Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-02-10, 12:45
  #1
Medlem
Jag såg en tv-serie på Sveriges Television, det måste varit i början på 80-talet. Den utspelade sig under antingen Vietnam- eller Koreakriget. Man fick följa en familj, pappan var soldat och dom hade en pojk som växte upp och blev pilot och dödad under kriget.
Scener jag kommer ihåg:
När pojken var liten stal han pappans pistol och skulle skjuta en skallerorm.
Dom överraskade fienden en gång vid ett tempel där de drack vatten.
Efter den sista striden blev pappan av med benet under knät.

Jag kommer inte ihåg så mycket för jag var bara typ 8 år när jag såg den.
Citera
2004-02-11, 19:20
  #2
Medlem
pickopungs avatar
Du menar en serie som hette "Man mot man", den gick om jag inte minns fel -78 eller -79, kan ev tom vara -77.

Kommer själv ihåg scenen med pojken, skallerormen och pistolen. Mamman sprang omkring i ett majs?-fält och skrek "Darling". Alla ungarna på mitt dagis (inkl jag) trodde det betydde typ Attack!!, Så vi sprang omkring och skrek det en hel del.


// Pickopung
Citera
2004-02-12, 10:57
  #3
Medlem
Japp så hette den. Jag skulle vilja veta den engelska titlen på den. Har sökt så gott jag kan men hittar inget på imdb.
Citera
2004-02-12, 16:55
  #4
Medlem
pickopungs avatar
nä, det verkar vara svårt att hitta info om serien, men jag ska söka runt lite jag med, man vart ju nyfiken själv

//Pickopung
Citera
2006-03-03, 14:03
  #5
Medlem
Cineastens avatar
Söker du en tv-serie/program? Efterlys namn på serier, skådisar och regissörer här!

Eftersom det dräller av trådar om efterlysta titlar tänkte jag att vi kunde ha en enda tråd att hålla oss till istället för hundrafemtielva stycken som ändå inte utvecklas till något intressant.

Alla vet vi ju hur irriterande det är när man minns små glimtar ur en tv-serie/tv-program men inte kan placera vilken/vilket det gäller. I den här tråden är det tänkt att vi ska kunna ställa den typen av frågor och förhoppningsvis finns det någon som kan hjälpa till eller hänvisa till någon annan site där man kan få hjälp.

Det här är alltså en motsvarighet till Officiell tråd för efterlysningar av namn på filmer, skådisar och regissörer i Filmforumet.

/Cineasten som moderator
Citera
2006-03-03, 14:43
  #6
Medlem
erikbes avatar
Bra tråd. Några särskilda regler man ska tänka på?
Citera
2006-03-03, 14:49
  #7
Medlem
Cineastens avatar
Näe egentligen inte. Huvudsyftet med tråden är att folk ska kunna få svar på sina frågor gällande titlar på olika tv-serier och tv-program. Får ni hjälp hör det väl till kutymen att ni tackar för det och postar ni svar på en fråga som någon annan snokat rätt på kan ni alltid skriva ut en liten hänvisning till den som hjälpte er. (mao, sno inte åt er credits för något som ni själva inte snokat rätt på )
Citera
2006-03-03, 14:49
  #8
Medlem
heartagrams avatar
Då inleder jag då:

Söker en serie som gick för en massa år sedan som handlar om en ung kille som ramlar ned från en trädkoja (?) och slår i huvudet i en sten, han hamnar i koma och lever vidare i någon slags Sci-Fi drömvärld. Serien är säkert skit om man skulle se den idag men jag letar efter den enbart i nostalgiskt syfte!

Någon?
Citera
2006-03-03, 16:53
  #9
Medlem
erikbes avatar
Ingen som har något att tillägga om den svenska ungdomsserien "Fjodor". Det jag vet är att den handlade om en dator som hette Fjodor och att några ungdomar fick hjälp av den för att lösa vissa saker. Den gick någon gång i början av 80-talet
Citera
2006-03-03, 17:01
  #10
Medlem
-Q-s avatar
namn SÖKES 1:
Det var något barnprogram för äldre barn (för typ 12åringar kanske), där huvudkaraktären var en flicka som fått en lastbil med chemical waste över sig så hon fick någon kraft så att hon kunde styra lampor osv med tankekraft.
Och företaget som ägde kemikalielastbilen försökte typ fånga henne.

namn SÖKES 2:
Också ett barnprogram för samma åldersgrupp (tror jag), det enda jag kommer ihåg från den var en flicka (som jag tror var huvudkaraktären) som tog på sig något sorts diadem så kunde hon lyfta saker mad tankekraft (en glaskula kommer jag ihåg iaf)
Citera
2006-03-03, 20:53
  #11
Medlem
Besk Bandits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Q-
namn SÖKES 1:
Det var något barnprogram för äldre barn (för typ 12åringar kanske), där huvudkaraktären var en flicka som fått en lastbil med chemical waste över sig så hon fick någon kraft så att hon kunde styra lampor osv med tankekraft.
Och företaget som ägde kemikalielastbilen försökte typ fånga henne.

Serien du söker heter The secret world of Alex Mack.
Citera
2006-03-03, 21:05
  #12
Medlem
Strifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Swatcats heter dom. Det blev nåt knas när jag skulle sammanfoga den första tråden du skapade angående den här efterlysningen med min nya tråd. Tydligen finns det en hemsida där serien finns rippad.

Tack till Oscarsson, Mjau och offe_man för det.

Ehh... ? Serien som heartagram söker heter The Odyssey. ( http://www.imdb.com/title/tt0103504/ ) Var man kan få tag på den vet jag tyvärr inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback