2016-04-30, 19:58
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Haha, kul! Extremt oväntat med. Detta blir jag nyfiken över. Motiverades det på något sätt?

Det visades ett litet klipp med "The Boys Are Back In Town". Sedan fick man reda på att Jovan Radomir är lite utav en hårdrockare. Tydligen var Jailbreak hans andra skiva någonsin. Då han själv var ensam invandrare på hans skola kunde han känna igen sig i Phil Lynotts liv och texter då han var en av få mörka barn/ungdomar på Irland. Han påstod sig hitta nytt i Thin Lizzys material även idag och att han gillade det melodiska
Citera
2016-05-06, 20:07
Medlem
I kväll på SVT1 kommer jag titta på följande:

Thin Lizzy: Nu, då och för evigt
23:20 - 00:20

Svensk dokumentär från 2016. Historien bakom rockbandet Thin Lizzy. Sångaren och basisten Phil Lynott dog 1986 i sviterna av ett drog- och alkoholmissbruk. Men bandets musik har levt vidare och fått nya versioner av så olika band som The Cardigans, Metallica och Smashing Pumpkins. Intervjuas gör bland andra Gary Moore, James Hetfield, och sångaren Phil Lynotts mor om den karismatiska effekt bandet hade, och fortfarande har på sina fans. En film av Jörgen Holmstedt, Gerhard Malmberg och Jovan Radomir.

Produktionsår: 2016
Citera
2016-05-06, 22:02
Medlem
Geomeisters avatar
Jag har gjort en smygare och tittat på Thin Lizzy-dokumentären! Gör det du med!

http://www.svtplay.se/video/8284455/thin-lizzy-nu-da-och-for-evigt/thin-lizzy-nu-da-och-for-evigt-svt

Endast en timme lång. Jag hade gärna sett att den var 2-3 timmar! Det var ganska mycket "meat and potatoes"... Sånt som jag antar många sett förut.

Men en del unika grejer också!

John Sykes säger att Thin Lizzy var höjdpunkten i hans karriär. Att spela med Whitesnake var också bra, men som band kommer han alltid föredra Thin Lizzy

Citera
2016-05-07, 01:23
Medlem
Underbart program, varenda minut. Härligt band. Såg dem live i Lund, Olympen, på 70-talet.
Citera
2016-05-07, 08:44
Medlem
Dofternas avatar
Phil var ett geni, så nu är det sagt.
Vilken oerhört stolpig dokumentär, kan verkligen förstå varför Svt dragit sig för att lägga den i tablån. Tråkiga intervjuer utan djup. Knappt nåt om den obotlig romantikern som fuckade upp alla sina relationer med fruar och barn, varför gjorde han det?
Vad var utgångspunkten i dokumentären förutom att de råkat komma över en och annan intervju? Vad ville man skildra? Kändes mest som att det blev vad det blev utifrån vilka som råkade ställa upp.

Att sen en sån som Hetfield - som fullständigt missat den musikaliska poängen med Lizzy; hedonismen, discosvänget och romantiken - ska sitta och rapa ur sig en massa plattityder. Har man valt Wihskey In The Jar som cover i Lizzys karriär så är man inte betrodd att uttala sig i nåt.

Var var alla utanför hårdrocken som älskade Phil? Det är bara inavlade hårdrockare som tror att Phil var hårdrockare så jag antar att de som gjort programmet runkade till typ WASP på 80-talet.
Fy fan!

Dåligt klippt, hemska intervjuer, platt fall.
Citera
2016-05-07, 09:46
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Att sen en sån som Hetfield - som fullständigt missat den musikaliska poängen med Lizzy; hedonismen, discosvänget och romantiken - ska sitta och rapa ur sig en massa plattityder. Har man valt Wihskey In The Jar som cover i Lizzys karriär så är man inte betrodd att uttala sig i nåt.

Precis så. En mycket bra beskrivning av vad jag kände också, jag var dessutom förbannad redan från början då jag läste i tablån om Hetfields kommande medverkan. Så jävla förutsägbart.
Citera
2016-05-07, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Phil var ett geni, så nu är det sagt.
Vilken oerhört stolpig dokumentär, kan verkligen förstå varför Svt dragit sig för att lägga den i tablån. Tråkiga intervjuer utan djup. Knappt nåt om den obotlig romantikern som fuckade upp alla sina relationer med fruar och barn, varför gjorde han det?
Vad var utgångspunkten i dokumentären förutom att de råkat komma över en och annan intervju? Vad ville man skildra? Kändes mest som att det blev vad det blev utifrån vilka som råkade ställa upp.

Var var alla utanför hårdrocken som älskade Phil? Det är bara inavlade hårdrockare som tror att Phil var hårdrockare så jag antar att de som gjort programmet runkade till typ WASP på 80-talet.
Fy fan!

Dåligt klippt, hemska intervjuer, platt fall.

Håller inte med fullständigt, men lite. Intervjuerna var väl inte särskilt djuplodande men helt ok, förutom Hetfields som bara var ett uttalande som klipptes in flera gånger.
Man hade kunnat hitta andra intressanta personer att intervjua. Vet att Tony Visconti som producerade Bad Reputation hade en väldigt intressant hemsida i början av 2000-talet med info om bl.a. Phil och Thin Lizzy.

Att det fanns en motsättning mellan Phils kärlek till sina barn och ett normalt familjeliv å ena sidan och det ständiga turnerandet med droger, klubbar och groupies å andra sidan är väl uppenbart.
Men där var han knappast ensam. Ozzy Osbourne har ett tredje barn i sitt nuvarande äktenskap som vägrat vara med i den famösa dokusåpan Osbournes. Hon har i sparsmakade intervjuer uttalat sig kritiskt om faderns svek som icke närvarande fader.
Menar du att man skulle ha intervjuat Phils barn och ex-fruar?

Phil var musikaliskt versatil, det var personligen en anledning till att jag som tonåring älskade hans musik. Romantiken passade så att säga en olyckligt kär tonåring som hand i handsken. Där fanns ett starkt keltiskt element, blues och inte minst countryinfluenser. Men Phil poängterade i intervjuer att Lizzy var ett hårdrock-band, inte heavy metal, men hårdrock. Han gjorde en poäng av att bandet var betydligt tuffare på scen än på skiva. Så jag ser ingen orimlighet i att Lizzy kategoriseras som hårdrock. Och då är jag en musikalisk allätare utan några låsningar.
Citera
2016-05-07, 11:07
Medlem
Tullamores avatar
Hetfield kan inte ens uttala Phil Lynotts namn rätt. "Lajnott" ska det ju vara.
Citera
2016-05-07, 20:33
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullamore
Hetfield kan inte ens uttala Phil Lynotts namn rätt. "Lajnott" ska det ju vara.
Har flera irländare på jobbet, de säger alla "Lynnot".
Jag påpekade att rätt uttal tydligen ska vara "Lajnott", de bara ryckte på axlarna och sa att de alltid sagt "Lynnot".
Kanske är det ett ovanligt namn?

Ska kolla dokun snart, bara ett par pilsner till så...
Citera
2016-05-07, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kati
Har flera irländare på jobbet, de säger alla "Lynnot".
Jag påpekade att rätt uttal tydligen ska vara "Lajnott", de bara ryckte på axlarna och sa att de alltid sagt "Lynnot".
Kanske är det ett ovanligt namn?

Ska kolla dokun snart, bara ett par pilsner till så...

Philo heter "Linnot" i Dublin och Irland, medan engelsmännen och vi i norra Europa kallar honom "Lajnåt". Har alltid varit så i alla dokumentärer och tv-program där Phil Lynott medverkat.
Citera
2016-05-08, 01:14
Medlem
Oakenshields avatar
Phil uttalade det själv "Lajnott". Det räcker för mig. Case closed.
Senast redigerad av Oakenshield 2016-05-08 kl. 01:19.
Citera
2016-05-08, 01:36
Medlem
olasvenssons avatar
En dokumentär på SVT den 7 Maj om Thin lizzy.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in