2010-01-15, 21:19
Medlem
beejay5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typoopie
Har inte läst tråden men den mest underskattade låten av detta underskattade band måste vara Soldier of Fortune. Älskar den låten..

Jag älskar också den låten! En av deras bästa, helt klart
Citera
2010-01-15, 21:24
Medlem
Hirvis avatar
Vagabond of the western world är nog min favoritlåt. Älskar det drivande riffet.
Citera
2010-01-15, 21:32
Medlem
Snarkofags avatar
För en herrans massa år sen hittade jag en platta med dem i hemmet, Jailbreak, och det är typ det jag känner till om Thin Lizzy. 'The boys are back in town' och 'Jailbreak' är heta låtar, likaså dancing in the moonlight ^^
Citera
2010-01-15, 22:26
Medlem
Eitzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen & Geomeister
The Grand ''Parisienne Walkways'' Evolution Theory
''PW'' är från början en Thin Lizzy-låt som spelades in i samband med inspelningarna av ''Black Rose''. Moore skulle väl bara hjälpa Lizzy i samband med att Robertson brutit handen men stannade kvar för att spela på ''BR'' efter att Robertson kickats.

Jag skulle tippa på att Moore fick ''PW'' och ett par andra spår från ''BW''-inspelningarna till sitt första soloalbum som tack.

''PW'' finns i demoversion med Lizzy från ''Black Rose-sessions'' redan i january 1978, alltså innan Moore började spela in ''Back On The Streets''.
Citera
2010-01-16, 12:08
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eitzel
''PW'' är från början en Thin Lizzy-låt som spelades in i samband med inspelningarna av ''Black Rose''. Moore skulle väl bara hjälpa Lizzy i samband med att Robertson brutit handen men stannade kvar för att spela på ''BR'' efter att Robertson kickats.

Jag skulle tippa på att Moore fick ''PW'' och ett par andra spår från ''BW''-inspelningarna till sitt första soloalbum som tack.

''PW'' finns i demoversion med Lizzy från ''Black Rose-sessions'' redan i january 1978, alltså innan Moore började spela in ''Back On The Streets''.

Tackar!
Det hela låter väldigt troligt. Även fast jag gillar Thin Lizzys 80-tals material kan jag inte hjälpa undra hur det skulle låtit om Gary Moore stannat kvar för de sista tre skivorna. Låtar som denna, Parisenne Walkways, och Phil Lynotts solomaterial skulle kunna integreras på skivorna. Skulle kunnat höja dem rejält!

Snarkofag: Lyssna även på Whiskey In The Jar, Bad Reputation och Rosalie. Det är några av bandets andra hits som du med stor sannoliket kommer uppskatta om du gillar Jailbreak, The Boys Are Back in Town och Dancing In The Moonlight
Senast redigerad av Geomeister 2010-01-16 kl. 12:11.
Citera
2010-01-17, 20:10
Medlem
beejay5s avatar
Någon som vågar sig på en topp 10 lista på alla deras låtar?

Utan inbördes ordning;

Roisin Dubh (Black Rose): A rock legend
Ett fint avslut på deras 70-tal. Mycket variationer i låten som visar upp flera sidor av vad Thin Lizzy har åstadkommit.

Got to give it up
En sån där rak låt som ofta återkommer i bandets repertoar. Tungt riff, bra solo, bra text.

Renegade
Ett exempel på att bandet kan göra en lugn låt som samtidigt öser på för fullt. Bra känsla i allting, härlig basgång. Den bästa låten från Lizzys 80-tal.

Soldier of fortune
Mästerligt gitarrspel. Scott Gorham har verkligen känsla för melodier, och Phil Lynott leverar alltid bra kompositioner.

Cowboy song
Vacker inledning som sedan övergår till att Phil Lynott sjunger med största inlevelse. Skönt solo som ger en glädjerus.

Wild one
Bandets bästa ballad. Jag väljer att citera flashbacks eget hiphoptroll Frippe; "Alltid samma känsla"

Jailbreak
Klassiker. Sköna riff, kraftfull sång.

Fighting my way back
Rak och klockren. Gör mig på gott humör.

Do anything you want to
Skön livsfilosofi; Du kan göra vad du vill. En fras jag oftar kommer att tänka på när livet känns surt. Gillar beatet och det spontana "Elvis is dead" i slutet.

Running back
Introt känns lite tafatt, men detta är en riktigt bra låt som visar på Lynotts känsla för melodier. Deras känsla när de framför musiken är något som saknas hos många andra band men som återfinns i nästan alla låtar de har gjort.
Citera
2010-01-30, 19:53
Medlem
Renegade tycker jag står ut bland deras 80-talsskivor. Fats och Renegade är riktigt sköna låtar.

No one told him snurrar för tillfället
Citera
2010-01-30, 22:30
Medlem
dazed-and-confuseds avatar
Älskar dom, så jävla skön blandning av tungt och vackert.
Citera
2010-01-31, 21:44
Medlem
General i götets avatar
Börjat lyssnat lite mer på Thin Lizzy efter att ha haft koll på denna tråden, Rosalie är grym!
Citera
2010-02-01, 17:07
Medlem
rovdjurs avatar
Fighting my way back får mig att explodera av energi varje gång jag hör den och kan inte låta bli att lufttrumma på vad som finns till hands (bardiskar, bröst, golv, väggar, you name it) när jag hör refrängen
Citera
2010-02-01, 20:10
Medlem
Eitzels avatar
Fortsätter min upptäcksfärd bland stormarknadernas reaerbjudanden och denna gång inhandlades ''Bad Reputation'' och ''Thunder & Lightning'' för det resonabla priset 99:- (1 för 59:-,2 för 99:-) och efter en första genomlyssning av de bägge står min tidigare åsikt om dem fast.

''BR'' är deras svagaste platta från storhetsperioden trots att den innehåller deras bästa låt och även ett par andra toppnummer. ''T&L'' framstår åter som en trist avslutning på studio-Lizzy med John Jävla Sykes som något som inte borde fått komma i närheten av detta lysande band.
(Ja jag vet att Sykes var med och skrev ''Cold Sweat'' men jag väljer att låtsas om att så inte var fallet )
Citera
2010-02-01, 21:13
Medlem
Tullamores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eitzel
Fortsätter min upptäcksfärd bland stormarknadernas reaerbjudanden och denna gång inhandlades ''Bad Reputation'' och ''Thunder & Lightning'' för det resonabla priset 99:- (1 för 59:-,2 för 99:-) och efter en första genomlyssning av de bägge står min tidigare åsikt om dem fast.

''BR'' är deras svagaste platta från storhetsperioden trots att den innehåller deras bästa låt och även ett par andra toppnummer. ''T&L'' framstår åter som en trist avslutning på studio-Lizzy med John Jävla Sykes som något som inte borde fått komma i närheten av detta lysande band.
(Ja jag vet att Sykes var med och skrev ''Cold Sweat'' men jag väljer att låtsas om att så inte var fallet )
Du spar dom bästa till sist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in