Citat:
Ursprungligen postat av Ståltomten
Som någon annan nämnde så har t ex hotmail en inaktivitetstidsgräns. Dessutom hade man iallafall med hotmail möjlighet att spara max 250 MB, fram till hösten '06 då det höjdes till 1GB. Om "Anna" använde sin nätoperatörs mailbox, var det nog mindre än 250 MB, och rätt ovanligt på den tiden att man lämnade nån som helst post kvar på servern. Nuförtiden är det ju rätt vanligt att man hanterar mailboxar med IMAP, men det var definitivt inte på modet 2006.
Det är sånt, sammantaget med vad Aftonbladet verkligen har sagt, som jag själv tar i beaktande när jag säger "det är osannolikt att de talar om email som finns kvar på en server."
Hoppar in i tråden här. Jag ser det som tämligen självklart att en prostituerad/torsk (eller för den delen även en sexsajt-hängande eller ens bara dejtside-hängande) person skaffar sig ett webmejlkonto, kanske även kopplat till ett msn-chattkonto. Detta av flera anledningar: Anonymitet, enkelt att lägga ner/skaffa nytt osv osv. (Ev stamkunder/kontakter som man vill ha kvar vid byte av mejladress mejlar man bara sitt nya mejl till.) Inte fan använder man för sådana aktiviteter det POP/IMAP-baserade mejlkonto man får av sin ISP, typ @telia.com, @comhem.com eller liknande.
Givet detta antagande:
- Vi kan således rimligen utesluta att "Anna" har POPat hem sina mejl (inkl mejlheaders/IP-spår) till en lokal mejlklient i hennes dator.
- Även om man (numera, 2006 vet jag inte) kan klicka i hotmail, gmail etc för att se mejlheaders för att analysera dessa så kan man med fog undra om "Anna" höll på med sånt. För msn-loggar så sparas det öht inte någon IP-info i de de rätt basala xml-filer som skapas.
- Om nu det finns "mejl" eller msn-logfiler i någon form sparat/bevarat i "Annas" dator, typ ren textmässig copy/paste (eller cachefiler från webbrowsern, men återigen - skulle "Anna" pyssla med sånt?) så torde dessa datafiler/HD-spår ändå inte innehålla något av egentligt bevisvärde (IP-adresser) och framförallt så går ju allt sånt till syvende og sidst att editera/försköna/förfalska i efterhand.
- Som redan påpekats 100 ggr i tråden: Om nu "Anna" sedan flera år skulle ha lämnat sitt liv som fnask bakom sig och bearbetat detta genom terapi så lär hon ju inte ha loggat in på sitt hor-mail-konto sedan dess varpå det är automatiskt raderat och omöjligt för "Anna"/AB att nu logga in på för att säkra IP-headers etc.
- Teoretiskt kan alltså vem som helst ha utgett sig för att vara SOL, "Anna" kan ha blandat ihop verklighet och fantasi eller personer hon enbart mejlat/chattat med (SOL kan ju ha varit i kontakt med henne men backat ur då "Anna" säger att hon vill ha betalt). Alternativt så kan "mejlen" vara ren fejk/fabricerade.
Summa summarum: ABs "mejlbevis" är inte vatten värda utan ett erkännande eller konfirmation från SOL (och om ett sådant skulle kommit från SOL skulle man ju inte längre bry sig särskilt detaljerat om mejlen).