jag skulle köra från Malmö till Sthlm, det är tåg av bilar i vänsterfilen som kör om i 115km/h och vägrar flytta sig efter omkörning, de ska ju om bilen som ligger 250 m framför och då ligger de kvar.

Svenskar är inte duktiga på motorvägskörning den saken är säker...

Det ligger mycket bror duktig i detta beteende, vilket är extremt svenskt.
Senast redigerad av kobent 2019-11-24 kl. 10:36.
Citera
2019-11-24, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Ett vanligt förekommande fenomen som jag stör mig på är alla självgoda nollor som inte orkar bemöda sig högerblinka ut ur rondellen - detta medför förstås att vi hederliga hårt slitande trafikanter istället får sakta in onödigt mkt eller t.o.m stanna, för att en lat jävel inte orkar blinka, dvs, signalera för medtrafikanten att denne kan köra ut.

Haft god lust att köra ett varv runt rondellen och efter avskummen..

Någon härinne som känner igen sig? Isåfall får ni gärna förklara vad som (inte..) rör sig i huvudet på er?
Håller med. Att inte vara tydlig med sin färdväg skapar onödiga stopp samt ökar risken för missförstånd och olyckor. Det finns enskilda mätningar som visar att mellan 40-50% av fordonsförarna inte blinkar ut när de ska lämna en cirkulationsplats, så rent statistiskt så borde det vara flera på det här forumet som känner sig träffade. Detta då det av de samlade inläggen att döma, i den här forumsavdelningen, knappast är Sveriges förarelit som huserar här.
Senast redigerad av pf10 2019-11-24 kl. 14:00.
Citera
2019-11-24, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kobent
Gubbjävlar som vägrar flytta sig från vänsterfilen och ska såsa i norra/södra länken i 70km/h och så blir de i regel irriterade när man efter 30 sec helljusblinkande tvingas bränna om på insidan, detta självklart utanför rusningstrafikens timmar.

Jag skiter fullständigt i böter men drar självklart ner solskyddet i tunnlarna.

Körde 200 mil i Tyskland i sommar och fick panik när jag skulle köra från Malmö till Sthlm, det är tåg av bilar i vänsterfilen som kör om i 115km/h och vägrar flytta sig efter omkörning, de ska ju om bilen som ligger 250 m framför och då ligger de kvar.

Detta kan absolut vara irriterande, men det finns absolut ingenting som tvingar dig till att bränna om på insidan. Omdömeslösa omkörningar, fort- och hetskörare är betydligt farligare än någon som ligger några sekunder för länge i vänsterfilen eller kör några km/h för "sakta". Utifrån olycksstatistiken skulle jag nog ändå säga att svensken är bättre på motorvägskörning och all annan körning också för den delen jämfört med hur det ser ut i många andra europeiska länder.
Citera
2019-11-24, 17:03
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Detta kan absolut vara irriterande, men det finns absolut ingenting som tvingar dig till att bränna om på insidan.

Inre Ringvägen runt Malmö är ett paradexempel på detta i morgonrusningen; ( Amazon-mannen är en lugn och stabil herre och stressar inte. Känner inte att jag måste bevisa min manlighet och kan ligga i 85 i högerfilen bakom en rumänsk långtradare. Restiden till jobb blir kanske nån minut längre,men so what.. )

Men banne mig varje morgon inträffar det att man ligger ensam i högerfilen, bilen framför är 100 meter framför, men vänsterfilen är knökfull av folk med tvivelaktigt avstånd till framförvarande.
Ibland sjunker hastigheten i vänsterfilen, men jag håller mina 85-90..
Begår jag ett trafikbrott (omkörning på fel sida) om jag håller hastigheten när den sjunker i vänsterfilen?
Citera
2019-11-24, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Inre Ringvägen runt Malmö är ett paradexempel på detta i morgonrusningen; ( Amazon-mannen är en lugn och stabil herre och stressar inte. Känner inte att jag måste bevisa min manlighet och kan ligga i 85 i högerfilen bakom en rumänsk långtradare. Restiden till jobb blir kanske nån minut längre,men so what.. )

Men banne mig varje morgon inträffar det att man ligger ensam i högerfilen, bilen framför är 100 meter framför, men vänsterfilen är knökfull av folk med tvivelaktigt avstånd till framförvarande.
Ibland sjunker hastigheten i vänsterfilen, men jag håller mina 85-90..
Begår jag ett trafikbrott (omkörning på fel sida) om jag håller hastigheten när den sjunker i vänsterfilen?
Det finns ett antal undantag, t.ex. vid köbildning i båda filerna eller om hastighetsbegränsningen är <= 70 km/h.

Det är ju inget snack om saken att den som ligger och blockerar i vänsterfilen gör fel, men man kan aldrig använda någon annans fel som en ursäkt för att själv begå ett. Sedan kan jag mycket väl förstå de som ändå med försiktighet väljer att köra om dessa förare, även om det inte är helt enligt regelboken. Man ska dock ha klart för sig att det är en risk att göra så, då aktuella vänsterkörare i många fall antagligen har väldigt dålig koll på vad som händer runt omkring dem.

Det jag snarare vänder mig emot är alla dessa hetskörare som anser att det är en mänsklig rättighet att färdas i överdrivet höga hastigheter, bränner om till både höger och vänster, anser att andra bilister tvingar dem till beslut som de egentligen på egen hand tar helt själva, samtidigt som de grinar över att andra inte följer lagen när de själva inte är en enda millimeter i närheten av att vara laglydiga själva.
Senast redigerad av pf10 2019-11-24 kl. 17:48.
Citera
2019-11-24, 18:16
Medlem
kobents avatar
Citat:
Detta kan absolut vara irriterande, men det finns absolut ingenting som tvingar dig till att bränna om på insidan. Omdömeslösa omkörningar, fort- och hetskörare är betydligt farligare än någon som ligger några sekunder för länge i vänsterfilen eller kör några km/h för "sakta". Utifrån olycksstatistiken skulle jag nog ändå säga att svensken är bättre på motorvägskörning och all annan körning också för den delen jämfört med hur det ser ut i många andra europeiska länder.

Självklart väntar jag iaf 30 sec till en minut innan jag gör det och jag bränner inte om, jag gör det försiktigt även om jag kan pga motorstark bil.

Ofta blinkar dom på mig när jag kört om, men flyttar sig fortf inte?

Jag undrar vad som försiggår i deras huvuden, det här är brutalt respektlöst enligt mig att hindra trafik de har ingen aning om varför jag vill komma om.

Jag pratar inte om folk som ligger i några sekunder utan om folk som inte kollar i speglarna och dessutom inte gör en omkörning utan cruisar i 70 i vänster i flera minuter.

Ja statistiken finns men mina erfarenheter säger annat om Tyskland, där finns enbart bror duktig på det sättet att de kommer peka med hela handen åt höger om du gör som många svenskar jag beskrev ovan..

I Sverige ska bror duktig se till att alla håller 70 i den tomma 3 filiga tunneln där man lätt skulle kunna ha 110 om det var lite trafik.

Min farsa gjorde såhär häromdagen och jag ser att folk kör om han på insidan, byt fil säger jag vad håller du på med?

- Det är 70 här och jag håller 70.
- Ja men du hindrar folk som vill köra om!
- Det skiter jag i var hans svar........

Blev förbannad och rekommenderade att sluta med det då fel person utan problem skulle kunna visa glocken eller bromsa ner han och utdela stryk.

Edit: Jag tycker det är common sense att underlätta andras omkörning, du är inte polis håll 70 men håll det i högerfilen.

Jag personligen är väldigt noga jag ligger enbart i mittenfilen när det är på/avfart annars håller jag mig alltid längst till höger. Kör om långtradare sen tillbaka längst till höger, släpper in och sen tbx.
Senast redigerad av kobent 2019-11-24 kl. 18:22.
Citera
2019-11-24, 20:35
Medlem
Citat:
Självklart väntar jag iaf 30 sec till en minut innan jag gör det och jag bränner inte om, jag gör det försiktigt även om jag kan pga motorstark bil.

Ofta blinkar dom på mig när jag kört om, men flyttar sig fortf inte?

Jag undrar vad som försiggår i deras huvuden, det här är brutalt respektlöst enligt mig att hindra trafik de har ingen aning om varför jag vill komma om.

Jag pratar inte om folk som ligger i några sekunder utan om folk som inte kollar i speglarna och dessutom inte gör en omkörning utan cruisar i 70 i vänster i flera minuter.

Ja statistiken finns men mina erfarenheter säger annat om Tyskland, där finns enbart bror duktig på det sättet att de kommer peka med hela handen åt höger om du gör som många svenskar jag beskrev ovan..

I Sverige ska bror duktig se till att alla håller 70 i den tomma 3 filiga tunneln där man lätt skulle kunna ha 110 om det var lite trafik.

Min farsa gjorde såhär häromdagen och jag ser att folk kör om han på insidan, byt fil säger jag vad håller du på med?

- Det är 70 här och jag håller 70.
- Ja men du hindrar folk som vill köra om!
- Det skiter jag i var hans svar........

Blev förbannad och rekommenderade att sluta med det då fel person utan problem skulle kunna visa glocken eller bromsa ner han och utdela stryk.

Edit: Jag tycker det är common sense att underlätta andras omkörning, du är inte polis håll 70 men håll det i högerfilen.

Jag personligen är väldigt noga jag ligger enbart i mittenfilen när det är på/avfart annars håller jag mig alltid längst till höger. Kör om långtradare sen tillbaka längst till höger, släpper in och sen tbx.
Det har alltid funnits och kommer alltid finnas folk som begår misstag och gör fel i trafiken. Som enskild bilist så går det inte att göra så mycket själv åt detta mer än att verka som ett föredöme och inte använda andras brister som ursäkt för att själv bryta mot trafikregler. I grund och botten verkar du ändå ha en sund inställning. Därutöver kan man ofta planera sin vardag bättre och gå upp några minuter tidigare på morgonen så att man i så stor mån som möjligt slipper stressa och hetsa upp sig på andra.
Citera
2019-11-24, 23:02
Medlem
Prodelins avatar
Citat:

Yep och det har blivit mycket värre detta broder duktig beteendet, svenskar är väl mer sossiga idag.
Citera
2019-11-24, 23:07
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Ett vanligt förekommande fenomen som jag stör mig på är alla självgoda nollor som inte orkar bemöda sig högerblinka ut ur rondellen - detta medför förstås att vi hederliga hårt slitande trafikanter istället får sakta in onödigt mkt eller t.o.m stanna, för att en lat jävel inte orkar blinka, dvs, signalera för medtrafikanten att denne kan köra ut.

Haft god lust att köra ett varv runt rondellen och efter avskummen..

Någon härinne som känner igen sig? Isåfall får ni gärna förklara vad som (inte..) rör sig i huvudet på er?

Larvigt att bry sig om man blinkar i rondell eller inte, varför är detta ett problem för dig? om du är erfaren förare så ser man tydligt var andra bilar är på väg i rondellen.
Citera
2019-11-24, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Larvigt att bry sig om man blinkar i rondell eller inte, varför är detta ett problem för dig? om du är erfaren förare så ser man tydligt var andra bilar är på väg i rondellen.
Så länge man inte besitter förmåga inom telepati så är detta naturligtvis inte möjligt. Det är inte för skojs skull det är krav på att man ska blinka höger när man ska lämna en cirkulationsplats.
Citera
2019-11-25, 02:59
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Håller med. Att inte vara tydlig med sin färdväg skapar onödiga stopp samt ökar risken för missförstånd och olyckor. Det finns enskilda mätningar som visar att mellan 40-50% av fordonsförarna inte blinkar ut när de ska lämna en cirkulationsplats, så rent statistiskt så borde det vara flera på det här forumet som känner sig träffade. Detta då det av de samlade inläggen att döma, i den här forumsavdelningen, knappast är Sveriges förarelit som huserar här.

Det är såpass galet många, ja inte undra på att man ser det dagligen då. Här har ju polisen gyllene tillfälle att ordna lite mer klirr i kassan!

Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin

Jag är yrkesförare av tunga fordon, ekipage om 60t eller mer. Men det spelar ingen roll om jag kör personbil eller lastbil, självklart vill jag att medtrafikanter ska ha kapacitet nog att följa ens de enklaste trafikreglerna, vilket i detta fall är att BLINKA UT UR CP;n!
Polisen har rätt att bötfälla ignorans likt detta! Vilket jag verkligen skulle önska dom gjorde oftare.
Citera
2019-11-25, 03:32
Medlem
InomEnSnarFramtids avatar
Snuten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in