Språk: Amerikanska
Sändes: 90-talet/början av 00-talet.
Genre: Skräck
Programpresentatören: Satt i en fåtölj och var död men levde ändå. Tror han hade grått bakåtkammat hår och skrattade mycket när han berättade om avsnitten.
Innehåll: Serien innehöll olika skräckavsnitt som inte följde varandra.
Minne: Två skådespelare spelar två skådespelare som ska göra en audition på en teater. Den ena skådespelaren går vidare eftersom teaterdirektören (?) gillade hans kindben mer. Detta gör den andre skådespelaren avundsjuk och har ihjäl skådespelaren som fick rollen.
Det visar sig dock att teatergruppen är inne på ett mentalsjukhus och har haft ihjäl all psykvårdspersonal. Jag minns att avsnittet slutar med att skådespelaren nr 2 blir dödad med en yxa (halshuggen medan han står vänd mot kameran och skriker) och teatergruppen använder hans kranium i "To be or not to be"-scen. Anledningen till att teatergruppen valde skådespelaren nr 1 var pga hans kindben som hade varit ett prydligare kranium de kunde använda som rekvisita i sin teateruppsättning.
Vad jag har sökt efter: Jag trodde att serien hette Kalla Kårar (Goosebumps) men enligt google-sökning så hittar jag inte det avsnittet bland alla Kalla Kårar-säsongerna så serien kan ha hetat någonting annat.
edit: Serien heter Tales from the Crypt
Senast redigerad av CarrieFisher 2017-01-05 kl. 19:03.
Språk: Amerikanska
Sändes: 90-talet/början av 00-talet.
Genre: Skräck
Programpresentatören: Satt i en fåtölj och var död men levde ändå. Tror han hade grått bakåtkammat hår och skrattade mycket när han berättade om avsnitten.
Innehåll: Serien innehöll olika skräckavsnitt som inte följde varandra.
Minne: Två skådespelare spelar två skådespelare som ska göra en audition på en teater. Den ena skådespelaren går vidare eftersom teaterdirektören (?) gillade hans kindben mer. Detta gör den andre skådespelaren avundsjuk och har ihjäl skådespelaren som fick rollen.
Det visar sig dock att teatergruppen är inne på ett mentalsjukhus och har haft ihjäl all psykvårdspersonal. Jag minns att avsnittet slutar med att skådespelaren nr 2 blir dödad med en yxa (halshuggen medan han står vänd mot kameran och skriker) och teatergruppen använder hans kranium i "To be or not to be"-scen. Anledningen till att teatergruppen valde skådespelaren nr 1 var pga hans kindben som hade varit ett prydligare kranium de kunde använda som rekvisita i sin teateruppsättning.
Vad jag har sökt efter: Jag trodde att serien hette Kalla Kårar (Goosebumps) men enligt google-sökning så hittar jag inte det avsnittet bland alla Kalla Kårar-säsongerna så serien kan ha hetat någonting annat.
Det finns en svensk serie som jag skulle vilja ha identifierad.
Såg denna under 90-talet, kommer varken ihåg titel eller namn på någon skådespelare. Enda jag kommer ihåg är att den handlade om ett par ungdomar och några äldre personer som ska hitta ett kraschat flygplan som finns i något vatten. De vuxna var fiender så det blev en jakt mot klockan att hitta planet först. "Zanzibar" är ett namn jag tycks komma ihåg?
Vilken är ungdomsserien? Trodde eventuellt att Sven Wollter hade en roll i serien men kan inte hitta någon som stämmer in. Hur ska jag bära mig åt för att kunna identifiera den?
Det finns en svensk serie som jag skulle vilja ha identifierad.
Såg denna under 90-talet, kommer varken ihåg titel eller namn på någon skådespelare. Enda jag kommer ihåg är att den handlade om ett par ungdomar och några äldre personer som ska hitta ett kraschat flygplan som finns i något vatten. De vuxna var fiender så det blev en jakt mot klockan att hitta planet först. "Zanzibar" är ett namn jag tycks komma ihåg?
Vilken är ungdomsserien? Trodde eventuellt att Sven Wollter hade en roll i serien men kan inte hitta någon som stämmer in. Hur ska jag bära mig åt för att kunna identifiera den?
Skuggornas hus handlar om de två lärarna Henrik och Gia, som arbetar på samma skola. Det har gått precis ett år sedan damen som grundade skolan, Maria Wagner, dog av en olyckshändelse, och för att hedra henne så ska Henrik och Gia ta med sig en musikklass på en skolresa till Gotland, där hon växte upp. Samtidigt ska de lära eleverna lite om Gotlands historia. Pemba, huset de ska bo i (som har samma namn som en ö i Zanzibararkipelagen), är ett väldigt gammalt hus och det sägs att mannen som lät bygga det ligger begravd i källaren. Huset omges av en väldigt stark doft av kryddnejlikor som inte går att bli av med.
Söker en leranimation som jag såg i början av 90-talet. Förmodligen är filmerna långt äldre än så. Har ingen aning om det fanns fler avsnitt men just den jag tänker på hade en gul/orange figur som hade hål i gardinen, så skulle han fixa detta med symaskinen, och så hände massa tokigheter - han åkte igenom symaskinen och fick hela gardinen att brinna eftersom han skulle sy för hand med hjälp av en glödlampa. Sen sprang han omkring helt tokig och väsnades. Pratade inget förståeligt, utan mumlade mest. Skulle kunna vara något tjeckiskt eller så.
Kom på en barnserie nu men kan inte komma ihåg vad den hette. Den var svensk och jag gissar på att den gick på tv där vid millenieskiftet nånstans. Handlade om en flicka som spelade ett dator- eller tv-spel där huvudkaraktären (kvinnlig, blå kläder i kallt klimat) i varje avsnitt(?) kom ut och var med flickan i verkligheten. Flickan hade också en hemlig (för sina föräldrar) låda med godis i sitt skrivbord...(?) Inte mycket jag minns av det men kanske någon annan känner igen beskrivningen? :3
Kom på en barnserie nu men kan inte komma ihåg vad den hette. Den var svensk och jag gissar på att den gick på tv där vid millenieskiftet nånstans. Handlade om en flicka som spelade ett dator- eller tv-spel där huvudkaraktären (kvinnlig, blå kläder i kallt klimat) i varje avsnitt(?) kom ut och var med flickan i verkligheten. Flickan hade också en hemlig (för sina föräldrar) låda med godis i sitt skrivbord...(?) Inte mycket jag minns av det men kanske någon annan känner igen beskrivningen? :3
Världens minsta lillasyster. Fanns för ett tag sedan på Öppet arkiv.
Undrar om någon minns en 90-talsserie, tror det var australiensisk och handlade om en rödhårig tjej som drömde om att bli nunna. Man fick följa hennes liv i kloster.
Minns hon var mycket vacker och jag ville bli som hon haha.
Undrar om någon minns en 90-talsserie, tror det var australiensisk och handlade om en rödhårig tjej som drömde om att bli nunna. Man fick följa hennes liv i kloster.
Minns hon var mycket vacker och jag ville bli som hon haha.
En tecknad tv-serie, kan varit tidigt 90-tal, såg bara ett par avsnitt. Teckningsstilen var ganska kantigt och mycket mörker. Lite Goth/cyberpunk/fantacy-stuk. Minns ingen speciell handling mer än att den 'onde' ledaren satt på en hög mörk tron, och på trappan upp till denna satt någon slags hovnarr/rådgivare som hade vit mask med fågelnäbb, och påverkade/lade sig i det mesta. Det kan ha varit i samma serie (tror jag) som avsnitten slutade med att nån kärring stod på toppen av en skyskrapa och spelade saxofon, och försökte förklara innebörden av blues för en robot...