Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-10, 11:27
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Grejen är ju att jag tycker jag känner igen det där också. Att nåt vittne eller misshaglig figur knuffas framför tunnelbanetåg. Kan det ha varit någon Hassel, Beck eller liknande.

Aha, intressant. Jag är rätt säker på att det inte är Beck, då serien med Peter Haber kom långt senare. Filmerna med Gösta Ekman var under rätt period, men är fortfarande rätt säker på att det var inte var dessa och att det var en serie i flera delar. Fast ibland kunde ju SVT ta en film och klippa upp den i 3-4 delar har jag för mig. Dock är det dags att kolla igenom de gamla beckfilmerna från tidiga 90-talet, de är riktigt fina filmer.
Citera
2025-12-10, 20:12
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Så kan det absolut vara! Som sagt minnet är vagt och det starkaste minnet var just att en person blev knuffad framför tunnelbanan. Jag har också ett svagt minne hur skådisen som spelade mördaren såg ut, en lång man i kanske 50-årsåldern med ett ganska smalt ansikte, mörk rock och en gubbkeps.

Men är rätt säker på att serien hade med Palmemordet att göra, även om den möjligtvis inte centrerades kring det?

Men det var absolut ingen dokumentär utan en fiktiv thrillerserie i kanske 3-6 delar eller så, med lite samma känsla som Beck-filmerna typ.

Citat:
Grejen är ju att jag tycker jag känner igen det där också. Att nåt vittne eller misshaglig figur knuffas framför tunnelbanetåg. Kan det ha varit någon Hassel, Beck eller liknande.

Läckan.

https://www.svtplay.se/lackan
Citera
2025-12-10, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Läckan.

Se där. Såg aldrig den serien. Kollade in tunnelbanescenen. Suicide by train alltså. Kanske den gladihatten menade. Själv har jag vaga minnen av nåt annat.
Citera
2025-12-11, 05:07
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Se där. Såg aldrig den serien. Kollade in tunnelbanescenen. Suicide by train alltså. Kanske den gladihatten menade. Själv har jag vaga minnen av nåt annat.

Blir nog till att titta vidare. Saker är inte alltid som de framstår vid en första anblick.
Citera
2025-12-11, 11:02
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Läckan.

Tack!! Där har vi den nog! Najs att den finns uppe på SVTPlay också! För en gångs skull får man något för pengarna

Står ju inget om Palmemordet i beskrivningen, men alltså jag är rätt säker på att det var med i temat. Eller har jag hallucinerat det? Hursom, detta ska ses - stort tack igen för fyndet <3
Citera
2025-12-11, 13:18
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Tack!! Där har vi den nog! Najs att den finns uppe på SVTPlay också! För en gångs skull får man något för pengarna

Står ju inget om Palmemordet i beskrivningen, men alltså jag är rätt säker på att det var med i temat. Eller har jag hallucinerat det? Hursom, detta ska ses - stort tack igen för fyndet <3

Jag noterade inte att Palmemordet skulle vara en del av det hela. Kan det vara så att det självmord en officer och tillika Bofors-involverad krigsmaterielinspektör begår i tunnelbanan 1987 har nästlat sig in i din minnesbild? Det har påståtts att det i själva verket var fråga om mord och som sådant relaterat till dådet på Sveavägen föregående år.

Gällande serien Läckan, så är den lite sevärd. Anders Ahlboms alkoholiserade och kedjerökande antihjälte innebär viss behållning. Den håller dock inte hela vägen in i mål.

Romanen den baseras på är för övrigt skriven av Klas Eklund och en nydemokratisk riksdagsledamot och polis.
Citera
2025-12-12, 20:27
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Jag noterade inte att Palmemordet skulle vara en del av det hela. Kan det vara så att det självmord en officer och tillika Bofors-involverad krigsmaterielinspektör begår i tunnelbanan 1987 har nästlat sig in i din minnesbild? Det har påståtts att det i själva verket var fråga om mord och som sådant relaterat till dådet på Sveavägen föregående år.

Gällande serien Läckan, så är den lite sevärd. Anders Ahlboms alkoholiserade och kedjerökande antihjälte innebär viss behållning. Den håller dock inte hela vägen in i mål.

Romanen den baseras på är för övrigt skriven av Klas Eklund och en nydemokratisk riksdagsledamot och polis.

Brände igenom serien nu, och som du sa så har den ju absolut noll och inget med Palmemordet och göra. Det är dock en smula läskigt, för jag hade kunnat svära en ed på att den gjorde det. Men det har ju gått 30 år.

Är det detta som är Mandela-effekten? Falskt minne? För det här gör på riktigt att jag börjar tveka lite på mina egna minnen från bardomen. Ännu märkligare är att jag minns utseendet på mördaren, både klädsel och huvudbonad. Men har alltså på något sätt totalt hallucinerat in Palmemordet i det hela. Riktigt skumt.

Annars var ju serien ok, skön 90-talsnostalgi och huvudkaraktär. Och som vanligt hade samtliga polisinspektörer en beige rock. Bästa scenen: "Shorinji Kempo!"

Återigen tackar jag så ödmjukast för fyndet, i helgen blir det mer nostalgi med Sjöwall-Wahlöös Beck på nyscannade Bluray. Trevlig helg
Senast redigerad av gladihatten 2025-12-12 kl. 20:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in