2009-11-28, 14:59
Medlem
Pjosks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmoranka
Att folk slår på helljuset ca en billängd innan man möts, går inte göra något åt heller!

Är säkert redan skrivet ett antal ggr.

Det är ju iofs så man ska göra. Om du blir bländad av att någon slår på helljuset 5m innan ni möts så fäster du blicken på helt fel ställe. Se långt fram på vägen istället.
Citera
2009-11-28, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Vitsen med att cyklisten kliver av cykeln är att han då i alla fall stananr upp och dessutom visar för sin omgivning att han är medveten om korsningen. Sen har jag sett cyklister som nästan cirkuskonstmässigt hoppar av i farten, halvspringer ett par steg bredvid cykeln och hoppar på igen utan att ens tappa fart bara för att uppfylla kravet att vara gående vid övergångsstället.

Du har uppenbarligen aldrig varit ute och kört i tät dimma, och det verkar ingen annan som tyckt att man ska använda kombinationen dimljus + något annat ljus heller ha gjort. Tanken med dimljus är att dom sitter monterade så långt ned nära marken som möjligt och att ljuset ska tränga fram under dimbankarna, för att lysa upp en del av vägen så att föraren kan se den. Den upplysta ytan blir inte så särskilt stor och man kommer inte i närheten av ens den yta som halvljuset lyser upp i klart väder. Därmred bör man snabbt dra slutsatsen att man dessutom bör sänka farten kraftigt i ett sånt läge. Tänder man samtidigt till exempel halvljuset, som sitter lite högre upp, så ser man inte ett skit annat änn ett mjölkvitt dimmoln. Därför är det rent ut sagt korkat att ha något annat än dimljuset tänt.

Dom flesta gånger man ser idioter med både halvljus och dimljus tänt så råder det dock inte varken tät dimma eller regn, och i det läget kan ett riktigt dimljus vara direkt bländande för mötande och det är därför en olaglig kombination.

Jag vill bara konstatera då att man FÅR åka runt med parkeringsljus på + dimljus?
Det låter ju vettigt, bara att min körskollärare sa att man bara fick använda det när man parkerade nära en väg eller så att andra billister inte tror att vägen går där man står parkerad eller liknande.

Det är alltså Lagligt att köra den kombinationen?
Enda problemet jag känner då är att antingen är mina dimljus riiiktigt dåliga eller så ska man hålla en hastighet på 20km/h ungefär i mörker för dom lyser ju väldigt dåligt (har inte prövat i dimma, nej det stämmer).

Tack för alla förklarande svaren annars, har grubblat på detta ett tag.
Citera
2009-11-28, 21:31
Medlem
Farmorankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjosk
Det är ju iofs så man ska göra. Om du blir bländad av att någon slår på helljuset 5m innan ni möts så fäster du blicken på helt fel ställe. Se långt fram på vägen istället.

Det är ju ändå ett irritationsmoment, spelar ingen roll om man kollar långt ut på vägen. Man får ändå ljus i ögonen, och sedan måste ögonen anpassa sig igen till mörkret.
Det är bättre att slå på ljuset efter man mötts.
Men visst, om alla ska börja slå på helljuset 5m innan så får jag väl börja med det också
Då börjar väl folk bli lata och sträckan innan förbipasserande med helljus bli längre och längre...
Citera
2009-11-28, 21:43
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Det är ju iofs så man ska göra.

Nej, vem har lärt dig det?
Citera
2009-11-28, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
Nej, vem har lärt dig det?

Körskolan alt. en lag tror jag?
Jag fick iaf lära mig det, tog kortet för 1-2år sedan.
Citera
2009-11-28, 22:24
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Du har rätt i att man ska kolla långt fram, men det bländar ändå.

Korrekt är väl att tända precis efter bilarna möts (halvvägs "genom varandra" så att säga)?
Citera
2009-11-28, 22:51
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Du har rätt i att man ska kolla långt fram, men det bländar ändå.

Korrekt är väl att tända precis efter bilarna möts (halvvägs "genom varandra" så att säga)?

Ja, i mötesögonblicket fick jag lära mig.

Citat:
Ursprungligen postat av devilzer
Körskolan alt. en lag tror jag?
Jag fick iaf lära mig det, tog kortet för 1-2år sedan.

Hittar inte den specifika lagtexten, men grundbestämmelsen är väl att lyktor och strålkastare inte får användas på ett sådant sätt att andra förare kan bländas. Och som de flesta poängterat, även om man kollar långt fram så känns det ändå som att få en käftsmäll.
Citera
2009-11-29, 11:32
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devilzer
Jag vill bara konstatera då att man FÅR åka runt med parkeringsljus på + dimljus?
Nej, det får man inte, det kostar 600 spänn i böter. Fast det finns en del bilmodeller där det korkat nog inte går att stänga av halvljuset även när dimljuset är på.
Citat:
Det låter ju vettigt, bara att min körskollärare sa att man bara fick använda det när man parkerade nära en väg eller så att andra billister inte tror att vägen går där man står parkerad eller liknande.

Det är alltså Lagligt att köra den kombinationen?
Som sagt, Nej
Citat:
Enda problemet jag känner då är att antingen är mina dimljus riiiktigt dåliga eller så ska man hålla en hastighet på 20km/h ungefär i mörker för dom lyser ju väldigt dåligt (har inte prövat i dimma, nej det stämmer).
Helt korrekt slutledning. Dimljusen lyser inte upp i närheten lika mycket som halvljuset gör, och man måste anpassa hastigheten därefter. Många tycks tro annorlunda, precis som att man på något magiskt sätt får sommarväglag på sin bil bara för att man skruvar på dubbdäcken på vintern.

Jag tror att i dom allra flesta fallen slår folk på sina dimljus fram för att bilen ska se tuffare ut eller synas mera, eller för att reta folk, och sen försöker man försvara sitt beteende med en massa skitsnack om dimma och kraftigt regn.

Det är ofta samma kategori fjunpellar som tror att bilen går fortare och får bättre väggrepp ifall man monterar på en stor flygplansvinge på bagageluckan.
Jag kan meddela, att i det fallet så fungerar det, men bara i hastigheter som ligger långt över vad som är tillåtet någonstans på svenska vägar.
Citera
2009-11-29, 11:35
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Jag blanda ihop med en annan diskussion i en annan tråd. Fel av mig.

Där var det om man fick köra med park + dimljus i mörker om det var kraftig dimma eller om man alltid var tvungen att ha halvljus på när det är mörkt.
Ja, parkeringsljuset brukar vara svårt att stänga av, men fullt tillåtet ihop med halvljus, dom där fem watten eller vad det kan vara drunknar totalt i halvljuset, och jag har till och med missat att ett var trasigt inför en bilprovning.
Citera
2009-11-29, 11:41
Medlem
kitschlemurs avatar
P-ljus och dimljus får väl kombineras dagstid?
Citera
2009-11-29, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Ja, parkeringsljuset brukar vara svårt att stänga av, men fullt tillåtet ihop med halvljus, dom där fem watten eller vad det kan vara drunknar totalt i halvljuset, och jag har till och med missat att ett var trasigt inför en bilprovning.

Nu läste du nog mitt inlägg fel.
Citera
2009-11-29, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
P-ljus och dimljus får väl kombineras dagstid?

Jo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in