Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Jag noterade inte att Palmemordet skulle vara en del av det hela. Kan det vara så att det självmord en officer och tillika Bofors-involverad krigsmaterielinspektör begår i tunnelbanan 1987 har nästlat sig in i din minnesbild? Det har påståtts att det i själva verket var fråga om mord och som sådant relaterat till dådet på Sveavägen föregående år.
Gällande serien Läckan, så är den lite sevärd. Anders Ahlboms alkoholiserade och kedjerökande antihjälte innebär viss behållning. Den håller dock inte hela vägen in i mål.
Romanen den baseras på är för övrigt skriven av Klas Eklund och en nydemokratisk riksdagsledamot och polis.
Brände igenom serien nu, och som du sa så har den ju absolut noll och inget med Palmemordet och göra. Det är dock en smula läskigt, för jag hade kunnat svära en ed på att den gjorde det. Men det har ju gått 30 år.
Är det detta som är Mandela-effekten? Falskt minne? För det här gör på riktigt att jag börjar tveka lite på mina egna minnen från bardomen. Ännu märkligare är att jag minns utseendet på mördaren, både klädsel och huvudbonad. Men har alltså på något sätt totalt hallucinerat in Palmemordet i det hela. Riktigt skumt.
Annars var ju serien ok, skön 90-talsnostalgi och huvudkaraktär. Och som vanligt hade samtliga polisinspektörer en beige rock. Bästa scenen: "Shorinji Kempo!"
Återigen tackar jag så ödmjukast för fyndet, i helgen blir det mer nostalgi med Sjöwall-Wahlöös Beck på nyscannade Bluray. Trevlig helg