Citat:
Ursprungligen postat av FaceDownAssUp
Jag tycker att det är så konstigt att ni fokuserar så mycket på politikers privatmoral?
Om ni tar och tänker efter lite grann så är det helt irrelevant.
Det är faktiskt helt irrelevant om Maria Borelius har svart städhjälp och Sven-Otto Littorin besöker prostituerade eller om Bill Clinton hade en otrohetsaffär. Utan det som faktiskt är viktigt är huruvida de politikerna fattar goda politiska beslut. Det är där fokus bör sättas på. Är det moraliskt god beslut eller inte?
Vi måste skilja på två saker. Vi måste granska politiker hårdare vad gäller den moral som dem har när dem fattar sina beslut och inte bry oss om deras privatliv. För deras privatliv är inte tillnärmelsevis relevant.
En skicklig politiker har tvingats bort från sitt ämbete på grund av sin privatmoral.
Vi har en väldigt dålig ansvarskultur i svensk politik, och med det menar jag att politiker som misslyckas med sin politik eller som inte för den politik som dem har gått till val på (vilket är hela grundidéen med demokrati) de kan i lugn och ro sitta kvar och till och med bli omvalda. Eller skyddas av någon form av konsensuskultur kring att i Sverige avgår inte politiker till följd av att deras politik har havererat.
Ok, du har skrivit det här förr och under tiden så finns det flera politiska frågor som har ställts. Men vet du vad? Vi har inte fått något svar eftersom SOL och FR tiger, lägger dimridåer och - ja, ljuger.
Kvar blir spekulation. Några av de sakerna som är oklara och som gärna skulle må bra av att diskutera är:
1. Om SOL under en längre tid varit mentalt labil och känt sig varit tvungen att uppsöka professionell hjälp men ändå arbetat som minister - finns det anledning att tro att hans mentala otillräknelighet påverkat hans arbete under samma period?
2. Var t. ex. utspelet om kvotering av kvinnliga styrelseledamöter moderat politik eller ett nyckernas utspel?
3. Vad menade SOL när han berättade på PKn att han ångrade sig och att han gjort misstag?
4. Hur kommer det sig att en statsminister kan påstå att vad han anser är falska anklagelser mot en toppolitiker om sexköp är en "privatsak" trots att ett mediaföretag finner uppgifterna trovärdiga och ber om en kommentar?
5. Hur kommer det sig att statsministern låter en utarbetad, känslomässigt svag minister som till och med är oförmögen att svara på journalistfrågor hamna på Almedalen? Trots kännedom om att SOL varit i behov av professionell mental hjälp en längre tid?
6. Kan verkligen Tobias Billström hantera fördubblade arbetsuppgifter?
7. Vad kommer AB att göra med sin lista på andra sexköpare?
8. Varför fick SOL ingen möjlighet till time out?
9. Finns det andra ministrar som lider av allvarliga mentala problem men som ändå arbetar?
Och även om det är valtider så är det också så att vi har ett land och sköta. Dessa frågor handlar om just det - sköter de vårt land på samma misslyckade sätt som den här historien vittnar om? Det har uppkommit allvarliga brister. Blunda inte för dem. Fixa dem.
Edit: ett "som" för mycket
---------------
"Jag är ingen stålman men jag är inte heller Snövit" - Sven Otto Littorin