2013-07-29, 13:09
Medlem
Sjograss avatar
Folk bakom en som inte håller avstånd, helt sjukt. Det är allt för ofta som personen bakom ligger så nära att dom inte har en blekaste chans att ens reagera om jag ställer mig på bromsen. Om det inte finns omkörningsmöjlighet brukar jag sakta ner till strax under hastighetsgränsen, kan bara tänka mig hur irriterande det måste vara.

Blir du arg av detta? Håll rimligt avstånd i fortsättningen.
Citera
2013-07-29, 13:37
Medlem
Lemongurkas avatar
Det finns mycket som gör mig Irriterad/förbannad i trafiken.

Cyklister som bara måste lägga sig mitt i vägen även om det finns en cykelbanna precis brevid. Är så otroligt trött på alla cyklister. SLUTA CYKLA FRAMFÖR MIN BIL!!!

Folk som ligger under hastighetsbegränsningen på 50 vägar

Folk som inte blinkar

Folk som kör rakt ut i rondeller utan att se sig för. Detta händer mig flera gånger i veckan.

Folk som har barn i bilen skyltar. Förstår verkligen inte grejen med dom. Jag skiter i om du har barn i din bil.

Folk som ligger under hastighetsbegränsningen i vänsterfil på motorvägar.

När folk inte Släpper in en i filer under tafiköer. Detta händer nästan varjer dag efter jobbet. Måste verkligen knö mig in i filerna ibland för att folk inte släpper in en. Detta måste vara ett av dom vanligaste problemen i Göteborgs trafiken.

Detta är bara några av de saker jag stör mig på i trafiken. Finns ännu mer men orkar inte skriva ner allt nu.
Citera
2013-07-29, 17:34
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Nej, det finns inget utrymme för en sån slutsats. Beroende på trafikintensitet, väder, tidpunkt och andra parametrar så varierar snitthastigheten på alla typer av vägar på ett, i dom flesta fall, oförutsägbart sätt. Det skapar utrymme för ett föränderligt trafiktempo vilket är helt naturligt eftersom tempot blir en samlad effekt av många människors körande och hastighet.

Naturligtvis är 71 km/tim fortkörning på en 70-väg. Tror du verkligen på fullt allvar att alla fortkörningar mellan 71 och 76 km/tim stryks?

Blir du lasrad för 76 km/tim på 70-väg så drar polisen bort felmarginalen till din fördel. Då återstår t ex en fortkörning på 71 km/tim.

Orkar inte svara på allt, men jag kan säga såhär. Jag kör inte aggressivt eller om folk om det inte är ok väder där det går att köra om fåntrattar som ska hålla 65 vid 70-sträcka. Om det snöar mycket eller på annat vis det inte går att köra nämnd hastighet så håller jag både avstånd och hastighet.

Men går det att köra om så gör jag det om personen kör för sakta. Senast var i en tunnel där människan låg i 60 km/h när det var 70. Omkörningsförbud + heldragen linje. Det var precis innan vägen vek av till två destinationer. Ganska korkat kan man tycka men jag fattar inte varför personen körde 60 km/h när det inte låg någon framför honom. Men han kanske pratade i telefon och höll på med facebook? Kanske en gammal kärring som ska ta färdtjänst istället för bilen?

Nej, jag tror inte det men hur många tror du sitter och kör 65 för att de är rädda att bli lasrad vid 71 km/h? Jag kör 70-75 och bryr mig inte om att det är fortkörning då jag anser fortkörning är när man kör t.ex 30-40 km/h för fort på en 70-sträcka exempelvis. DET är fortkörning, inte 5-10 km/h.
Har du någonsin kört på Essingeleden? Du blir utskrattad och omkörd direkt om du ligger i 70 km/h.
Senast redigerad av dayweed 2013-07-29 kl. 17:37.
Citera
2013-07-29, 17:48
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayweed
Men går det att köra om så gör jag det om personen kör för sakta. Senast var i en tunnel där människan låg i 60 km/h när det var 70. Omkörningsförbud + heldragen linje. Det var precis innan vägen vek av till två destinationer. Ganska korkat kan man tycka men jag fattar inte varför personen körde 60 km/h när det inte låg någon framför honom. Men han kanske pratade i telefon och höll på med facebook? Kanske en gammal kärring som ska ta färdtjänst istället för bilen?

Din utgångspunkt är felaktig eftersom du utgår ifrån att alla skall köra i en hastighet som dikteras av dig.

Ingen trafikant behöver ha ett skäl för att köra i 60 på en 70-sträcka.

När du väl börjar fatta detta så kommer du snart att sluta irritera dig för sånt som är helt ointressant och sånt som du inte kan påverka.

Citat:

Nej, jag tror inte det men hur många tror du sitter och kör 65 för att de är rädda att bli lasrad vid 71 km/h? Jag kör 70-75 och bryr mig inte om att det är fortkörning då jag anser fortkörning är när man kör t.ex 30-40 km/h för fort på en 70-sträcka exempelvis. DET är fortkörning, inte 5-10 km/h.
Har du någonsin kört på Essingeleden? Du blir utskrattad och omkörd direkt om du ligger i 70 km/h.

Grejen är att det är inte din bedömning av andras hastighet som är avgörande. Det inte heller din bedömning av vad som är rätt eller fel som gäller.

Vill du sova bättre på nätterna samt bli en bättre bilist så sköt dig själv och sluta irritera dig på saker som bara framkallar magsår.
Citera
2013-07-29, 19:58
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Din utgångspunkt är felaktig eftersom du utgår ifrån att alla skall köra i en hastighet som dikteras av dig.

Ingen trafikant behöver ha ett skäl för att köra i 60 på en 70-sträcka.

När du väl börjar fatta detta så kommer du snart att sluta irritera dig för sånt som är helt ointressant och sånt som du inte kan påverka.

Grejen är att det är inte din bedömning av andras hastighet som är avgörande. Det inte heller din bedömning av vad som är rätt eller fel som gäller.

Vill du sova bättre på nätterna samt bli en bättre bilist så sköt dig själv och sluta irritera dig på saker som bara framkallar magsår.
Så du blir aldrig irriterad om någon ligger och kör 65 på 70-sträcka? När det är tydligt att det saktar ner hela trafikrytmen och gör så att folk kör om till slut?

Alla ska inte köra i en hastighet som dikteras av mig, det STÅR KLART OCH TYDLIGT på skylthelvetet vad det är för hastighet som gäller. Eller folk kanske ska hitta på egna hastigheter? 50 på 70-sträcka är väl bättre så ingen blir skadad kanske? Eller parkera mitt på motorvägen är väl en bra idé för jag har annat för mig än att köra bil.

Jag anser att personer som inte håller hastigheten har ett skäl därför att de inte gör vad de ska i trafiken, alltså hålla hastigheten.
Att prata i telefon och skriva på facebook kan du göra någon annanstans men inte i bilen. Det är ju en himla tur ändå att det faktiskt går att köra om personen i fråga, det hade varit ännu jobbigare annars om det inte gick
Citera
2013-07-29, 20:08
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Så du blir aldrig irriterad om någon ligger och kör 65 på 70-sträcka? När det är tydligt att det saktar ner hela trafikrytmen och gör så att folk kör om till slut?

Nej, jag blir sällan irriterad i trafiken. Dom gånger jag blir det handlar det om trafikanter som bryter mot allehanda regler.

Citat:

Alla ska inte köra i en hastighet som dikteras av mig, det STÅR KLART OCH TYDLIGT på skylthelvetet vad det är för hastighet som gäller. Eller folk kanske ska hitta på egna hastigheter? 50 på 70-sträcka är väl bättre så ingen blir skadad kanske? Eller parkera mitt på motorvägen är väl en bra idé för jag har annat för mig än att köra bil.

Nej, det står inte på några skyltar vad som gäller. Däremot står det på skyltarna vad som är högsta hastigheten på sträckan.

Du behöver uppdatera dina kunskaper i trafiklagstiftningen.
Citera
2013-07-29, 20:09
Medlem
toby79s avatar
Citat:
det STÅR KLART OCH TYDLIGT på skylthelvetet vad det är för hastighet som gäller.
Jag anser att personer som inte håller hastigheten har ett skäl därför att de inte gör vad de ska i trafiken, alltså hålla hastigheten.

Skylten är en förbudsskylt och inte en påbudsskylt. Det betyder att det är MAX vad som står på skylten som är tillåtet att köra, det finns alltså inte någon gräns mot en lägre hastighet. Därför är det irrelevant om någon kör i 50 eller 70 på 70sträckan. Kör om om du inte vill ligga bakom. Valet är ditt.

Jag kör om ifall jag räknar med att tjäna på det. Eller så ligger jag kvar bakom, jag kommer fram ändå och dessutom trivs jag med min bil så jag kan sitta i den några minuter längre om det skulle behövas.
Citera
2013-07-29, 21:29
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Samuelsson_
Finns några saker jag stör mig rejält på. Den första är att många har svårt för att hålla hastigheten. Säg att man ställer farthållaren exakt på 90 (på 90väg självklart) då är det fan i mig alltid någon som ska ligga och köra i 85 och förstöra det sköna tempot.

Det andra är dem som aldrig kan göra ordentliga omkörningar. Säg att det blir en kö bakom en traktor och det kommer en lång raksträcka. Då vill såklart så många som möjligt hinna köra om, men vissa verkar bara tänka på sig själva. Kör om riktigt lugnt så att dom ska hinna. FAN, stå på lite istället så flera hinner om ... hur svårt är det. Hjärndöda. Jag är lugnt i trafiken, men ibland undrar man ju om folk använder sina hjärnor ...
I just fallet med traktorn eller omkörning av andra långsamtgående fordon så finns det en kategori idioter som skulle avlivas på plats, nämligen de som inte kan hålla sin plats i kön!
Situation: Först ligger en traktor, efter den ett antal bilar. Bil A som ligger närmast traktorn väntar på att dubbelstrecken ska ta slut och raksträckan kommer. När han ska påbörja sin omkörning så kommer stresskuk B i full fart i vänsterfilen, han har alltså brutit sig ur kön, kört över dubbelstreckat och blockerar nu effektivt bil A och resten av kön att kunna köra om traktorn på ett enkelt sätt.
Sådana förare skulle jag inte ens pissa på om de brann!
Citera
2013-07-30, 00:31
Medlem
Citat:

daywed, har inte du nyss tagit körkort :O eller nja kanske för 1-2 månader sen(kan ha varit längre).
Börjar även tvivla på ifall du har körkort då du irriterar dig på folk som kör 5 km/h under det Max tillåtna hastigheten.

btw 5-10 km/h över, är fortfarande fortkörning, du kör ju över det tillåtna. Sen vad du tycker är en helt annan sak.
Senast redigerad av Floz 2013-07-30 kl. 00:41.
Citera
2013-07-30, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
I just fallet med traktorn eller omkörning av andra långsamtgående fordon så finns det en kategori idioter som skulle avlivas på plats, nämligen de som inte kan hålla sin plats i kön!
Situation: Först ligger en traktor, efter den ett antal bilar. Bil A som ligger närmast traktorn väntar på att dubbelstrecken ska ta slut och raksträckan kommer. När han ska påbörja sin omkörning så kommer stresskuk B i full fart i vänsterfilen, han har alltså brutit sig ur kön, kört över dubbelstreckat och blockerar nu effektivt bil A och resten av kön att kunna köra om traktorn på ett enkelt sätt.

hatar detta jag med.

Händer på alla motorvägar också. Väntar på tillfälle o köra om lastbil. IST ska ngn anna bakom köra om när det finns ett tillfälle. Alltså när bilen framför gjort sin omkörning och bilen i hög fart på vänster fil har kör förbi.
Citera
2013-07-30, 02:29
Medlem
_Samuelsson_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan

Ja, självklart håller man sin plats. Det som irriterar mig är bara att vissa vägrar gasa så att fler ska hinna om. Riktiga egoister eller för dumma för att förstå.
Citera
2013-08-01, 03:31
Medlem
bönder som åker under 30 på 30 väg...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här