Tror ni att stenjättarna hade kunnat döda Smaug? De är ju otroligt stora och starka, så jag tror faktiskt de hade kunnat knäcka nacken av Smaug jävligt lätt. Vad tror ni?
Det kändes en aningens antiklimax i slutet. Jag hade önskat mindre filmtid på Legolas och Alvtjejen som skuttade och slogs i ett. Den tiden kunde de lagt på vyer och scener på händelser efter det stora slaget.
Hade Fili och Kili dött som i boken så tror jag att det fått en mer storslagen effekt som gett ett större intryck på de mer inbitna Bilbo-fan och alla galna/trånande fanfiction människorna.
Lite spoiler för er som inte sett eller läst Bilbo:
När jag såg den sista delen berördes inte Fili och Kilis död mig. Men då min sambo friskade upp mitt minne av hur deras öde slutade fick jag en klump i halsen (detta enbart därför att Thorin/Fili och Kili är hunkar av rang... ) Jag tror att PJ kunnat visat på denna "uppoffring". Inte bara Thorin som är kung dog utan de två närmsta arvtagarna till tronen... som dessutom fortfarande var unga. Det är ju rätt episkt i sig.
Till er som inte vet hur Fili och Kili dog, spoilervarning om ni tänkt läsa boken:
De agerade sköld åt sin morbror Thorin, då han föll och blev i stort sett ihjälhackade
Jag retar mig på att orcherna går i formation, detta stämmer inte överens med min bild av hur orcher är. När jag läst böckerna så framgår det tydligt att de marcherar i grupp, men annars är lite om sig och kring sig. När man ser vyerna över deras formationer är det skarpa kanter och led. Lite otydligare "formations-gränser" hade jag uppskattat.
Det var rätt fånigt att se den kraftiga vitorchen (vet ej vad de kallas) springa runt med spikklubbs-proteser... Jag tror sammantaget av alla filmerna att PJ fått utlopp åt sin goriga sida.
I extended version väntar jag mig mer bildtid på Thorin och Kili, då jag dregglar så fort jag ser dem (Det kallas tantsnusk)
Angående om stenjättarna kunnat döda Smaug... det kanske de gjort, men hur skulle den informationen förmedlas till dem? I mina ögon är stenjättarna något slags väsen som handlar efter en "oresonerbar" instinkt, de faller i dvala, vaknar och slåss... detta tror jag är deras natur. Men om Smaug (som är listig) råkat flyga in i ett sådant bråk så skulle han kunna råka rätt illa ut.
Senast redigerad av SinistraMano27 2015-01-15 kl. 19:28.
Bästa scenen i alla tre hobbit filmerna är lätt när dvärgarna och Gandalf kommer till Bilbos hus.
Sen kommer ju middagen och diskussionerna därefter.
Någon som tycker samma?
Bästa scenen i alla tre hobbit filmerna är lätt när dvärgarna och Gandalf kommer till Bilbos hus.
Sen kommer ju middagen och diskussionerna därefter.
Någon som tycker samma?
Håller med. Den första halvtimmen av första filmen är fantastiskt bra. Där lyckades Peter Jackson både hålla sig trogen boken samtidigt som man knyter an filmen till Ringens brödraskap på ett snyggt sätt med gamle Bilbos historia.
Utöver inledningen så är även scenen med Gollum väldigt bra, likaså besöket hos Elrond i Riftedal.
Utöver det så är filmen rätt kass tyvärr Sidospåret med Azog tillför inte ett skit till storyn annat än att göra filmen längre och hela scenen i goblinkungens sal känns som ett uselt skämt från början till slut.
Kan man låtsas att filmerna är lika bra som Lord Of The Ring? Bara en intressant fråga jag får i huvudet nu. För jag vill tycka om dem, men inser att det är långt ifrån samma kvalité.
Hjältar måste vara attraktiva anser utvecklingstörde Peter Jackson varför han oförlåtligt förvred
Thorin, Fili & Kili från dvärgar till snygga människor, vad har Peter Jackson för dvärgsyn egentligen?
Filmstaden tilltagande desperata att få tillbaka kunderna och slänger vad som helst på väggen eller något jubileum till boken ??
9 april är första Hobbit filmen tillbaka på stora duken.
Någon sorts skum kampanj från filmbolaget ?
då jag såg enda film på skiva på Power/ f d Mediamarkt var en liten låda med 4K trilogin för drygt 600 kr i förra vecka .
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!