2009-09-02, 12:20
Medlem
socialdists avatar
Bästa album:Bad Reputation(en skiva som har allt!)

Bästa låt:The sun goes down(en annorlunda Lizzy låt)

Har sett John sykes och Scott Gorhams Lizzy ett par gånger och det är väl som att se ett jävligt bra coverband.
Citera
2009-09-02, 14:27
Medlem
loomiss avatar
Skivor
Fighting
Vagabonds of the Western World
Jailbreak
Bad Reputation
Shades of a Blue Orphanage

Låtar
Wild One
Dublin
Still In Love With You
Little Girl In Bloom
Sarah

Det är omöjligt att göra en rättvis topp-5 med Lizzy eftersom det finns en hel räcka låtar till som är lika bra, men dessa låtar är alltid givna på min topplista. När det gäller plattorna är det egentligen bara 80-talet jag inte riktigt gillar och har aldrig gjort det. Betydligt svagare låtar. När jag är på ett riktigt livehumör finns ingen bättre skiva än Live & Dangerous, så den får bli en liten svävare.

Sättningen med Gorham, Lynott, Robertson och Downey är en favorit men jag är också jävligt svag för Eric Bell. Han satte sin prägel på soundet som var unikt. Å andra sidan var Gorham/Robertson också unika med sitt sound.

Fan vad det är svårt med listor egentligen...
Citera
2009-09-02, 15:28
Medlem
mooseys avatar
Har precis börjat lyssna lite smått på dom. Fast bara på Greatest Hits skivan dock, men dom har en del bra låtar där. Låter som ett band jag skulle kunna lyssna på.
Citera
2009-09-02, 15:42
Medlem
Tullamores avatar
Brian Robertsons solo i Dont belive a word är fantastiskt.
Kungen av wah wah-pedal.
Citera
2009-09-02, 19:23
Medlem
Geomeisters avatar
Halvt Off-Topic: Brian Robertson har även spelat i Mötorhead. Lemmy tyckte han var en naturlig gitarrist (gitarren var en del av honom och han levererade alltid).
Senast redigerad av Geomeister 2009-09-02 kl. 19:34.
Citera
2009-09-02, 20:06
Medlem
Eitzels avatar
Lite hit o dit med Thin Lizzy:

Bästa skiva:
''Live And Dangerous'' (1978)

Näst bästa låt:
''Johnny The Fox Meets Jimmy The Weed'' (1976)

Bästa solo:
''Baby Drives Me Crazy'' (1978)

Bästa hår:
Scott Gorham

Bästa Tony Carey:
Introt till ''Angel of Death'' (1981)

Bästa ballad:
''Borderline'' (1976)

Bästa omslag:
Samlingsplattan ''The Adventures Of Thin Lizzy'' från 1981 är jävligt snyggt

Bästa homoerotik:
Phil Lynott & Frankie Miller sjunger ''Still In Love With You'' 1974

Bästa låt av ex-Lizzy:
''Belief'' med Dare (2001)

Bästa Bob Seger:
''Back in '72'' från '73

Bästa ''fynd'':
''Don't Believe A Word'' från ''Black Rose''-sessionerna 1978 med Lynott & Gary Moore på sång

Bästa citat:
''No song left on my jukebox heart, you broke the record baby''
(kanske inte deras men ändå...)

Sen måste man kanske tillägga att trots Bell & Moore i all sin ära så är Lizzy för mig så jävla förknippat med Gorham & Robertsons gitarrspel.
Citera
2009-09-02, 20:48
Medlem
Secunduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Halvt Off-Topic: Brian Robertson har även spelat i Mötorhead. Lemmy tyckte han var en naturlig gitarrist (gitarren var en del av honom och han levererade alltid).

Han var en inte helt oäven trummis också. I någon av böckerna om Thin Lizzy (antagligen i Mark Putterfords The Rocker) finns en anekdot om hur han nästan ersatte förbandet Clovers trummis när denne var på väg att missa ett gig.

Tycker för övrigt att Another Perfect Day, Motörhead-plattan han spelade på, är alldeles utmärkt. Tyvärr anser många av det bandets fans tvärtom.
Citera
2009-09-02, 23:16
Medlem
Geomeisters avatar
Thin Lizzys två mästerverk, enligt mig

Bandets två mästerverk är *trumvirvel*

Roisin Dubh (Black Rose): A Rock Legend
- Den sista låten på deras gyllene era som visar att bandet kunde gå ur den
klassiska "3-4"-minuters längden på låtar och göra det med stil.

och

Still in Love With You (Live And Dangerous versionen)
- Tyvärr är originalet inte lika starkt, men denna version är en tidlös klassiker.
En känslofylld låt om kärlek som inte blir för "cheesy" och gitarrspelet går inte av för hackor.
Citera
2009-09-02, 23:29
Medlem
Hålgers avatar
Jag växte upp på 70-talet och var med i eran då den bästa musiken gjordes. Jag har ännu idag kvar en hel del av mina sönderspelade LP:s, bla Jailbreak.

Allt var inte bättre förr men att få bläddra i en nyinköpt dubbel-LP var höjden av lycka.

Thin Lizzys version av Whiskey In The Jar går inte av för hackor:
http://www.youtube.com/watch?v=TehFZ38kt6o
Citera
2009-09-03, 15:23
Medlem
-Johan-s avatar
Thin Lizzy, vilket härligt band.

Gillar det mesta dom har gjort, favoritalbumen är Fighting, Black Rose & Jailbreak. Men jag säger inte att jag inte gillar dom andra, men just det första albumet är jag inte så himla förtjust i.

Men ja, vilket härligt band.
Citera
2009-09-03, 22:02
Medlem
Geomeisters avatar
Bästa "fyndet":
Freedom Song (från albumet Fighting)

Skön länk:
Gary Moore & Phil Lynott - Parisienne Walkways:
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&feature=channel_page

Kuriosa:
Bandet var, från början, inte helt positiva till att använda Whiskey in the Jar eller The Boys Are Back in Town som singlar. Två av deras största hits
Citera
2009-09-04, 22:34
Medlem
Geomeisters avatar
några covers på Thin Lizzy

På coverskivan "YEAH!" har Def Leppard gjort en version av Thin Lizzys "Don't Believe a Word". Helt klart godkänt. Jag har faktist inte hört en dålig version av den låten än

På liveskivan "Almost Unplugged" spottade Europe ut sig en version av "Suicide". Lite oväntat, men bara kul och höra en av de mindre kända låtarna !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in