2014-11-15, 17:12
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Du har lite svårt att se saker ur andras perspektiv.
Vi "fartdårar" har mer kontroll än du tror. Som jag skrev så kör jag om en kö när det är dubbelfiligt av den enkla anledningen att jag kan. Under omkörningen har jag ett vakande öga ifall någon kommer på att slänga sig ut framför mig. Likaså så har jag full koll på om jag hinner en bil till eller inte.
Att du inte har den kontrollen är en annan femma.
Mitt mål när jag sveper den där kön är inte kön utan att kmma om lastbilen som ingen annan verkar vara intresserad av att komma om.
Hade nu kön börjat köra om lastbilen så hade jag snällt väntat på min tur.
Vårt företräde handlar sedan om att man inte får förhindra en omkörning samt ett samspel mellan förare. Kör jag om en bil så räknar jag med att den även håller avstånd till framförvarande så jag kan komma in. Eller menar du att det inte finns luckor när du blir omkörd? 10 meters avstånd till en lastbil är inte ett lagligt avstånd.
Vad gäller din syn på vilt är knepig. Men ok. Vilt kan dyka upp om man kör om. Men chansen är större att viltet inte tar sig igenom kön för att ta sig fram till mig då ni i kön inte ens håller vettiga avstånd till bilen framför er. Så det kanske är du som borde tänka över din körning lite mer än att tro att vi som kör om inte har koll.

Sist men inte minst. Om det är lönt för mig att köra om eller inte, avgör jag o inte du.

Jag hör dig, och jag förstår vad du menar. Men det finns ni "fartdårar" som tar onödiga risker. Men det gäller såklart inte alla.
Kan ta som exempel, senast igår.. Kör i högerfilen på värmdöleden i Sthlm, där är en kortare sträcka som är 2+1 väg. Rätt mkt trafik och jag har ca 200m kvar till vägen går ihop, då ser jag en större bil komma rätt snabbt i vänsterfilen men antar att han tänker kör in bakom mig eftersom det inte är långt kvar..men istället för att köra in bakom mig så gasar han på och kör in framför mig fast vägen för hans del tagit slut, vi hamnar sida vid sida på den 1-filiga vägen i princip och var cm från att köra in i varandra. Jag tutar såklart och får ett finger tillbaka. Hans beteende är helt oacceptalbelt i trafiken och hans "omkörning" ledde ingen stans heller eftersom det låg en lastbil framför. Nu tycker väl vissa att jag skulle anpassat min hastighet så han kunde komma in men det var inte något alterntiv eftersom jag låg i den hastighet jag skulle och hade bilar bakom och att han var en ren idiot är inte mitt fel, hade han kört in i mig hade det ändå vart han som var vållande. Det är denna typ av omkörningar som jag inte förstår mig på. VARFÖR måste man tränga sig förbi när vägen redan tagit slut, är inte det bara att be om en olycka!?-
Citera
2014-11-15, 17:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Jag hör dig, och jag förstår vad du menar. Men det finns ni "fartdårar" som tar onödiga risker. Men det gäller såklart inte alla.
Kan ta som exempel, senast igår.. Kör i högerfilen på värmdöleden i Sthlm, där är en kortare sträcka som är 2+1 väg. Rätt mkt trafik och jag har ca 200m kvar till vägen går ihop, då ser jag en större bil komma rätt snabbt i vänsterfilen men antar att han tänker kör in bakom mig eftersom det inte är långt kvar..men istället för att köra in bakom mig så gasar han på och kör in framför mig fast vägen för hans del tagit slut, vi hamnar sida vid sida på den 1-filiga vägen i princip och var cm från att köra in i varandra. Jag tutar såklart och får ett finger tillbaka. Hans beteende är helt oacceptalbelt i trafiken och hans "omkörning" ledde ingen stans heller eftersom det låg en lastbil framför. Nu tycker väl vissa att jag skulle anpassat min hastighet så han kunde komma in men det var inte något alterntiv eftersom jag låg i den hastighet jag skulle och hade bilar bakom och att han var en ren idiot är inte mitt fel, hade han kört in i mig hade det ändå vart han som var vållande. Det är denna typ av omkörningar som jag inte förstår mig på. VARFÖR måste man tränga sig förbi när vägen redan tagit slut, är inte det bara att be om en olycka!?-

Det är naturligtvis ett idiotbeteende från mortpartens sida. Vad du kunde ha gjort, var att lägga dig mitt emellan filerna och då omöjliggjort omkörning. Det låter kanske som ett dåligt trafikvett i sig, men det kan vara bra för att undvika det som kunde ha följt av den galna omkörningen.
Citera
2014-11-15, 18:28
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är naturligtvis ett idiotbeteende från mortpartens sida. Vad du kunde ha gjort, var att lägga dig mitt emellan filerna och då omöjliggjort omkörning. Det låter kanske som ett dåligt trafikvett i sig, men det kan vara bra för att undvika det som kunde ha följt av den galna omkörningen.

Det var väl ett jävligt dåligt förslag, som dessutom är olagligt och kan sluta med dyra dagsböter till och med!
Citera
2014-11-15, 19:01
Medlem
Enydrions avatar
För mig nytt rekord, kärringjävel, ställer sig på tvären av utfarten från affären, för att säkerställa att hon stoppar all trafik, stannar och tar upp sin jävla ifån för att kolla på Facebook
Senast redigerad av Enydrion 2014-11-15 kl. 19:05.
Citera
2014-11-15, 19:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det var väl ett jävligt dåligt förslag, som dessutom är olagligt och kan sluta med dyra dagsböter till och med!

Det är ett jävla bra förslag som kan förhindra allvarliga olyckor.
Citera
2014-11-15, 19:46
Medlem
Citat:
Jag tycker att han betedde sig helt rätt!

Tar det slut på "extrafilen" innan den andre hinner göra en säker omkörning så får man hjälpa den föraren att tänka...........tex genom att lägga sig lite mer i mitten av vägen.
Det gör jag ganska ofta när jag är ute med min lastbil.

Både smart och trafiksäkert.

Nu ska man inte göra det OM det finns gott om "2-väg" kvar så att personen i fråga kan göra en säker omkörning men annars är det ett bra sätt att förhindra en situation. :-)

Sen får man ta det att personen i fråga inte har bättre omdöme och säkert kommer att visa sitt finger när han lite senare kör om. Men.....det tar jag med glädje iom att jag har avstyrt en ev. olycka.
Citera
2014-11-15, 19:57
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jag tycker att han betedde sig helt rätt!

Tar det slut på "extrafilen" innan den andre hinner göra en säker omkörning så får man hjälpa den föraren att tänka...........tex genom att lägga sig lite mer i mitten av vägen.
Det gör jag ganska ofta när jag är ute med min lastbil.

Både smart och trafiksäkert.

Nu ska man inte göra det OM det finns gott om "2-väg" kvar så att personen i fråga kan göra en säker omkörning men annars är det ett bra sätt att förhindra en situation. :-)

Sen får man ta det att personen i fråga inte har bättre omdöme och säkert kommer att visa sitt finger när han lite senare kör om. Men.....det tar jag med glädje iom att jag har avstyrt en ev. olycka.

Är du beredd att ta böter för det också?

Dessutom vet du väl att polisen är väldigt aktiva på att ingripa mot yrkesmässig trafik, och i synnerhet mot lastbilar.
Kontroller mot tung trafik/yrkesmässig trafik sker nästan dagligen på motorvägarna här i skåne, polisen är väldigt aktiva med riktade insatser mot denna grupp.
Citera
2014-11-15, 20:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Är du beredd att ta böter för det också?

Jag kan garantera att det inte blir en enda krona i böter. Förutsättningen är ju att det är kort bit kvar tills 2 blir 1. Man ska naturligtvis inte stänga andra när körfältet är fritt en lång bit framåt.
Citera
2014-11-15, 21:07
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Detta är irriterande. Men jag kan inte säga emot dig
Citera
2014-11-16, 00:47
Medlem
FarbrorKruts avatar
Tja.. Vart fan ska man börja

Kanske inte det jag stör mig på mest men idioter som inte lärt sig filkörning är ibland jävligt irriterande. När jag tog körkortet fick jag lära mig att alltid sträva efter högerfilen och aldrig köra om på insidan. Jag blir nästan mörkrädd när en övervägande majoritet på motorvägen ligger i mittfilen och blockerar. Ska jag köra om någon kan jag inte göra det från verken mitt- eller högerfil, utan måste göra dubbelt körfältsbyte. Ni som inte vet vad jag snackar om får gärna kika på detta http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.2193915-lt-play-bilister-i-mittfil-kan-fa-boter, så kanske ni lär er något.

Som en effekt av det ovan så blir det ofta kö på motorvägen, även i vänsterfil. Då kommer idioter och lägger sig bakom på decimeteravstånd, försöker köra om på insidan och allt möjligt. Brukade ställa mig på bromsen i detta fall (eftersom det kan vara väldigt irriterande) men det är ju inte så bra om jag får en bil i nacken, så idag byter jag till högerfil och släpper förbi idioten. Sedan byter jag aggressivt till vänsterfil och pillar lite med extraljusen så är det problemet löst, för mig i alla fall

Brukar passera en cirkulationsplats som är väldigt trafikerad på eftermiddagen. Trots att det är kö på säkert 30-40 bilar så är det fullt med idioter som inte signalerar vart det ska. Blir alltid glad när någon tillämpar vänsterblinkers korrekt men högerblinkers är fan det minsta man kan begära, det är ju tom. ett måste i trafiken. Tror nog detta tar priset för det jag stör mig på mest i trafiken.

Stör mig också på personer som kör i 30km/h trots att det står 50km/h på skyltarna, gäller i alla hastigheter egentligen men detta var från senaste incident! Sedan har vi ju dem som är mer intresserad av mobilen än sitt eget liv (inklusive medtrafikanternas), så jäkla svårt är det inte att låta bli telefonen medans man kör. Nära och kära brukar undra varför jag inte svarar när jag är ute med bilen, jo för att jag faktiskt bryr mig om mig själv och människor runtomkring

Ja, jag stör mig på en hel del ... Lär er köra bil för fan
Citera
2014-11-16, 01:21
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
För mig nytt rekord, kärringjävel, ställer sig på tvären av utfarten från affären, för att säkerställa att hon stoppar all trafik, stannar och tar upp sin jävla ifån för att kolla på Facebook
Och hur uppmärksam på trafiken var su då du till o med såg att hon kollade Facebook?
Citera
2014-11-16, 02:16
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Södra Skåne.
Här går det undan
- men det är ju knappast någon nyhet....

På motorvägarna mellan Lund, Malmö, Helsingborg etc brukar det ju också gå lugnt till...

2+1 vägen som jag syftar på är E65 mellan Malmö-Ystad, där är 2 mil motorväg och 3,5 mil 2+1 väg.
Naturligtvis finns det dom som kör i 100 km/h här också, men merparten håller 110-130 km/h och många kör fortare än så, 150-160 km/h är fullt "normala" hastigheter här.

Hastighetskontroller är mycket sällsynt på vägarna här, åtminstone på motorväg och 2+1 vägar.
Däremot förekommer hastighetskontroller inne i tätorterna en del.
;-) Kör försiktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in