2007-09-20, 23:59
Medlem
baazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bstrom
Jag har läst mycket av det du skrivit det senaste, och jag måste säga att jag faktiskt inte kan förstå vad som gjort dig så sur över att folk vill köra fort.

Att hastighetsgränserna inte är några gudagivna regler tar de flesta för givet, och anpassar istället sin körning efter situationen. Lägre hastighet än anbefallt vid dåliga förutsättningar, och högre vid bättre utgångslägen. 200 km/h låter kanske mycket, men så länge man har förutsättningarna för kunna köra i den hastigheten är det inget problem.

Med förutsättningar menar jag exempelvis följande faktorer: Torrt väglag, lite trafik, motorväg, (effektiva) ABS-bromsar.

Däremot kan jag delvis hålla med dig genom att säga att snoriga 18-åringar som haft lappen i en vecka kan vara verkligt farliga i höga hastigheter, men det beror samtidigt på att de ännu inte lärt sig var gränsen går, klart är dock att den inte gör det vid 120km/h. (Ja, jag har kört fortare än så - och vet du vad?! Jag lever än!!)

Så: lägg ned. Låt vuxna människor bestämma över sig själva och sina fordon.

Även du har totalt missuppfattat vart jag vill komma. Jag vet väl för bövelen att man kan hålla höga hastigheter med dagens bilar på dagens vägar.

Frågan jag hela tiden ställt är, och här verkar du vara rätt person att svara, varför anser folk sig ha den exlusiva rätten att köra i 200 km/h bara för att vägen är torr och bilen har ABS-bromsar?
Citera
2007-09-21, 00:02
Medlem
baazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blejser
Folk som är för bänga för att orka med en seriös diskusion som inte leder någonvart gör detsamma.
Hade iofs inte orkat med den i nyktert tillstånd heller.
Du vann, can we drop it?

Spread some love vafan!

Peace.
Citera
2007-09-21, 00:07
Medlem
blejsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baaz
Peace.
Citera
2007-09-21, 00:13
Medlem
Bstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baaz
Även du har totalt missuppfattat vart jag vill komma. Jag vet väl för bövelen att man kan hålla höga hastigheter med dagens bilar på dagens vägar.

Frågan jag hela tiden ställt är, och här verkar du vara rätt person att svara, varför anser folk sig ha den exlusiva rätten att köra i 200 km/h bara för att vägen är torr och bilen har ABS-bromsar?

För att det är säkert, kul och tidsbesparande.

Säkert därför att dagens bilar helt enkelt är bättre anpassade för högre hastigheter än vad de gamla var när gränserna fastslogs.
Kul därför att höga hastigheter ger en adrenalinkick.
Tidsbesparande. Själv kan jag tjäna omkring 45 min varje dag på att köra mellan 25-30 km/h över hastighetsbegränsningarna.

Så länge man kör med omdöme - alltså inga riskfyllda omkörningar, inget sladdande eller övrigt utmanande av egen och/eller annans liv och egendom - är det väl därmed inget fel i att köra över gällande hastighetsbegränsning?
Citera
2007-09-21, 00:45
Medlem
baazs avatar
Citat:
För att det är säkert, kul och tidsbesparande.

Säkert därför att dagens bilar helt enkelt är bättre anpassade för högre hastigheter än vad de gamla var när gränserna fastslogs.
Kul därför att höga hastigheter ger en adrenalinkick.
Tidsbesparande. Själv kan jag tjäna omkring 45 min varje dag på att köra mellan 25-30 km/h över hastighetsbegränsningarna.

Så länge man kör med omdöme - alltså inga riskfyllda omkörningar, inget sladdande eller övrigt utmanande av egen och/eller annans liv och egendom - är det väl därmed inget fel i att köra över gällande hastighetsbegränsning?

Du pratar som du har förstånd till.

Att det skulle vara säkrare ser jag bara som ett försök att blåsa mer liv i glöden. Att du söker kickar genom att utsätta andra för olustiga situationer i trafiken ser jag både som brist på respekt och mognad. Det jag möjligen skulle hålla med om är tidsvinsten, men inte heller den är ett godtagbart skäl att köra som du gör.

Goddag yxskaft är väl det närmaste jag kommer ditt svar i den här diskussionen.

Nu när du gett mig ett svar och bekräftat det jag misstänkte nöjer jag mig med så länge.

Men kom fan inte och dumförklara mig som kör lagligt bara för att jag inte kan förstå meningen med fortkörning.
Citera
2007-09-22, 07:33
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Problemet är ju alla ompalompas som envisas med att på cykelbanan. Var ska vi cyklister ta vägen då?
Cykelbanorna är felkonstruerade. För att ta sig till sin bil måste man gå i cykelbanan. På sveavägen utanför mitt kontor är det typ 20 cm trotoar utanför cykelbanan. Cykelbanorna är dragna tvärs igenom gångstråk (se nybroplan). De börjar i ingenting och slutar i ingenting.

Men svaret på din fråga är: den vanliga vägbanan. Där ska du cykla om det inte går att ta sig fram på cykelbanan eller om någon sådan inte finns. Tyvärr förstår väldigt många cyklister inte det utan väljer trotoaren i stället. Det är bötesbelagt.
Citera
2007-09-22, 10:02
Medlem
Smaskenss avatar
Det värsta är folk som inte låter en köra om, alltså inte tittar i speglarna. Själv är jag lite försynt och blinkar inte gärna i onödan så jag kan ligga länge bakom en gubbfan som kör på mittlinjen och fluktuerar mellan 78 och 86 knyck på 90-väg. Dessutom vinglar de gärna fram och tillbaka vilket gör en ännu mer osäker.

Men när medelålders husvagnsdragande män med bibehållen körförmåga och trafikuppfattning gör exakt samma sak, DÅ blir jag grinig!
Citera
2007-09-22, 12:47
Medlem
criss avatar
Det värsta är när man står i kö för rödljuset, o sedan när det blir grönt så är folk så jävla sega på att köra iväg, att när man själv kommer fram till ljuset så har det blivit rött igen.
Då blir jag ursinnig o skriker i bilen.
Citera
2007-09-22, 14:39
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Men svaret på din fråga är: den vanliga vägbanan. Där ska du cykla om det inte går att ta sig fram på cykelbanan eller om någon sådan inte finns.
Fel fel och ännu mer fel, svea rikes lagar ger ingensomhelst spelrum att köra på väg/gata om cykelbanan inte är framkomlig och således skall det också utdelas 400kr böter för det.
Citera
2007-09-22, 15:56
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cris
Det värsta är när man står i kö för rödljuset, o sedan när det blir grönt så är folk så jävla sega på att köra iväg, att när man själv kommer fram till ljuset så har det blivit rött igen.
Då blir jag ursinnig o skriker i bilen.

Har varit med vid flera tillfällen att folk signalerar då man inte kommit i väg på sekunden. Då har det också varitm ax en sekund. Det verkar som om de sitter med handen på signalhornet. Varför vara så stressad?
Citera
2007-09-22, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billgren
1. Som tidigare nämnts: Lastbil som kör om lastbil och blockerar vägen.
4. Folk som smäller upp bildörren utan att titta bakåt först. Händer mig så gott som dagligen att jag får väja för att (framförallt) gamla gubbar inte orkar titta i backspegeln eller snurra på huvudet.

5. Cyklister som tror de har företräde vid övergångsställe och kastar sig ut i gatan.
6. Bilister som stannar och släpper över cyklister på övergångsställe.

7. Bilister som inte orkar använda blinkersen. Speciellt irriterande när man står vid en tätt trafikerad t-korsning utan trafikljus och skall svänga vänster, och bilisterna från vänster som skall in på "min" väg skiter i att blinka.

Saken är den att som reglerna och lagarna är nu så har Cyklister en massa rättigheter (att inte har någon hjärna alls). Du kan var ett super svin som cyklist och du KAN inte åka dit. Det är alltid bilisten som åker dit. Det är därför dom kör som krattor.

Sedan måste jag säga efter att ha läst denna tråden:
Ni vet väl att detta med att blir arg i trafiken är en dålig egenskap hos dig själv?

När jag är ute och kör och någon kör lite dåligt brukar jag försöka tänka " 1, 2, 3, sköt dig själv och skit i andra" osv om och om igen.

Då brukar man lugna ner sig. Ni vet väl att dom som kör 10-20 Km/h saktare än hastighets begränsningen har ALL RÄTT I VÄLDEN att göra så. Det är också så man ska göra. Det mest korrekta är att köra 5 km/h under begränsningen.
Dom som kör konstant för fort gör, ett lag brott och bör inte blir upprörda över att dom inte kommer fram i den hastigheten dom önskar eller att dom inte kan köra om. Men även jag önskar att trafiken kunde funka bättre.

Saker som KAN göra mig arg är:
1.Bilister på motorvägen som blinkar på en bakifrån när man håller på att köra om i vänsterfilen och ligger en bit över lagstadgad hastighet. JA du får köra 150 men blinka F-N inte när jag håller på med min omkörning.

2. Folk som inte "orkar" blinka i rondeller.
3. Bilister som bara måste vara 5 meter bakom mig (oavsett hastighet).
japp- jag har ställt mig på bromsen någon gång (dom brukar blir ganska möra sen)

Vad skulle man kunna göra då?

1.Man kan och bör säga till på folk som inte uppför sig. (japp folk måste uppfostras (man kan vara trevlig åndå))
2. Varför bygger dom inte sträckor på vägarna där det är dubbel vägbana en bit så folk kan vänta med omkörningen tills dom kommer dit (och skyltar på hur långt det är dit).
3. Varför i H-V är inte polisen ute som stoppar folk som gör fel (och talar om vad dom gör för fel). Man behöver ju inte bötfälla allt.
4. Kanske skulle man ha en 10-års kontroll på hur man kör? Dvs man får åka in på en kortare utbildning (några timmar)
5. Varför sänds det inga tv-program om hur man ska köra respektive vad som är rätt och fel i trafiken?
Citera
2007-09-22, 19:43
Medlem
Citat:
Eller så får kärringen avbryta sin galenskap och hitta gaspedalen! Att ligga mer än 10km/h under gällande hastighetsgräns är direkt farligt, inte minst på grund av alla de omkörningar av irriterade förare en sådan person genererar.

Felet är inte dessa förare, dom kör korrekt. Det är farligt om du kör konstigt, men skyll inte på gamla som ser dåligt och inte kan köra så fort.

Folk som skriver " nya fordon är mycket säkrare,mm" har så grymt fel.
Nya bilar i INTE direkt säkrare kanske klar dom 10-15 km/h högre hastighet,ine mer. Kraften ökar 4ggr om du dubblar hastigheten. När jag kör 100 km/t på motorvägen har jag mycket stor chans att klara mig om jag skulle köra av vägen osv.
Vi hastigheten 110 minskar chansen, vid 120 är skaderisken gigantiskt mycket större. Vid 150-160 är man garanterat död vid en incident. Det kan räcka med att du kör på något och får punktering när du ligger där i 155, sedan är ditt liv slut....
Personligen tycker jag inte det är värt det, speciellt som man åker mycket bekvämare och bensinsnålare vid 100-110. Det handlar endast om "fartens tjusning" inget annat, men ni leker med ert och andra liv, tänk på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in