Citat:
Du har lite svårt att se saker ur andras perspektiv.
Vi "fartdårar" har mer kontroll än du tror. Som jag skrev så kör jag om en kö när det är dubbelfiligt av den enkla anledningen att jag kan. Under omkörningen har jag ett vakande öga ifall någon kommer på att slänga sig ut framför mig. Likaså så har jag full koll på om jag hinner en bil till eller inte.
Att du inte har den kontrollen är en annan femma.
Mitt mål när jag sveper den där kön är inte kön utan att kmma om lastbilen som ingen annan verkar vara intresserad av att komma om.
Hade nu kön börjat köra om lastbilen så hade jag snällt väntat på min tur.
Vårt företräde handlar sedan om att man inte får förhindra en omkörning samt ett samspel mellan förare. Kör jag om en bil så räknar jag med att den även håller avstånd till framförvarande så jag kan komma in. Eller menar du att det inte finns luckor när du blir omkörd? 10 meters avstånd till en lastbil är inte ett lagligt avstånd.
Vad gäller din syn på vilt är knepig. Men ok. Vilt kan dyka upp om man kör om. Men chansen är större att viltet inte tar sig igenom kön för att ta sig fram till mig då ni i kön inte ens håller vettiga avstånd till bilen framför er. Så det kanske är du som borde tänka över din körning lite mer än att tro att vi som kör om inte har koll.
Sist men inte minst. Om det är lönt för mig att köra om eller inte, avgör jag o inte du.
Vi "fartdårar" har mer kontroll än du tror. Som jag skrev så kör jag om en kö när det är dubbelfiligt av den enkla anledningen att jag kan. Under omkörningen har jag ett vakande öga ifall någon kommer på att slänga sig ut framför mig. Likaså så har jag full koll på om jag hinner en bil till eller inte.
Att du inte har den kontrollen är en annan femma.
Mitt mål när jag sveper den där kön är inte kön utan att kmma om lastbilen som ingen annan verkar vara intresserad av att komma om.
Hade nu kön börjat köra om lastbilen så hade jag snällt väntat på min tur.
Vårt företräde handlar sedan om att man inte får förhindra en omkörning samt ett samspel mellan förare. Kör jag om en bil så räknar jag med att den även håller avstånd till framförvarande så jag kan komma in. Eller menar du att det inte finns luckor när du blir omkörd? 10 meters avstånd till en lastbil är inte ett lagligt avstånd.
Vad gäller din syn på vilt är knepig. Men ok. Vilt kan dyka upp om man kör om. Men chansen är större att viltet inte tar sig igenom kön för att ta sig fram till mig då ni i kön inte ens håller vettiga avstånd till bilen framför er. Så det kanske är du som borde tänka över din körning lite mer än att tro att vi som kör om inte har koll.
Sist men inte minst. Om det är lönt för mig att köra om eller inte, avgör jag o inte du.
Jag hör dig, och jag förstår vad du menar. Men det finns ni "fartdårar" som tar onödiga risker. Men det gäller såklart inte alla.
Kan ta som exempel, senast igår.. Kör i högerfilen på värmdöleden i Sthlm, där är en kortare sträcka som är 2+1 väg. Rätt mkt trafik och jag har ca 200m kvar till vägen går ihop, då ser jag en större bil komma rätt snabbt i vänsterfilen men antar att han tänker kör in bakom mig eftersom det inte är långt kvar..men istället för att köra in bakom mig så gasar han på och kör in framför mig fast vägen för hans del tagit slut, vi hamnar sida vid sida på den 1-filiga vägen i princip och var cm från att köra in i varandra. Jag tutar såklart och får ett finger tillbaka. Hans beteende är helt oacceptalbelt i trafiken och hans "omkörning" ledde ingen stans heller eftersom det låg en lastbil framför. Nu tycker väl vissa att jag skulle anpassat min hastighet så han kunde komma in men det var inte något alterntiv eftersom jag låg i den hastighet jag skulle och hade bilar bakom och att han var en ren idiot är inte mitt fel, hade han kört in i mig hade det ändå vart han som var vållande. Det är denna typ av omkörningar som jag inte förstår mig på. VARFÖR måste man tränga sig förbi när vägen redan tagit slut, är inte det bara att be om en olycka!?-