Citat:
Ursprungligen postat av Devilzer
Jag vill bara konstatera då att man FÅR åka runt med parkeringsljus på + dimljus?
Nej, det får man inte, det kostar 600 spänn i böter. Fast det finns en del bilmodeller där det korkat nog inte går att stänga av halvljuset även när dimljuset är på.
Citat:
Det låter ju vettigt, bara att min körskollärare sa att man bara fick använda det när man parkerade nära en väg eller så att andra billister inte tror att vägen går där man står parkerad eller liknande.
Det är alltså Lagligt att köra den kombinationen?
Som sagt, Nej
Citat:
Enda problemet jag känner då är att antingen är mina dimljus riiiktigt dåliga eller så ska man hålla en hastighet på 20km/h ungefär i mörker för dom lyser ju väldigt dåligt (har inte prövat i dimma, nej det stämmer).
Helt korrekt slutledning. Dimljusen lyser inte upp i närheten lika mycket som halvljuset gör, och man måste anpassa hastigheten därefter. Många tycks tro annorlunda, precis som att man på något magiskt sätt får sommarväglag på sin bil bara för att man skruvar på dubbdäcken på vintern.
Jag tror att i dom allra flesta fallen slår folk på sina dimljus fram för att bilen ska se tuffare ut eller synas mera, eller för att reta folk, och sen försöker man försvara sitt beteende med en massa skitsnack om dimma och kraftigt regn.
Det är ofta samma kategori fjunpellar som tror att bilen går fortare och får bättre väggrepp ifall man monterar på en stor flygplansvinge på bagageluckan.
Jag kan meddela, att i det fallet så fungerar det, men bara i hastigheter som ligger långt över vad som är tillåtet någonstans på svenska vägar.