Citat:
Ursprungligen postat av
Moltas666
Nej, det finns inget utrymme för en sån slutsats. Beroende på trafikintensitet, väder, tidpunkt och andra parametrar så varierar snitthastigheten på alla typer av vägar på ett, i dom flesta fall, oförutsägbart sätt. Det skapar utrymme för ett föränderligt trafiktempo vilket är helt naturligt eftersom tempot blir en samlad effekt av många människors körande och hastighet.
Naturligtvis är 71 km/tim fortkörning på en 70-väg. Tror du verkligen på fullt allvar att alla fortkörningar mellan 71 och 76 km/tim stryks?
Blir du lasrad för 76 km/tim på 70-väg så drar polisen bort felmarginalen till din fördel. Då återstår t ex en fortkörning på 71 km/tim.
Orkar inte svara på allt, men jag kan säga såhär. Jag kör inte aggressivt eller om folk om det inte är ok väder där det går att köra om fåntrattar som ska hålla 65 vid 70-sträcka. Om det snöar mycket eller på annat vis det inte går att köra nämnd hastighet så håller jag både avstånd och hastighet.
Men går det att köra om så gör jag det om personen kör för sakta. Senast var i en tunnel där människan låg i 60 km/h när det var 70. Omkörningsförbud + heldragen linje. Det var precis innan vägen vek av till två destinationer. Ganska korkat kan man tycka men jag fattar inte varför personen körde 60 km/h när det inte låg någon framför honom. Men han kanske pratade i telefon och höll på med facebook? Kanske en gammal kärring som ska ta färdtjänst istället för bilen?
Nej, jag tror inte det men hur många tror du sitter och kör 65 för att de är rädda att bli lasrad vid 71 km/h? Jag kör 70-75 och bryr mig inte om att det är fortkörning då jag anser fortkörning är när man kör t.ex 30-40 km/h för fort på en 70-sträcka exempelvis. DET är fortkörning, inte 5-10 km/h.
Har du någonsin kört på Essingeleden? Du blir utskrattad och omkörd direkt om du ligger i 70 km/h.