2010-08-06, 02:39
Medlem
bagarn29s avatar
http://blogg.expressen.se/lars/

Första biten är ju ganska kul.
Citera
2010-08-06, 10:56
Medlem
Littorin gav ut en bok om arbetslinjen, ”Uppdrag arbete”, strax innan han avgick.
Någon här på FB som har läst och kan rekommendera den?
Citera
2010-08-06, 10:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Jag postar detta svar från rikspolisstyrelsen igen, då jag försökte få ut förundersökningsprotokoll och andra handlingar. Kanske är det tingsrätten man ska vända sig till? Någon som vet vilken tingsrätt skilsmässomålet pågår i? Är det Södertörns tingsrätt? Vad finns det för andra tingsrätter i Sthlms kommun? Det står också att polis utreder ärendena, men var vänder man sig då? Vilken polisstation/polisområde, eller vad det nu kallas?

www.stockholmstingsratt.se torde vara den aktuella tingsrätten
Citera
2010-08-06, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Hur många kom tillbaks till försäkringssystemen efter de 3 "karensmånaderna"?

Betydligt färre än beräknat. Men du hade hellre sett att arbetsföra människor gick omkring hemma fortfarande?

Hade du avstått a-kassa också om du hade gjort bort dig och tvingades sluta på ditt jobb? Avgångsvederlaget är ju inget annat än a-kassa för politiker.
Citera
2010-08-06, 15:36
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skvallersugen
Betydligt färre än beräknat. Men du hade hellre sett att arbetsföra människor gick omkring hemma fortfarande?

Hade du avstått a-kassa också om du hade gjort bort dig och tvingades sluta på ditt jobb? Avgångsvederlaget är ju inget annat än a-kassa för politiker.

Så du menar ifall någon hårt kroppsarbetande person slutar sin anställning frivilligt så är han berättigade till en årslön i a-kassa? F*n det har jag missat slutar imorgon.
Citera
2010-08-06, 15:49
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Littorin gav ut en bok om arbetslinjen, ”Uppdrag arbete”, strax innan han avgick.
Tack för dagens asgarv!
Citera
2010-08-06, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Jag har tyvärr inte läst den, men rekommenderar den iallafall.. Mycket bra titel...(Ni kan vara lugna för att Sven-Otto släpar sitt strå till stacken).
Citera
2010-08-06, 23:54
Medlem
Citat:
Så du menar ifall någon hårt kroppsarbetande person slutar sin anställning frivilligt så är han berättigade till en årslön i a-kassa? F*n det har jag missat slutar imorgon.

Ja, du får visserligen 45 dagars "straff", men sedan kan du kvittera ut a-kassa i minst 250 arbetsdagar. Om du som SOL har barn under arton blir det 150 arbetsdagar extra. I runda slängar blir det väl en årslön. Precis som med SOL så minskas din ersättning om du får annat jobb.

Skillnaden mot SOL är att ingen lär kunna kräva att du slutar på jobbet för att någon sprider obekräftade rykten om dig.
Citera
2010-08-07, 00:23
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skvallersugen
Ja, du får visserligen 45 dagars "straff", men sedan kan du kvittera ut a-kassa i minst 250 arbetsdagar. Om du som SOL har barn under arton blir det 150 arbetsdagar extra. I runda slängar blir det väl en årslön. Precis som med SOL så minskas din ersättning om du får annat jobb.

Skillnaden mot SOL är att ingen lär kunna kräva att du slutar på jobbet för att någon sprider obekräftade rykten om dig.

På något vis så känns det som om SOL gett utanförskapet ett ansikte.

Är inte så insatt i a-kassan men jag tycker mig ha förstått att man får ca 80% av sin lön + att man ska delta i en del arbetsskapande åtgärder. Inget av detta verkar gälla SOL.
Citera
2010-08-07, 00:36
Medlem
Citat:
På något vis så känns det som om SOL gett utanförskapet ett ansikte.

Är inte så insatt i a-kassan men jag tycker mig ha förstått att man får ca 80% av sin lön + att man ska delta i en del arbetsskapande åtgärder. Inget av detta verkar gälla SOL.

Nej vi förstår att du uppfattar det så, hans typ av anställningsvillkor är ganska vanligt hos anställda som har kompetens.
Citera
2010-08-07, 00:53
Medlem
Citat:

Nu är det väl extrem OT-risk och jag har inte ens heller koll på a-kassan, men 400 arbetsdagar motsvarar ca 1,5 år. 1,5 år på 80% blir ca 1,2 år med 100%, så...

Självklart kan man inte rakt av ställa dem mot varandra på det sättet, men jag vill bara nyansera snacket lite om hans avgångsvederlag.
Citera
2010-08-07, 00:56
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
Nej vi förstår att du uppfattar det så, hans typ av anställningsvillkor är ganska vanligt hos anställda som har kompetens.

Du menar alltså att folk som arbetar inom barn&omsorg, vården och industrigolvet saknar kompetens för sitt yrke medan en politikerbroiler med köpt examen har kompetens?

Då förstår jag varför den genomsnittlige medborgaren har blivit fattigare under allianstiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in